LCD TV aanschaffen valt nog niet mee (Philips 26PF8946)

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16
Ik ben bezig met de aankoop van een LCD TV / monitor. Het gaat hierbij om de Philips 26PF8946. ZOals het type nummer doet vermoeden, is dit een 26" scherm. Mooi scherm om te zien, en ik kan hem krijgen voor een leuke prijs (dat heb je als je werkt in een electro shop).

Maar nu zit ik met een aantal vragen, die niemand in mijn directe omgeving kan beantwoorden (en zeker mijn collega's niet, ze weten er veel van af, maar de dingen die ik wil weten juist niet).

#1: Met de komst van HD in allerlei vormen, zoals HDTV, DivX HD, HD DVD (zoals Blue-Ray), en noem het maar op, wil ik toch wel een beetje voorbereid zijn op de toekomst. Immers, HD staat sneller voor de deur dan je zou denken. Het "probleem" is, dat de 8946 "HDTV Ready" is. En nu zul je denken, wat is het probleem daar aan? Nou simpel, de resolutie van mijn TV is 1280x768, terwijl ik nu al HD in grotere formaten zoals 1920x1080 (bron: http://www.microsoft.com/...derstandingHDFormats.aspx). Nu is dus de vraag, wat doet mijn TV met dat signaal? Ik weet dat een pc monitor gewoon "out of range" aan geeft, en dat lijkt me verre van ideaal. Weet iemand wat de TV er mee doet? Zelf heb ik al een DivX HD filmpje gedownload, en die speelt wel prima op mijn schermresolutie van 1024x768. Of Winows Media Player dat formaat gewoon aanpast, weet ik niet, maar afspelen ging prima (en was zeer goed van kwaliteit!). Ook ben ik van plan mijn PC als Media Center te gebruiken, en heeft mijn TV dus een VGA-in. Iemand die me hier wat meer duidelijkheid over kan geven?

#2: Na de resoluties, ben ik gaan kijken naar Progressive en Interlaced Frames. Op internet heb ik me rot gezocht naar "specificaties" voor mijn TV, maar sommige sites zeggen dat hij wel Progressive aan kan, sommige ook weer niet. Op de site van Philips zelf ben ik al helemaal weinig tegen gekomen. Maar nu dus weer, stel dat we straks overgaan op 1080i, kan ik dan mijn TV weg gooien? Of desnoods 720p, zou dat gaan werken? Ook hebben ze het vaak over Progressieve Scan, wat mij gewoon lijkt dat hij Progessive formaten af kan spelen...

#3: Er zitten speakers aan vast. Deze speakers zijn natuurlijk slecht, althans, als je een homce cinema setje hebt staan (à 1500 euro), wil je daar gebruik van maken. Naar mijn weten heeft de 26PF8946 een "audio out" aansluiting, gewoon stereo, niets mis mee. Gewoon aansluiten op de "line in" van mijn versterken, en je hebt geluid. Nu heb ik daar zelf slechte ervaringen mee, ik heb nu al een TV, de Sony KV-28LS60B, maar daar moest ik iedere keer(!) als ik mijn TV aan zette, het menu in duiken, om de speakers "uit" te zetten, vervolgens het volume op 75%, zodat er een mooie geluid uit mijn homce cinema speakertjes kwam. Ook iets waar ik me tot op de dag van vandaag ontzettend aan stoor. Wat ik nu wil weten, is of de Philips deze instelling kan onthouden, of desnoods zelf in kan schakelen, zodat ik er verder niets aan hoef te doen. Wat helemaal mooi zou zijn, is als ik het volume van de TV op 0 (nul) zet, dat het geluid gewoon doorgestuurd wordt naar de versterker.

