PC boot niet meer van floppy en harddisk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:53
Ik heb een pentium II-MMX 400 MHz met Tekram P6B40A4X motherboard. De BIOS versie is 4.51PG. Het ding wil nergens meer van booten en geeft alleen nog maar "Ongeldige diskette. Vervang diskette en druk op een toets".

Ik heb de pc open gemaakt en alle kabels goed aangedrukt (sommige zaten half los) maar dit hielp niet. Ik heb alle IDE kabels behalve die van de floppy los gemaakt en geprobeerd te booten vanaf een boot floppy en dan zegt ie "non system disk or boot error. replace and strike any key when ready".

Ik kan wel gewoon in de BIOS komen en naar dingen als boot volgorde heb ik al gekeken. Ik heb ook een andere floppydrive geprobeerd die zeker niet kapot is.
Ik weet het ff niet meer. Wie heeft raad? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-10 21:30

bernurd

Hou het makkelijk...

Misschien is het een oplossing om eens je BIOS te resetten. Dit kun je doen door een jumertje op je moederbord om te zetten en dan je pc even te laten draaien. (Naderhand wel weer even terug zetten :) ) Als je deze jumper niet kunt vinden kun je ook het batterijtje er uit halen. Dan moet je alleen wel heel wat langer wachten.
Ik weet niet of dit een oplossing is maar het is te proberen. Miischien is er wat in je bios per ongeluk gewijzigd.

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
bernurd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 21:51:
Misschien is het een oplossing om eens je BIOS te resetten. Dit kun je doen door een jumertje op je moederbord om te zetten en dan je pc even te laten draaien. (Naderhand wel weer even terug zetten :) ) Als je deze jumper niet kunt vinden kun je ook het batterijtje er uit halen. Dan moet je alleen wel heel wat langer wachten.
Ik weet niet of dit een oplossing is maar het is te proberen. Miischien is er wat in je bios per ongeluk gewijzigd.
Er is 1 plek waar 4 jumpers geplaatst kunnen worden en er 3 zitten (naast elkaar). Kheb geen idee welke ik moet hebben dus heb de batterij er maar uit gehaald. Hoe lang moet zoiets? Minuut of 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkt je floppy wel? Ik bedoel dus het schijfje, niet de drive :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 22:27:
werkt je floppy wel? Ik bedoel dus het schijfje, niet de drive :P
Tuurlijk :P
Heb t floppy op een andere pc geprobeerd en daar kan ik er mee booten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik heb de BIOS batterij er een tijdje uitgehad en m weer terug gedaan, ik kreeg een CMOS checksum error - defaults loaded dus dat zit wel goed lijkt mij :)

Probleem is alleen dat er niks is verandert :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Zou bv de IDE bus op t moederboord kapot kunnen zijn?
(Hoe) kun je daar achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Schopje!

Ik weet t echt niet meer :( :(
Heb nu vervangen zonder resultaat
-Moederbord
-Voeding
-Floppydrive
-Floppykabel
-harde schijf kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:43
Vervang de harde schijf eens. Ik heb het idee dat het probleem hier ligt.
Toch niet toevallig een quantum bigfoot?
Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem gehad. (vroeger ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik had t ook al zonder harde schijf geprobeerd (alleen floppy) en dit geeft hetzelfde resultaat.
Ik heb de harde schijf nu even als 2e schijf in een ander systeem gehangen en alle data er vanaf gekopieerd.

De schijf is dus gelukkig nog goed :)
En ik weet t nog steeds niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je niet de beschikking over een cdrom speler? Misschien kun je proberen om te booten met knoppix o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je floppydrive en/of cd-rom speler staan ook ingesteld op bootable in je BIOS? . Zoniet enable, en het booten gaat een stuk makkelijker :P De bootvolgorde staat wel goed? Probeer anders een bootvolgorde met eerst de floppydrive

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Bij t opstarten geeft ie 1 kort piepje (van alles oke) en staat er in op t scherm tussen de regels van een normale bios opstart:

Bios update data incorrect. Update not loaden

De harde schijf en floppy worden gewoon goed herkent en weergegeven.

