Toon posts:

PC reboots na vervanging vidkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb recent m'n oude GF2MX vervangen door een FX5200. Ik speel niet zo veel spellen. De grootste reden voor de vervanging was :
  • de fx5200 een DVI-out heeft en ik graag de DVI ingang van m'n TFT wou gebruiken.
  • ik graag wat pixel shaders wou programmeren.
Sinds de vervanging heb ik last van instant reboots wanneer ik sommige spelletjes opstart.

bvb. ik start een save-game van Halflife2. Het spel laadt op, ik kan 3 stappen zetten en PC reboot zonder foutmelding van welke soort ook. Wanneer ik terug in windows kom, komt er een msgbox dat zegt dat windows van een ernstige fout hersteld is. (verder geen info)

Wat heb ik al geprobeerd:
  • laatste nieuwe drivers geprobeerd alsook oudere versies.
  • met regedit in NVIDIA System key de ReqAGPRate op 2x gezet
  • met RivaTuner verschillende settings uitgeprobeerd voor AGP
  • in lage resolutie gespeeld met alles op minimum
  • met memtest86 2u lang m'n geheugen succesvol getest
  • laatste BIOS/drivers enzo van alle andere devices in m'n PC :)
Ik denk niet dat het ligt aan m'n mobo of defect in grafische kaart, want UT2004 & DOOM3 doen het allemaal perfect. Zelfs op hoge resolutie en zo veel mogelijk details aan. En de PC zoals hij is heeft al een goeie 3 jaar perfect dienst gedaan met de GF2MX.

Halflife2, 3DMark2k3 en verschillende NVIDIA demos (Dawn bvb), rebooten m'n PC bijna direct bij het tonen van 3D.

Aangezien dat ik niet direct weet wat ik nog kan uitproberen, begin ik m'n voeding te verdenken (en daarom ook dat ik het bericht hier in OH plaats).

M'n voeding is een "CODEGEN 300W model 300X1" met volgende specs:
14A @ +3.3V
30A @ +5V
10A @ +12V
0.5A @ -5V
0.8A @ -12V

Denken jullie dat de voeding sterk genoeg is om volgende specs voldoende van 'juice' te voorzien?

A817LMR (ALi 1647 chipset) :: Athlon-tbird 1.3GHz :: 2x256MB SDRAM :: XFX GF fx5200 128MB ::
Hauppage WinTV Go :: Hercules MuseXL :: Seagate 120GB (ide0) :: BENQ 1620A dvdr (ide1) :: Plextor 16/10/40A (ide1) :: idiot floppy drive.

Ik heb niet direct een andere voeding om even mee te testen.
Als de voeding volgens jullie voldoende moet zijn, wat zou ik dan nog kunnen uitproberen om alsnog 3DMark2k3 en andere zaken te kunnen laten lopen zonder reboots? Ik wil wel eens zien wat deze kaart allemaal kan op vlak van pixelshading enzo.

Ohja, onder Linux kan ik verschillende Ogre3D (www.ogre3D.org) demos en pixelshaders runnen zonder problemen zowel fullscreen als windowed.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35

BCC

Je bedoelt dus dat OpenGL wel werkt en D3D niet? Wat zegt dxdiag?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
dxdiag zegt dat alles in orde is.(DX9.0c) Ook alle testjes gelopen, nergens conflict of rare beeldopbouw gezien.

Btw, ik dacht dat UT2004 ook een 100% DirectX spel was en daar heb ik geen problemen mee.

• BCC
  • Laatst online: 22:35

BCC

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 21:22:
Btw, ik dacht dat UT2004 ook een 100% DirectX spel was en daar heb ik geen problemen mee.
Nope, is opengl... http://www.gentoo.org/news/20020916-ut2k3.xml , dus in de D3D hoek moet je het zoeken denk ik. Al een nieuwe DX geïnstalleerd?

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 08-03-2005 21:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Al in de logboeken van windows gekeken wat ie daar aangeeft op de fout??
En probeer voor de zekerheid eens een andere voeding, misschien dat ie met Halflife2 zo'n enorme klap krijgt...
UT2004 is al wel weer wat ouder natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de suggesties..

