Toon posts:

USB stick niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een paar weken bezig met Linux, en bijna alles gaat goed. Een van de problemen die ik nog heb is dat mijn USB stick niet herkend wordt.
Als ik de hardware browser open in Fedora Core 3 staat mijn USB stick niet onder hard disks, waar ik hem zou verwachten onder SDA2. Als ik hem in de poort stop gaat echter wel het controlelampje branden. Het gaat ook niet meer uit. Ligt dit gewoon aan het feit dat mijn stick van het type no-name is, of moet ik het ergens anders zoeken? Ik had hetzelfde probleem trouwens ook met SuSE 9.2 en Mepis.

Ongeveer zoiets geldt overigens ook voor mijn printer, die weliswaar juist herkend wordt tijdens de installatie (als Lexmark 1100, het is een Lexmark x1150, en ik gok dat dat allemaal wel zal kloppen), maar die op geen enkele manier reageert als ik een printopdarcht geef. MIsschien heeft het te maken met de USB controller?

Als ik deze dingen voor elkaar heb ben ik eigenlijk wel klaar. Het dual-boot zysteem met windows 2000 laat ik nog even bestaan voor noodgevallen, maar wat mij betreft is Linux nu wel goed genoeg te begrijpen om ermee verder te gaan.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:59
Wat is de output van 'dmesg' na het inpluggen van je USB-stick, daaruit is meestal wel het probleem te herleiden.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:06
Als de info van dmesg niet helpt, heb je hem wel gemount/laten mounten? Wat staat er in je fstab?

Ik had dit eerst ook, alle drivers en dergelijke geladen controle lampje brande ook maar hij deed het niet en dat kwam dus omdat ik hem niet mounte.

Nou hoeft dit bij jou niet het geval te zijn, maar omdat je er ook met geen woord over rept vroeg ik het me even af.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 15:05

Robtimus

me Robtimus no like you

Wat staat er anders in /proc? Moet je even zoeken maar daar vind je alle USB apparaten en als welke partities (vaak SDx of SDx1) ze te mounten zijn.

Dan over die printer: moet je daar niet Lexmarks eigen printerdrivers voor installeren? Heb ik ook moeten doen toen ik nog RH7.3 gebruikte, daarna eigenlijk nooit meer die printer geinstalleerd.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik er wat laat mee ben. Ik heb zelf voorlopig even geen internetverbinding...
De output van dmesg luidt als volgt:
new high speed USB device using address 5
usb 1-3: device not accepting address 5, error -71
In fsdisk is het hele kreng niet te zien. Ik wil hem wel mounten, maar het probleem zit hem nu in de herkenning. Als FC de stick niet kan zien, is mounten ook lastig, lijkt me.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 15:05

Robtimus

me Robtimus no like you

Kijk eens in /proc/bus/usb zodra die stick erin zit, daar kun je vinden welke drive hij inneemt.

En heb je hotplug wel geinstalleerd en aanstaan? Die heb je nodig om USB apparaten automatisch te laten herkennen:
The term "hotplugging" refers to the dynamic reconfiguration performed
after a device has been attached to a running system. This package
contains the application which is called by the kernel when a USB
device is added; hotplug then loads the required modules for that
device.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik doen, ik houd jullie op de hoogte. :)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:06
Wederom, als dat niks oplevert, wat voor USB kaartje heb je erin zitten. Ik had een tijdje terug ook heel de tijd die error 71 en bij mij was het probleem dat ik USB2.0 driver laadde maar dat die het niet deed in combinatie met mijn chipset (ATI) hoewel het wel een USB2.0 kaartje was. Oplossing was om de ohci driver te laden en niet de ehci, echter zit je dan wel op USB1.1

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen losse USB-kaart. USB-rommel op het moederbord is van intel, net als de chipset.

En over hotpluggen: zit dat niet al standaard in kernel 2.6?

Verwijderd

as root:

1.)
stick insteken

2.)
cat /proc/bus/usb/devices
kijk voor iets zoals:

P: Vendor=ffff ProdID=ffff Rev= 1.00
S: Product=USB Flash Drive
S: SerialNumber=123456789ABCDEF

3.) fstab aanpassen
echo "/dev/by-path/usb-storage-YOUR_DEVICE_SERIALNUMBER:0:0:0 /media/stick1 auto user,noauto 0 0" >> /etc/fstab

4.) mount-point maken
mkdir /media/stick1

(dus "/dev/by-path/usb-storage-" Your Device-ID ":0:0:0 " Your mountpoint filesystemtype options)

5.) mounten
mount /media/stick1 && ls -al /media/stick1

werkt tenminste op suse 9.1+

evtl. maakt het zin die hotplug-script aan te passen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de indruk dat er gewoon iets heel erg fout is met mijn USB-spul. Ook als ik /proc/bus/usb/devices bekijk zie ik mijn stick niet staan, maar wel mijn printer. Stroom zit er ook op de USB-poorten. Ik zal bovenstaand nog eens uitvoeren, en ik ga ondertussen eens googlen naar algemene USB-problemen.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Met 'lsusb' zie je ook je usb apparaten, zoals met 'lspci'.

Verder denk ik ik dat je gewoon een nieuwe kernel moet compileren. Er wordt nog veel gesleuteld aan usb-storage voor dat soort no-name usb-apparaten. (ik neem aan dat usb-storage die -71 melding geeft).

Zie anders ook de linux-usb mailing list.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Harkov
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ik heb slackware 10.1 en precies hetzelfde probleem.
als ik "lsusb" doe zie ik mijn mp3 speler er wel bij staan.
code:
1
Bus 004 Device 006: ID 04e8:9826 Samsung Electronics Co., Ltd

maar hoe moet ik die mounten?

[ Voor 8% gewijzigd door Harkov op 11-03-2005 21:59 ]

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
usb stick werd bij mij in FC3 (Fedora Core 3) autom. herkend. Echter als ik als user (niet Root) ingelogd was gaf de cd-player een error als deze een normale cd af moest spelen. Ik ben gaan zoeken en het (cd-player-fout) lag in het feit dat ik de kernel ge-up2date had van 2.6.9 (standaard) naar 2.6.10. Deze bevatte een bug in Udev (?) welke ik daarna ook even ge-up2date heb. De cd-player doet het nu prima, maar m'n hele USB-gebeuren detecteerd niet meer automatisch. Ik zoek nog even verder. :|

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit...
Met alle hulp van hier, en de site van linuxusb, heb ik vanochtend nog eens verder gekeken. Uit wat ik onder /proc/usb/devices zag staan, bleek dat sommige poorten UHCI, en andere EHCI waren. Vraag me overigens niet waarom...
Ik heb vervolgens mijn stick eens in een andere poort gestopt, met als resultaat dat hij direct in de map media te vinden was.
8)7
Pagina: 1