[PPU] De oplossing voor toekomstige games?

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Vers van de frontpage:
nieuws: Ageia hoopt op 3dfx-achtige revolutie met PhysX PPU
Ageia Hoopt een tweede '3dfx-achtige' revolutie voor (pc-)spellen te kunnen ontketenen met de introductie van de PhysX, de eerste echte PPU (Physics Processing Unit). Het bedrijf is van mening dat de kwaliteit van de spellen veel beter kan worden door niet alleen de pixels maar ook allerlei natuurkundige berekeningen uit te besteden aan speciaal daarvoor ontworpen hardware. De PPU kan dus gezien worden als een aanvulling op de GPU. Het nieuwe product is een 125 miljoen transistors tellende processor met PCI Express x1- of x4-interface en 128MB GDDR3-geheugen, die puur is gebouwd om zaken als vloeistofsimulatie, collision detection, rigid body dynamics, soft bodies en schade mee te berekenen. Door de CPU daarvan te ontlasten wordt het mogelijk om scene's met enorme aantallen polygonen realistisch te laten bewegen, zonder de framerate volledig onderuit te trekken.

Ageia is overigens geen nieuwe speler op deze markt; het bedrijf ontwikkelt namelijk ook de NovodeX toolkit, een softwarematige natuurkunde-engine die ondere andere wordt gebruikt door de Reality Engine en Unreal Engine 3.0. Ervaring met hardware heeft het bedrijf ook al, maar tot nu toe alleen op het gebied van netwerkchips. Hoe dan ook denkt men de PPU voor Kerstmis op de markt te kunnen krijgen en verwachten ze dat minstens vijf tot vijftien spellen de hardware zullen ondersteunen. Welke dat precies zijn wordt voorlopig nog stilgehouden, maar de reacties van ontwikkelaars van bedrijven als Epic, Monolith en Gas Powered Games klinken in ieder geval enthousiast.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1110313799.gif

http://www.ageia.com/

Eigelijk stom dat we hier nog nooit aan gedacht hebben,
Het idee hier achter is best logisch...
Het is voor je cpu super zwaar om die dingen te berekenen...
je GPU heeft er geen zin in.... dussss word het maar vergeten?

Cpu: AI -- Opbouw levels
Gpu: Textures -- models -- shaders (graphic department)
Ppu: reactie van de bovenstaande dingen op elkaar (de force die alles aan de gang zet (bijv zwaartekracht)...

Dit is tenmiste een keer echt iets anders dan een snellere CPU of een SLI setup...

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 08-03-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX
Zo blijf je natuurlijk wel bezig he, met allerlei taken van de CPU uitbesteden :P
Maargoed, het is eigenlijk gewoon een volgende stap. Dat je hiermee de CPU ontlast is leuk, maar interessanter vind ik dan dat het misschien wel nieuwe mogelijkheden brengt voor ontwikkelaars om met hun physics engines te spelen en ze flink uit te breiden.

Maar ze mogen vanaf dag 1 toch wel zorgen dat ze zaken als drivers meteen goed doen anders krijgen we rare games (kijk, grafische artifacts is 1, maar ik moet er niet aan denken als de physics engine kuren gaat vertonen :P). En ik ga er geen honderden euro's aan uitgeven (ben je straks 500 euro voor een high-end videokaart + 500 euro voor zo'n PhysX kaartje kwijt, en dan heb je nog geen PC.. dat gaat niet werken denk ik en het gat tussen consoles en PC's wordt dan helemaal waanzinnig groot qua prijs)

[ Voor 46% gewijzigd door Cyphax op 08-03-2005 23:04 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Drivers worden idd heel belangrijk! anders heb je dadelijk vallende stenen die door de grond gaan...
Maar ik denk wel dat het zoveel mogelijkheden kan bieden...
ik weet nog wel toen ik in Perfect Dark (n64) iemand van een gebouw zag vallen... helemaal geweldig!
Maar wat je hier eventueel mee zou kunnen is zo groot...

wat denk je btw van simulatie games (race/vlieggames)
Maar idd 500euro zou ik er ook niet voor over hebben, ik denk dat 100/150 euro niet verkeerd zou zijn. (al lijkt het me wel rot als je bepaalde games niet meer kan spelen als je geen +500euro PPU in je pc hebt zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX
ixl85 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:11:
Drivers worden idd heel belangrijk! anders heb je dadelijk vallende stenen die door de grond gaan...
Maar ik denk wel dat het zoveel mogelijkheden kan bieden...
ik weet nog wel toen ik in Perfect Dark (n64) iemand van een gebouw zag vallen... helemaal geweldig!
Maar wat je hier eventueel mee zou kunnen is zo groot...

wat denk je btw van simulatie games (race/vlieggames)
Maar idd 500euro zou ik er ook niet voor over hebben, ik denk dat 100/150 euro niet verkeerd zou zijn. (al lijkt het me wel rot als je bepaalde games niet meer kan spelen als je geen +500euro PPU in je pc hebt zitten)
Ja precies. Het gaat nou al de kant op van spel A draait beter op videokaart B, dat moet je straks echt niet nog erger hebben.. spel A draait het beste op videokaart A en PPU C, en spel B draait beter op videokaart B en PPU A. Blehh. Maargoed, we wachten wel af. Het is wat mij betreft alles of niets met dit soort kaartjes (geen snellere/langzamere uitvoeringen).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een topic is genoeg, dit is al de derde...

Hardwarematige physics processor

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.