Hoi allemaal,
Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen. Mijn RAID0 SATA array is zojuist offline gegaan. Ik was bezig op de array (lezen en schrijven) toen ik een hard geluid hoorde. Nu zul je gelijk denken schijf is dood, maar ik heb het idee dat hij het opzich nog wel doet, afgezien van bad clusters misschien. Tijdens het opspinnen is het geluid ook goed. Ze worden beide herkend door het BIOS etc.
Het probleem: Promise BIOS ziet de array als "Offline". Bij de drive assignments staat dat schijf1 "Free" is en schijf2 op "Array 1" staat. Ik wil dus dat hij gewoon de array werkend maakt en dan kan ik kijken of de data erop nog toegankelijk is.
Op de site van promise staat het volgende:
Hebben jullie tips?
Controller: onboard Promise SATA/150 controller (exact type weet ik niet, staat ook niet in BIOS. En manual kan ik op website niet vinden).
Schijven: Maxtor DiamondMax 10 SATA/150 NCQ 200GB
De temperatuur van de schijven was 41 graden (niet koel maar ook niet superwarm lijkt me).
Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen. Mijn RAID0 SATA array is zojuist offline gegaan. Ik was bezig op de array (lezen en schrijven) toen ik een hard geluid hoorde. Nu zul je gelijk denken schijf is dood, maar ik heb het idee dat hij het opzich nog wel doet, afgezien van bad clusters misschien. Tijdens het opspinnen is het geluid ook goed. Ze worden beide herkend door het BIOS etc.
Het probleem: Promise BIOS ziet de array als "Offline". Bij de drive assignments staat dat schijf1 "Free" is en schijf2 op "Array 1" staat. Ik wil dus dat hij gewoon de array werkend maakt en dan kan ik kijken of de data erop nog toegankelijk is.
Op de site van promise staat het volgende:
Er vanuit gaande dat de schijven fysiek nog oke zijn, wil ik dit dus gaan proberen. Probleem is dat ik niet zeker weet welke stripe size ik heb gekozen. Ik heb nog niet in het BIOS dingen geprobeerd omdat ik bang ben dat ik iets voorgoed verklooi.If one of the RAID 0 hard drives has failed, it is not possible to recover your data. If all of the members of the array are still functioning, it may be possible to recover your data. In the FastBuild BIOS utility, delete the array and re-create it [ IMPORTANT: Make sure that when you recreate the array you use exactly the same array settings (RAID level, drive assignments, and stripe size) of the original array ]. Going offline may indicate trouble with a hard drive, so it is recommended to perform a data backup and then perform a disk diagnostic on the hard drives.
Hebben jullie tips?
Controller: onboard Promise SATA/150 controller (exact type weet ik niet, staat ook niet in BIOS. En manual kan ik op website niet vinden).
Schijven: Maxtor DiamondMax 10 SATA/150 NCQ 200GB
De temperatuur van de schijven was 41 graden (niet koel maar ook niet superwarm lijkt me).