#4: Om even door te gaan op de speakers, ik hoor de laatste tijd wat over het "niet synchroon lopen van het beeld met het geluid", zodra een externe speakerset wordt gebruikt. Veel hoor je dit bij plasma schermen, maar heeft LCD er ook "last" van? En zijn er al goede oplossingen voor? De enige oplossing die ik tot nu toe tegen ben gekomen, is dat je de surround speakers zo in moet stellen, dat de versterker denkt dat ze heel ver achter je staan, dit zou het geluid vertragen, wat er voor kan zorgen dat je geen last krijgt van lip-sync.

#5: Hoe zit het nu met de levensduur van een LCD? Eerst hoorde je veel dat ze in konden branden, toen was de levensduur van de lamp erg kort, en nu hoor ik dat LCD net zo lang mee zou gaan als een gewone CRT. Heeft LCD ook last van kleurvervaging (zoals plasma)? En is het beter om de TV lang aan te houden, en zo min mogelijk aan en uit te zetten? Dit vanwege het feit dat ik nogal snel de TV even aanzet om te "zappen", nieuws te kijken, en als er niets op TV is, zet ik hem weer uit. Heeft dit nog invloed op de levensduur van het scherm of andere onderdelen?

Zo, dat waren de vragen, ik heb er nog een aantal, maar die kan ik denk ik makkelijker via google beantwoorden. Op deze vragen was vrijwel geen antwoord te vinden, over de levensduur zegt iedereen wat anders, van de spekers, weet men het vaak niet, en het resolutie probleem is al helemaal iets waar je weinig van hoort.

Ik weet dat er vast reacties zullen komen als "ga het in de winkel vragen / testen", maar dat is dus het probleem. Ik krijg amper de kans om de TV eens goed te bekijken, en testen zal er niet in zitten (je gelooft toch niet dat mijn baas alles eerst uit gaat proberen voor hij die TV aan mij verkoopt he). Alle info is welkom, het liefste gewoon "goede" antwoorden, of antwoorden waar ik verder op kan bouwen (zoals een bepaalde site die meer uitleg geeft).

Andere dingen waar ik op moet gaan letten, zijn ook welkom, ik verkoop vaak genoeg een LCD tv, maar onze klanten groep is niet zo veel eissend (voor zover ik weet). De reden dat ik mijn vraag hier stel, is omdat er vast veel meer mensen met dezelfde vragen zitten als ik, en dan niet TV type gebonden, maar gewoon over het algemeen.

Dank u vriendelijk (en sorry voor de lange lap tekst) _/-\o_
___________________________________________________________________________________

toevoeging: Hoe zit het met native resoluties op de TV? Ik citeer:
Gepost door MazeWing - dinsdag 8 maart 2005 - 18:40 Score: 3 (Interessant)

Ik zie liever dat ze eens wat gaan doen, aan het feit dat een tft op een niet native resolutie er gaar uitziet....
Gepost door Mr_Big - dinsdag 8 maart 2005 - 18:44 Score: 4 (Inzichtvol)
Ik zal je wat vertellen: dat gaat nooit gebeuren! De pixels hebben een vaste grootte, waardoor maar één (of uiteraard een veelvoud) resolutie mogelijk is.
Bron: nieuws: ViewSonic en BenQ claimen 4ms responsetijd nieuwe lcd's

Oftewel, een ramp, als DivX HD 1280x720 is, en mijn scherm 1280x768! Of mis ik wat? Ook weet ik niet zeker of mijn pc / videokaart een resolutie van 1280x768 aan kan (beetje rare resolute denk ik zo haha ;) Dat ga ik ook even uitzoeken :)
___________________________________________________________________________________

[ Voor 15% gewijzigd door Nik op 09-03-2005 15:21 ]

• Nik
Schopje (beetje vroeg ja, maar ik zit nu op mijn werk, kan ik vanavond even kijken of er al een reactie is) :)

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 16:55
#1: Hogere resoluties scaled de TV naar de resolutie die hij wel aan kan. Kwaliteit van het beeld ligt dan aan de kwaliteit van de scaler.
#2: Progressive Scan betekend dat hij Progressive formaten af kan spelen/laten zien
#3: Geen idee kwestie van uit proberen (hebben jullie geen op voorraad in de winkel staan waarop je het kan proberen?)
#4: Zie 3
#5: Levensduur van een LCD is ergens tussen de 30000 en 60000 branduren (ik heb het dan over de lamp) Een langere levensduur dus dan een plasma. Aan en uitzetten kan denk ik geen kwaad.

