Ik heb een SATA HD gekocht, maar krijg m niet aan de praat. Moet je naast de SATA aansluiting nou ook nog een voeding aansluiten? Ik kon dit niet in de faq vinden. Daar stond in dat SATA veel mooier en makkelijker is, geen gedoe met dikke kabels en grote stekkers. Als je bij SATA ook 2 dingen moet aansluiten vind ik het grote voordeel wel meevallen.
Je moet idd nog een voeding aansluiten.
Voordeel van SATA is niet alleen de kabels.
Voordeel van SATA is niet alleen de kabels.
Een device moet stroom krijgen anders werkt het niet...
Maar niet twee verschillende stekkers stroom aansluiten, daar kan die kapot van gaan.
Dus of de molex power cable (als je device dat ondersteunt) of de nieuwe serial ATA power cable!
Er zijn trouwens speciale adapterkabels voor in de handel.
Maar niet twee verschillende stekkers stroom aansluiten, daar kan die kapot van gaan.
Dus of de molex power cable (als je device dat ondersteunt) of de nieuwe serial ATA power cable!
Er zijn trouwens speciale adapterkabels voor in de handel.
jep.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 14:46:
[afbeelding]
Dus ik moet zo'n kabel kopen? Dat is iig t enige dat bij Alternate te verkrijgen is...
of je moet dus 2 soorten aansluitingen hebben, zoals op me wd1200jb daarbij kan ik kiezen of een gewone aansluiting of zo'n sata aansluiting.
bij mij zaten ze trouwens bij me mobo meegeleverd.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
De dunne SATA kabels waren bij mij ook meegeleverd, maar de stroomvoorziening niet.
Ik heb trouwens maar 1 stroomaansluiting op mn SATA HD, voor een lange platte stekker.
Ik weet genoeg denk ik, dank je wel!
Ik heb trouwens maar 1 stroomaansluiting op mn SATA HD, voor een lange platte stekker.
Ik weet genoeg denk ik, dank je wel!
Ik had net precies het zelfde probleem.
hem net mijn nieuwe hd binnen ook sata, maar had gelukkig nog een kabeltje liggen.
zat bij mijn mobo
hem net mijn nieuwe hd binnen ook sata, maar had gelukkig nog een kabeltje liggen.
zat bij mijn mobo
Is er ook nog verschil tussen die 2 aansluitingen ?
Mijn Maxtors kunnen ook de "normale" power-stekkers aan.
Als er geen verschil is, sluit ik die aan, scheelt weer wat extra kabeltjes !
Laat maar, heb het al gezien !
Mijn Maxtors kunnen ook de "normale" power-stekkers aan.
Als er geen verschil is, sluit ik die aan, scheelt weer wat extra kabeltjes !
Laat maar, heb het al gezien !
[ Voor 12% gewijzigd door loyske op 23-03-2005 12:10 . Reden: oplossing gevonden ]
Bij S-ATA voedingen zit er ook nog een oranje kabeltje aan die stekkers. Waarvoor die is weet ik niet helemaal. Volgens mij had het wat te maken met hot-pluggen en voorkomen van kortsluiting.
Die S-ATA voedingskabels worden vaak bij het moederbord geleverd.
Maar iig niet alle twee aansluiten, staat ook heel groot op de HD.
Die S-ATA voedingskabels worden vaak bij het moederbord geleverd.
Maar iig niet alle twee aansluiten, staat ook heel groot op de HD.
[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 23-03-2005 12:14 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Oranje staat in computerstroomland voor +3,3 V, wat echter (nog) niet door sata hdd's gebruikt wordt, die werken allemaal nog met de techniek van hun pata broertjes die op 5 V en 12 V moesten werken (al gebruiken ze hoofdzakelijk 12 V). Desalniettemin verdient een sata-stroomaansluiting (dun en lang) de voorkeur boven de ouderwetse molex doordat de nieuwe connectoren niet vast kunnen gaan zitten. Bij de oude molex kan het wel eens voorkomen dat je behoorlijk hard moet trekken of wrikken om de stekker eruit te krijgen wat een hdd er niet bepaald jonger op maakt.
Verwijderd
Dat vind ik nou juist weer het probleem, die voedingen op mijn SATA's lopen er bijna vanzelf van af, ik heb nog nooit zulke gammele connectoren gezien. Geef mij maar weer die degelijke dingen.Lekkere Kwal schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 12:24:
...Desalniettemin verdient een sata-stroomaansluiting (dun en lang) de voorkeur boven de ouderwetse molex doordat de nieuwe connectoren niet vast kunnen gaan zitten.
Om bovenstaande reden wordt daar in de nieuwe standaard een andere oplossing voor aangedragen.
ARME AOW’er
Verwijderd
Ik zit nu met hetzelfde te knoeien: ik constateer nu dat ik voor m'n 2e SATA HD een rechtstreekse verbinding met het moederbord nodig heb. Zat niet bij de levering. Maar kan ik voor de voeding niet gebruik maken van een vrije voeding op het mobo?
Ik snap niet wat je bedoelt.
Een vrije voeding op het mobo
Jij bedoelt dat je 1 S-ATA Datakabel nodig hebt van de hardeschijf naar het moederbord (en omgekeerd
) en dat je een S-ATA Powerkabel nodig hebt
Een vrije voeding op het mobo
Jij bedoelt dat je 1 S-ATA Datakabel nodig hebt van de hardeschijf naar het moederbord (en omgekeerd
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Verwijderd
eh, ik heb inderdaad zowel de connectie tussen HD en moederbord als de voeding nodig.
las ergens in een beschrijving over aansluiten van een 2e HD dat je voor de voeding meestal nog een voedingskabeltje extra over hebt?
las ergens in een beschrijving over aansluiten van een 2e HD dat je voor de voeding meestal nog een voedingskabeltje extra over hebt?
De meeste voedingen die al SATA aansluitingen hebben, hebben er minstens 2. Dat kan je al checken door simpelweg je kop in die kast te steken. Een extra SATA-kabeltje zat wellicht bij het moederbord en anders moet je ff naar de winkel fietsen.Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 16:21:
eh, ik heb inderdaad zowel de connectie tussen HD en moederbord als de voeding nodig.
Verwijderd
Zal ff me kop erin stekenLekkere Kwal schreef op zondag 10 april 2005 @ 16:23:
[...]
De meeste voedingen die al SATA aansluitingen hebben, hebben er minstens 2. Dat kan je al checken door simpelweg je kop in die kast te steken. Een extra SATA-kabeltje zat wellicht bij het moederbord en anders moet je ff naar de winkel fietsen.
Dat is het verschil tussen bulk en retail (of wellicht dat ze het ook bij OEM doen), de meeste mensen kopen een bulk schijf omdat die het goedkoopst is, en die is zo goedkoop omdat de fabrikant er alleen maar een shrinkzakje omheen hoeft te doen en ze in grootverpakkingen bij elkaar kan transporteren (denk aan legbatterij/scharrelkip).Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 16:34:
Bij mijn raptor zat het kabeltje erbij...
Verwijderd
kijkje genomen in de doos van het mobo, en jawel, zowel data connector als een extra sata voeding!
Pagina: 1