Als je als opstartvolgorde C,A kiest zegt ie "ongeldige diskette. Vervang diskette en druk op een toets"

Bij A,C zegt ie "Floppy disk(s) fail (40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
nielsgeode schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 22:18:
Bios update data incorrect. Update not loaded
loaded zal het denk ik zijn. Dit geeft zeer veel hits op google. Jij hebt wat te doen vannacht :)

Zit je bios batterij er wel goed in? Kun je hem vervangen door een nieuwe?

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 30-03-2005 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik heb BIOS update in de BIOS op disabled gezet en die melding is nu weg :)
De BIOS batterij zit er goed in en die is wel in orde

Ik heb ff een cdrom speler eraan gehangen en van cd boot ie wel :*)
Maar waarom dan wel van cd en niet van de harde schijf die ook gewoon bootable is. Ik heb t moederbord enzo al vervangen dus misschien dat er toch iets met de floppydrive/kabel is? Maar ik heb ook deze al beide vervangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
nielsgeode schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 08:28:
Ik heb BIOS update in de BIOS op disabled gezet en die melding is nu weg :)
De BIOS batterij zit er goed in en die is wel in orde

Ik heb ff een cdrom speler eraan gehangen en van cd boot ie wel :*)
Maar waarom dan wel van cd en niet van de harde schijf die ook gewoon bootable is. Ik heb t moederbord enzo al vervangen dus misschien dat er toch iets met de floppydrive/kabel is? Maar ik heb ook deze al beide vervangen :/
Een harde schijf is op zich bootable. Maar weet je zeker dat er een goed OS op staat geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Volgens mij wel, hier dacht ik zelf ook al aan
Ik pak zo even een harde schijf van een andere pc die gewoon goed boot en dan gaat ie iig proberen windoos te laden (of t lukt ivm drivers is een tweede :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik heb een andere harde schijf eraan gehangen en in de bios C only gekozen en dan boot ie gewoon van de schijf. Dat is dus opgelost. Ik heb nu nog een keer gekeken naar de floppy + kabel. Ik wilde de floppy + kabel uit een andere pc pakken zodat ik zeker weet dat die goed zijn.

De floppykabel past niet op het moederboord. Daar mist op de 3e positie een pinnetje en bij op de kabel mist op de 2e positie een gaatje (van rechts gezien als je de ophoging op de stekker naar je toe hebt).

Ik snap t ff niet meer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Die gekke kabel die niet paste kwam uit een compaq pc en die hebben een speciale kabel en een speciale floppydrive. Ik ben naar Norrod geweest en heb een splinternieuwe floppydrive + kabel gekocht en t werkt nog niet!

Ik krijg nog steeds:
Floppy disk(s) fail (40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Misschien een stomme vraag, maar weet je zeker dat de master/slave jumper op de HDD goed zit?

edit: topic nog es doorgelezen... idd erg domme vraag dus let maar niet op mij :P

[ Voor 32% gewijzigd door Bozozo op 31-03-2005 17:57 ]

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nielsgeode schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:51:
Die gekke kabel die niet paste kwam uit een compaq pc en die hebben een speciale kabel en een speciale floppydrive. Ik ben naar Norrod geweest en heb een splinternieuwe floppydrive + kabel gekocht en t werkt nog niet!

Ik krijg nog steeds:
Floppy disk(s) fail (40)
Deze foutmelding is typisch een "kabelfout". Zit de kabel verkeerd om, is de kabel kapot, dat soort dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 18:01:
[...]

Deze foutmelding is typisch een "kabelfout". Zit de kabel verkeerd om, is de kabel kapot, dat soort dingetjes.
Jaaaaa 8) Hij doet het weer :D

Hoe kun je zien welke kant van de kabel A en welke B is? Ik heb er nog naar gekeken maar kon niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit een "twist" in de kabel, deze kant moet op de floppy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Die zit er bij mij niet in, De kabel die ik gekocht heb zitten de draden niet plat maar rond (zoals bij een netwerkkabel maar dan is ie wat dikker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze twist is bedoeld om te kunnen booten van de disk. Anders werkt het gewoon niet.
Pagina: 1