PS. ik vind het wel een beetje slecht dat je dit zelf als verkoper niet weet imho (no flame)

[ Voor 8% gewijzigd door The big J op 09-03-2005 16:07 . Reden: typefout ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zelf heb ik geen lcd scherm van Philips maar wel een normale tv ervan. Deze staat ook aangesloten op een homecinema set en dat werkt perfect. je zet gewoon het volume op nul en het geluid gaat altijd via de hts. Zou ik die set niet aanzetten kan ik wel gewoon geluid uit de tv te krijgen door het volume van nul naar hoger te brengen.

39

• Nik
The big J schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 16:05:
#1: Hogere resoluties scaled de TV naar de resolutie die hij wel aan kan. Kwaliteit van het beeld ligt dan aan de kwaliteit van de scaler.
#2: Progressive Scan betekend dat hij Progressive formaten af kan spelen/laten zien
#3: Geen idee kwestie van uit proberen (hebben jullie geen op voorraad in de winkel staan waarop je het kan proberen?)
#4: Zie 3
#5: Levensduur van een LCD is ergens tussen de 30000 en 60000 branduren (ik heb het dan over de lamp) Een langere levensduur dus dan een plasma. Aan en uitzetten kan denk ik geen kwaad.

PS. ik vind het wel een beetje slecht dat je dit zelf als verkoper niet weet imho (no flame)
Ik werk er nog maar een half jaar, en heb nog geen verkoop trainingen gehad. Buitenom dat ben ik een part-timer, en bij ons begin je altijd met "klein huishoudelijk". Gelukkig mag ik al wat TV's en PC's verkopen enzo, maar, erg veel kennis heb ik dus nog niet, en zeker dingen als branduren staan niet in het Philips boekje :) Ook moet je je kennis toch ergens vandaan halen, ik ben ook maar mens, en op veel van mijn vragen heb ik allang een antwoord, dit is slechts een selectie van vele vragen, waarbij ik echt hulp nodig had van iemand anders dan collega's.

Bedankt voor de antwoorden! Vooral dat "scaler" ga ik eens verder uitpluizen, of dat door een chip gedaan wordt, en wat voor type scaler er in een Philips TV zit. Audio is wel uit te proberen ja, maar het gaat onder werktijd, en de baas doet dat liever niet dan wel (kan ik ook wel begrijpen, we staan met 4 man in de winkel, en op dit moment wordt de boel verbouwt, moet in 2 maanden af zijn, én we moeten gewoon open blijven. Eigenlijk koop ik dus op het verkeerde moment ;)

Gelukkig zie ik hier boven een ractie op mijn audio vraag, #4. Ik ga er dan ook vanuit dat mijn Philips deze functie ondersteund.

_/-\o_
Homedisc schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 16:13:
Zelf heb ik geen lcd scherm van Philips maar wel een normale tv ervan. Deze staat ook aangesloten op een homecinema set en dat werkt perfect. je zet gewoon het volume op nul en het geluid gaat altijd via de hts. Zou ik die set niet aanzetten kan ik wel gewoon geluid uit de tv te krijgen door het volume van nul naar hoger te brengen.
Hoe heb je deze aangelsoten? Gewoon via RCA kabels of niet? Lijkt me wel het meest logische namelijk :Z

[ Voor 14% gewijzigd door Nik op 09-03-2005 19:07 ]

Verwijderd

Lcd brand niet in, en de nieuwe schermen hebben een levensduur van 60000 jaar. Daarna schijn je gewoon het backlight te vervangen voor een totaal nieuwe tv weer.

