Ik heb een systeem met de volgende dingen erin:
400 W Q-Technology voeding
MSI K8N Neo (1e, socket 754 NForce 3) Bios 1.5
1x maxtor 20 GB 7200 pata (type kan ik opzoeken, lijkt me niet nuttig)
1x hitachi 7k250 160 GB sata hdd (aangesloten op sata port 1, van de 4 + sata voeding)
Op de Hitachi wordt geboot en er draait xp op. Dit werkte ok, nooit gezeik met de hdd gehad iig.
Nu wil ik er een Maxtor Diamondmax 10, 16 mb, 250GB sata bij plaatsen.
Als ik deze aansluit op sata port 2 dan start de computer op als ik hem aanzet, de bios herkend de schijven en windows start op.
Dit lijkt allemaal prima, maar zo gauw de computer opnieuw opgestart wordt of als er op reset wordt gedrukt hangt de bios bij het detecteren van de hdd's en maakt de harde schijf een geluid dat best omschreven kan worden als:"eeeew tik eeeew tik" etc., lijkt me niet goed.
Om te kijken waar het aan ligt besloot ik de maxtor eens aan port 3 te hangen: De computer start gewoon en resetten gaat ook goed. Alleen wanneer ik bestanden ga kopieren van de ene naar de andere sata hdd verschijnd dat driehoekje in de windows xp systray: "vertraagde schrijf opdracht is mislukt, data is verloren, waarschijnlijk hardware fout" (of zoiets). Wanneer ik de computer hier na reset/opnieuw opstart maakt hij geen geluid, maar hangt tijden de bios precies op het moment waar de Maxtor gedetecteerd moet worden.
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
SMART?
-Alle 3 de schijven in perfecte staat (beide balkjes vol)
Software?
-nieuwste NForce drivers geinstalleerd
Data Kabel?
-sata kabels van de 2 omgewisseld
-elke combinatie van de schijven op de 4 poorten geprobeerd
Voeding Kabel?
-sata voedings kabels omwisselen
-hitachi op molex maxtor 10 op sata voeding (beide kabels geprobeerd)
Het meest voor de hand liggende is dus dat de gloednieuwe Maxtor 10 DOA is...
Dus ik breng de hdd vandaag terug en krijg direct een nieuwe en wat denk je, precies dezelfde symptomen.
Ik ben géén expert maar voor mijn gevoel blijven er 4 mogelijkheden over die mij allemaal erg onwaarschijnlijk lijken:
-Ook deze Maxtor is op precies dezelfde manier kapot.
-Voeding trekt het niet.
-Moederbord is kapot.
-Moederbord heeft een of ander conflict met deze Maxtor 10 serie al dan niet in combinatie met andere hardware.
Een kapot moederbord verklaard in mijn ogen niet waarom de hitachi het wel gewoon doet.
Wie kan me helpen?! Ik zit zonder ideeen en wil dit graag oplossen, welk onderdeel doet niet wattie moet doen?
Pieter
400 W Q-Technology voeding
MSI K8N Neo (1e, socket 754 NForce 3) Bios 1.5
1x maxtor 20 GB 7200 pata (type kan ik opzoeken, lijkt me niet nuttig)
1x hitachi 7k250 160 GB sata hdd (aangesloten op sata port 1, van de 4 + sata voeding)
Op de Hitachi wordt geboot en er draait xp op. Dit werkte ok, nooit gezeik met de hdd gehad iig.
Nu wil ik er een Maxtor Diamondmax 10, 16 mb, 250GB sata bij plaatsen.
Als ik deze aansluit op sata port 2 dan start de computer op als ik hem aanzet, de bios herkend de schijven en windows start op.
Dit lijkt allemaal prima, maar zo gauw de computer opnieuw opgestart wordt of als er op reset wordt gedrukt hangt de bios bij het detecteren van de hdd's en maakt de harde schijf een geluid dat best omschreven kan worden als:"eeeew tik eeeew tik" etc., lijkt me niet goed.
Om te kijken waar het aan ligt besloot ik de maxtor eens aan port 3 te hangen: De computer start gewoon en resetten gaat ook goed. Alleen wanneer ik bestanden ga kopieren van de ene naar de andere sata hdd verschijnd dat driehoekje in de windows xp systray: "vertraagde schrijf opdracht is mislukt, data is verloren, waarschijnlijk hardware fout" (of zoiets). Wanneer ik de computer hier na reset/opnieuw opstart maakt hij geen geluid, maar hangt tijden de bios precies op het moment waar de Maxtor gedetecteerd moet worden.
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
SMART?
-Alle 3 de schijven in perfecte staat (beide balkjes vol)
Software?
-nieuwste NForce drivers geinstalleerd
Data Kabel?
-sata kabels van de 2 omgewisseld
-elke combinatie van de schijven op de 4 poorten geprobeerd
Voeding Kabel?
-sata voedings kabels omwisselen
-hitachi op molex maxtor 10 op sata voeding (beide kabels geprobeerd)
Het meest voor de hand liggende is dus dat de gloednieuwe Maxtor 10 DOA is...
Dus ik breng de hdd vandaag terug en krijg direct een nieuwe en wat denk je, precies dezelfde symptomen.
Ik ben géén expert maar voor mijn gevoel blijven er 4 mogelijkheden over die mij allemaal erg onwaarschijnlijk lijken:
-Ook deze Maxtor is op precies dezelfde manier kapot.
-Voeding trekt het niet.
-Moederbord is kapot.
-Moederbord heeft een of ander conflict met deze Maxtor 10 serie al dan niet in combinatie met andere hardware.
Een kapot moederbord verklaard in mijn ogen niet waarom de hitachi het wel gewoon doet.
Wie kan me helpen?! Ik zit zonder ideeen en wil dit graag oplossen, welk onderdeel doet niet wattie moet doen?
Pieter
[ Voor 3% gewijzigd door lolo_konijn op 08-03-2005 21:33 ]
MSI K8N Neo, A64 3000+, 1024 400, 20 GB maxtor, 160 GB hitachi, radeon 9800, dvd brander, tv kaart, geluidskaart