Toon posts:

[Macmini] alle data weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
M'n kersverse MacMini was zo onvriendelijk om AL M'N BESTANDEN te laten verdwijnen!!

Ik wou hem even rust gunnen na een dag hard werken, en toen ik hem opnieuw opstarte was alles weg. Programma's (die ik vandaag er nog opgezet heb) zijn er nog, maar alle documenten, voorkeuren, internetgeschiedenis, etc. is WEG!

Per ongeluk ook m'n iPod (die gesynchroniseerd was) opnieuw gesynchroniseerd en die is dus ook leeg!!

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en, belangrijker, hoe ik mn bestanden terug kan vinden! Het gaat om superbelangrijke bestanden voor school die ik nergens anders meer heb... :(

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Had je hem al een keer eerder opgestart na het updaten?

Dit probleem heeft iemand al een keer eerder gehad op GoT met zn Mac Mini

Caps in de topic titel is overigens niet nodig.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem een week in gebruik en de OSX update een paar dagen geleden uitgevoerd en opgestart, geen vuiltje aan de lucht.

• leon1e
  • Laatst online: 22:08
Open je terminal eens en maak gebruik van sudo om het ls -all commando uit te voeren op de hd, zie je dan wel meer bestanden? Het kan zijn dat er iets met de rechten set is, als root kun je alles zien. Heb je al een schijf controle gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, maar als ik Terminal open en ls -all ingeef, zie ik:

Total: 24
drdx------ 11 willem admin 374 8 Mar 22:16 .
etc.

Ik weet niet wat sudo inhoudt? De computer adviseert alleen in sudo (?) op te starten als je kennis van Unix hebt, maar dat heb ik niet...

Schijfcontrole gedaan maar ik weet niet wat ik moet doen.. De opties zijn "Controleer volumebevoegheden" en "Herstel volumebevoegdheden"...

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
met sudo krijg je eigenlijk root access...

• leon1e
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 22:27:
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, maar als ik Terminal open en ls -all ingeef, zie ik:

Total: 24
drdx------ 11 willem admin 374 8 Mar 22:16 .
etc.

Ik weet niet wat sudo inhoudt? De computer adviseert alleen in sudo (?) op te starten als je kennis van Unix hebt, maar dat heb ik niet...
Met sudo ben je root, en heb je dus rechten om alles te bekijken wat er op de hd staat. Als de permisions stuk zijn wil het wel eens gebeuren dat je ze met sudo ls -all wel kunt zien ;).
Schijfcontrole gedaan maar ik weet niet wat ik moet doen.. De opties zijn "Controleer volumebevoegheden" en "Herstel volumebevoegdheden"...
Eigenlijk moet je ze beide even runnen.

Verwijderd

Topicstarter
oke iets mysterieus: het mapje "thuis" heette "willem" en die heb ik de laatste sessie aangepast in "iWillem".
Hij staat nu weer op "willem". Blijkbaar is dit dus een nieuwe gebruiker voor OSX?? Als ik de naam nu weer terugzet naar "iWillem" zegt hij "naam is al in gebruik"....

Nu ga ik naar "Log willem uit", en probeer ik in te loggen met iWillem (als naam), maar dat lukt niet (hetzelfde wachtwoord voor deze account werkt in ieder geval niet...)

Zit ik op het goede spoor, en hoe kan ik inloggen als iWillem ??

• leon1e
Hiermee komen we ergens, maar je had toch niks veranderd aan je systeem? ;) Je moet echt even root access activeren, dit doe je via "Macintosh HD" > "Applications" > "Utilities" > "Netinfo Manager" > "Security" > "Enable Root User".

Nu kun je via "terminal" > "sudo ls -all /Users" de inhoud van je gebruikers zien, staat daar ook een willem bij dan zitten daar je bestanden in. Maar deze moet je ook kunnen benaderen via de gewone manier, in de users map. Lukt dit niet, laat het dan even weten :).