UT2004 is wel degelijk een DX spel als je het onder windows speelt. Je kan in het spel (onder windows) met een optie in de ini-files de OpenGL renderer gebruiken (dezelfde die de Linux versie gebruikt). Dus ik denk niet dat het DX is, want ik heb ook al de laatste DX versie geinstalleerd (DX 9.0c is de laatste toch?)

Btw, BCC, de link die je gaf is voor UT2k3, de vorige UT versie.

Het is vervelend, maar ik heb geen extra voeding om even mee te testen.

Heb ook nog even de voltages met multimeter nagekeken om te zien of er grote dips zitten:
+5VDC = 4.96V
+3.3VDC = 3.32V
+12VDC = 12.40V

Lijkt me allemaal vrij stabiel ....

Zal anders eens wat rondmailen naar vrienden of ik tijdelijk een voeding van hen mag lenen om es uit te proberen. Een A-merk 380W voeding moet toch zéker mijn systeem kunnen voeding (als het effectief de voeding is.)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, in de logboeken is er inderdaad een vage melding ....
(copy paste)

System Error (102)
Event ID: 1003

Error code 00000050, parameter1 e4bc40a0, parameter2 00000001, parameter3 bfb013b5, parameter4 00000001.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Is wel leuk dat er iéts is dat geregistreerd wordt, nu nog weten wat dit betekend ....
In de logs komt wel dezelfde error melding voor (dus de getallen zijn telkens dezelfde) telkens ik een reboot meemaakte ...

• _JGC_
  • Laatst online: 23:35
Codegen 300W? Vervang dat ding eens, die dingen hebben hier nog nooit een Hercules ATI Radeon FDX8500LE 64MB kunnen trekken. Aangezien de FX series van Nvidia nog wat extra stroom vreten, verdenk ik gewoon die PSU.

Bij de ATI kaartjes had je dan het "Vertical lines of death", een scherm vol met oranje en paarse verticale lijnen. Op google zoeken levert ook op dat die lui dan 350W Codegen PSUs hebben waarbij dit gebeurt, op alle systemen waar dit zich voordeed was het in mijn geval ECS K7S6A of K7S5A borden met een Codegen 300W PSU en een Radeon 8500LE. Waar het zich niet op voordeed waren dezelfde ECS K7S5A borden met een 200W PSU uit een oude tulip pentium 166MMX PC gesloopt.

PSU vervangen door iets niet-codegen-achtig-iets zal zeker bijdragen aan de oplossing van je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch nog even reageren voor de volledigheid van dit topic. (voor mensen die later eventueel de search gebruiken en hierop uitkomen met eenzelfde probleem)

Nadat ik van een vriend een Enermax 450Watt even mocht gebruiken, bleek ik nog steeds hetzelfde resultaat krijgen bij het spelen van halflife 2 en andere games. :(

Dus het lag zeker niet aan de voeding.
Aangezien mijn videokaart het enige was dat in m'n systeem was veranderd, moest er daaromtrend wel iets mee te maken zijn.

Nadat ik bloodrayne (1) had geinstalleerd, kreeg ik weer zo van die reboots. Idem bij een single-player demo van FarCry. Bij bloodrayne kon je verschillende zaken instellen van grafische kwaliteit voordat het spel opstart. Bij 'dynamic shadows' en 'bump mapping' kreeg ik telkens een reboot. Als ik de opengl renderer nam bij hetzelfde spel, en vervolgens bump & shadows activeerde, kon ik het spel wel spelen, maar het zag er gewoon niet uit. Vlakken die verdwenen. Rare uitgerokken texturen enzoverder. :|

Ofwel was het de kaart (hw) ofwel de drivers. Dus heb ik de laatste beta forceware drivers eens geprobeerd (ipv de laatste reference nvidia drivers) en nu heb ik geen reboots meer.

Probleem opgelost. (eindelijk) :)
Pagina: 1