Problemen aansluiten Maxtor 10

Pagina: 1
Acties:

• lolo_konijn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 21:36

lolo_konijn

huppel de huppel

Topicstarter
Ik heb een systeem met de volgende dingen erin:

400 W Q-Technology voeding
MSI K8N Neo (1e, socket 754 NForce 3) Bios 1.5
1x maxtor 20 GB 7200 pata (type kan ik opzoeken, lijkt me niet nuttig)
1x hitachi 7k250 160 GB sata hdd (aangesloten op sata port 1, van de 4 + sata voeding)

Op de Hitachi wordt geboot en er draait xp op. Dit werkte ok, nooit gezeik met de hdd gehad iig.

Nu wil ik er een Maxtor Diamondmax 10, 16 mb, 250GB sata bij plaatsen.
Als ik deze aansluit op sata port 2 dan start de computer op als ik hem aanzet, de bios herkend de schijven en windows start op.
Dit lijkt allemaal prima, maar zo gauw de computer opnieuw opgestart wordt of als er op reset wordt gedrukt hangt de bios bij het detecteren van de hdd's en maakt de harde schijf een geluid dat best omschreven kan worden als:"eeeew tik eeeew tik" etc., lijkt me niet goed.
Om te kijken waar het aan ligt besloot ik de maxtor eens aan port 3 te hangen: De computer start gewoon en resetten gaat ook goed. Alleen wanneer ik bestanden ga kopieren van de ene naar de andere sata hdd verschijnd dat driehoekje in de windows xp systray: "vertraagde schrijf opdracht is mislukt, data is verloren, waarschijnlijk hardware fout" (of zoiets). Wanneer ik de computer hier na reset/opnieuw opstart maakt hij geen geluid, maar hangt tijden de bios precies op het moment waar de Maxtor gedetecteerd moet worden.

Wat ik allemaal geprobeerd heb:
SMART?
-Alle 3 de schijven in perfecte staat (beide balkjes vol)

Software?
-nieuwste NForce drivers geinstalleerd

Data Kabel?
-sata kabels van de 2 omgewisseld
-elke combinatie van de schijven op de 4 poorten geprobeerd

Voeding Kabel?
-sata voedings kabels omwisselen
-hitachi op molex maxtor 10 op sata voeding (beide kabels geprobeerd)

Het meest voor de hand liggende is dus dat de gloednieuwe Maxtor 10 DOA is...
Dus ik breng de hdd vandaag terug en krijg direct een nieuwe en wat denk je, precies dezelfde symptomen.

Ik ben géén expert maar voor mijn gevoel blijven er 4 mogelijkheden over die mij allemaal erg onwaarschijnlijk lijken:
-Ook deze Maxtor is op precies dezelfde manier kapot.
-Voeding trekt het niet.
-Moederbord is kapot.
-Moederbord heeft een of ander conflict met deze Maxtor 10 serie al dan niet in combinatie met andere hardware.

Een kapot moederbord verklaard in mijn ogen niet waarom de hitachi het wel gewoon doet.

Wie kan me helpen?! Ik zit zonder ideeen en wil dit graag oplossen, welk onderdeel doet niet wattie moet doen?

Pieter

[ Voor 3% gewijzigd door lolo_konijn op 08-03-2005 21:33 ]

MSI K8N Neo, A64 3000+, 1024 400, 20 GB maxtor, 160 GB hitachi, radeon 9800, dvd brander, tv kaart, geluidskaart