Verwijderd

Topicstarter
Wouw! Alles is er nog, je bent m'n held(in?) _/-\o_
Volgens mij gaat het nu wel lukken om de users terug te zetten!
bedankt!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Wel handig he dat er een brander inzit, ik zou meteen maar ff een backup maken ;)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
mijn idee! :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:18
Bovendien ook wel handig dat je meteen even had vermeld dat je _user_accounts_ had lopen shufflen! :D

FF uitleg... In UNIX heeft elke gebruiker niet alleen een naam, maar ook een numeriek user ID. Dit numerieke user ID wordt, in combinatie met het numeriek group ID, gebruikt om toegangspermissies in te stellen op bestanden en dergelijke. Als je bijvoorbeeld in Terminal een "ls -al" doet van een bepaald bestand krijg je bijv. te zien:
-rwxr-x--- thomas staff foobar.txt

UNIX permissies worden in drie groepen opgedeeld: User, Group en Other (ook wel World), in dit geval:
User = rwx = read, write, execute
Group = r-x = read, execute
Other = --- = no rights

Wat inhoud dat ik zelf alles mag met dit bestand, terwijl de leden van mijn group haar alleen mogen lezen. De rest van de gebruikers mogen niets...

Als je nu een nieuw account aanmaakt en die gaat gebruiken, dan kun je niet aan de bestanden van het vorige account zitten omdat die de enige is die die rechten heeft... Je kan ze wel over kopiëren natuurlijk, OF met behulp van "sudo" OF met behulp van de Shared directory...

Rest alleen de vraag wat je precies hebt gedaan en met behulp van welke tools... :) Want een nieuw user-account verschijnt niet zomaar...

Liege, liege, liegebeest!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41

DataGhost

iPL dev

cailin_coilleach schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 06:26:
Bovendien ook wel handig dat je meteen even had vermeld dat je _user_accounts_ had lopen shufflen! :D

FF uitleg... In UNIX heeft elke gebruiker niet alleen een naam, maar ook een numeriek user ID. Dit numerieke user ID wordt, in combinatie met het numeriek group ID, gebruikt om toegangspermissies in te stellen op bestanden en dergelijke. Als je bijvoorbeeld in Terminal een "ls -al" doet van een bepaald bestand krijg je bijv. te zien:
-rwxr-x--- thomas staff foobar.txt

UNIX permissies worden in drie groepen opgedeeld: User, Group en Other (ook wel World), in dit geval:
User = rwx = read, write, execute
Group = r-x = read, execute
Other = --- = no rights

Wat inhoud dat ik zelf alles mag met dit bestand, terwijl de leden van mijn group haar alleen mogen lezen. De rest van de gebruikers mogen niets...

Als je nu een nieuw account aanmaakt en die gaat gebruiken, dan kun je niet aan de bestanden van het vorige account zitten omdat die de enige is die die rechten heeft... Je kan ze wel over kopiëren natuurlijk, OF met behulp van "sudo" OF met behulp van de Shared directory...

Rest alleen de vraag wat je precies hebt gedaan en met behulp van welke tools... :) Want een nieuw user-account verschijnt niet zomaar...
als ie heeft gedaan zoals hij zei, zn home map renamen van willem naar iWillem, (ik weet niet veel van macs maar dit typ ik met linux ervaring in mn hoofd :) ) is het nogal logisch dat ie 'alles' kwijt is daarna ja... voor het systeem is /???/willem nog steeds zijn home map en staan al zijn bestanden in /???/iWillem :)
die heeft ie nu weer gevonden dus
en sowieso snap ik het nut van het aanpassen van je home directory niet zo erg maar ja :)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

DataGhost schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 06:44:
En sowieso snap ik het nut van het aanpassen van je home directory niet zo erg maar ja :)
Waarschijnlijk dacht hij gewoon van iWillem staat wel leuk op een iMac MacMini :)

[ Voor 3% gewijzigd door SandsOfArrakis op 10-03-2005 08:28 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1