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49

The Third Man

The Third Jellyfish

Rare geluiden is in 9 van de 10 gevallen een kapotte schijf, in het 10e geval een falende voeding. Sowieso is het eerste wat je bij hdd-problemen hoort te doen is de SMART-status uitlezen, en juist dat heb je vreemd genoeg niet gedaan? Met Speedfan o.a. kan je dat, kan je gelijk ook de voltages checken. Overigens is Q-Tec behoorlijk slecht maar dan nog zou hij 1 extra harde schijf (is maar zo'n 10-15 Watt) moeten trekken tenzij je veel andere stroomzuigende dingen in je pc hebt (dikke videokaart?). edit: never mind, in de war.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 08-03-2005 21:37 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lekkere Kwal: Q-Technology is niet hetzelfde als Q-Tec ;)

lolo konijn: probeer in ieder geval de laatste firmware (minimaal 1B70) op de DiamondMax10 te flashen. Deze moet compatibiliteitsproblemen met aardig wat controllers. Zie ook de FAQ van dit subforum onder Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? Scroll daarin een stuk verderop naar het stukje Compatibiliteit. Daarin staat een verhaaltje over de Maxtor DM10 en een mirrorlinkje naar de firmware :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49

The Third Man

The Third Jellyfish

No shit :o

• lolo_konijn

lolo_konijn

huppel de huppel

Topicstarter
SMART had ik al gechecked, vergeten bij het te lange verhaal te zetten :)

Hmm ik had de FAQ gechecked maar dat waarschijnlijk over het hoofd gezien, excuses. Ik ga het direct proberen!

Leuke van dat soort updates is dat ik weer eens ergens in een oude doos tussen het stof naar een diskette station moet zoeken.

Ik laat wel weten of het gelukt is.

En inderdaad het is een technology zoals ehm ik al zei :)

[ Voor 8% gewijzigd door lolo_konijn op 08-03-2005 21:41 ]

MSI K8N Neo, A64 3000+, 1024 400, 20 GB maxtor, 160 GB hitachi, radeon 9800, dvd brander, tv kaart, geluidskaart

• lolo_konijn

lolo_konijn

huppel de huppel

Topicstarter
Hmm is dus niet gelukt kreeg een error 638 (ofzoiets) Hij kon de correcte hardware niet vinden. Waar kan ik die firmwares eigenlijk vinden? Heb de maxtor site afgezocht en flink gegoogled... :(

Ik zie net dat om de andere firmware erop te zetten je natuurlijk een controller nodig hebt die de schijf wel correct ziet... 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door lolo_konijn op 08-03-2005 23:58 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Firmwares kun je alleen via de technische support verkrijgen, die je dan weer per email danwel telefonisch moet contacten :)
Ik zie net dat om de andere firmware erop te zetten je natuurlijk een controller nodig hebt die de schijf wel correct ziet...
Maar de BIOS detecteert de schijf toch wel?

• lolo_konijn

lolo_konijn

huppel de huppel

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 08:27:
Maar de BIOS detecteert de schijf toch wel?
Ja, en ik zou ook zeggen dat hij het gewoon moet doen dan. Maar ik blijk dus niet de enigste te zijn :
linky linky,

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:53

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Dit probleem had ik ook met die die schijf. Mijn mobo accepteerde het ook niet. Mijn oplossing: Een andere schijf erin zetten.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als laatste oplossing zou ik inderdaad de Maxtor terugsturen en bijv een Hitachi 7K250 250GB disk nemen.

• lolo_konijn

lolo_konijn

huppel de huppel

Topicstarter
Ja, dat is inderdaad de laatste optie. Ik heb al een e-mail naar norrod gestuurd of zij de firmware ter plekke in de winkel kunnen upgraden (scheelt hun ook het nutteloos terugsturen van een 2e maxtor:)). Willen ze dat niet dan vraag ik mijn geld terug, aangezien ze geen andere merken verkopen.

Ik hoop echt dat het lukt, want die maxtors zijn echt tientallen procenten sneller dan de concurrenten momenteel.

• lolo_konijn

lolo_konijn

huppel de huppel

Topicstarter
Ter afsluiting: Ik ben terug gegaan naar Norrod gevraagd of ze de firmware erop wilden zetten. Dat wilden ze niet ("Als het mis gaat hebben wij er ook niks meer aan.") en dus kreeg ik mijn geld terug.

Pagina: 1