Tv op home cinema gaat makkelijk via een scart naar analoog verloop kabel. Dus scart in de tv en de rood met witte analoge aansluiting op je home cinema tv ingang. Werkt prima!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:52:
Lcd brand niet in, en de nieuwe schermen hebben een levensduur van 60000 jaar. Daarna schijn je gewoon het backlight te vervangen voor een totaal nieuwe tv weer.
Ik denk dat je in de tussentijd al een nieuwe gekocht hebt die meer kan :)

Mocht je die Philips kopen, zou je ons hier dan je ervaringen kunnen delen?
Zit namelijk zelf ook te kijken naar een nieuw schermpje.

• Nik
Ervaringen zal ik zeker delen! Vrijdag ga ik de TV kopen (dan moet ik weer werken).

Het is een zeer mooie TV, die hetzelfde beeldformaat heeft als mijn huidige KV-28LS60B. Ik had ook voor een Sony kunnen kiezen, maar omdat Sony zelf geen LCD's maakt (dus schermen van andere merken gebruikt), is een SOny duurder dan een Philips. De keuze was gevallen op een HG2 (ook 26"), maar omdat ik hier ene prijs van 1600 euro voor betaal, en de Philips maar 800 euro, is de keuze snel gemaakt he :*) Er zit namelijk 24% winstmarge op deze Philips TV! Mocht iemand hem ook willen kopen, flink afdingen, je ziet ze vaak voor 1500 euro staan, maar de inkoopprijs ligt op het moment rond de 1200 euro. ERvarigen on the way! (dat viel me ook op trouwens, je hoort weinig van deze TV, weinig reviews, weinig info over op GoT, maar daar komt dus verandering in!).

• Nik
Ietswat later dan verwacht, maar hier komtie dan:

DE LCD TV STAAT HIER :D

Nouwja, hij is weer terug in de doos, vanwege het feit dat ik hem pas op ga hangen als mijn nieuwe kamer klaar is, want we gaan binnenkort verhuizen!

Nu kan ik zelf antwoord geven op mijn vragen:

#1: De TV heeft een maximale reslutie van 1280x768. Zodra je er een PC op aan sluit, en je zet de resolutie te hoog, gaat de TV op standby. Opzich geen ramp. Hoe dat dan gaat met HDTV en dat soort formaten, weet ik nog niet, ik heb geen aansluiting er voor atm. Maar het zal vast wel goed komen (zie post van The big J).

#2: Er zit progressive scan op, en volgens mij werkt het perfect (ik heb 2 DVD spelers geprobeerd, best wel grappig dat één van de 2 dus progressive kan wegsturen). Je ziet gewoon veel minder "randjes" en het scherm "flikkert" een stukje minder. Toch valt het niet echt heel erg op. Misschien omdat de TV zelf het signaal van nog progressive om kan zetten naar progressive?

#3: Het geluid van de TV is gewoon weg "kut". Het klinkt heel erg hol, eigenlijk gewoon te slecht. Dat Dolby dààr een stickertje op durft te plakken snap ik niet (iets met geld anyone?). Verschil tussen Dolby Virtual en Stereo is er niet, behalve dat Dolby Virtual het geluid nóg scheller en holler maakt... Home cinema set draait zonder problemen, en is ook zeker een aanrader voor iedereen die een LCD gaat kopen...

#4: Het geluid op deze TV loopt achter (heb net 2 TV's naast elkaar gehad, een JVC en deze Philips, het geluid vertaagde nét ietsje, waardoor je een echo effect kreeg. Gelukkig is de Audio out ook vertraagd, dus dit levert geen probleem op met de home cinema set.

#5: De levensduur, tja, als GoT over 15 jaar bestaat, kan ik hier meer over zeggen :P We zien het wel :z

Voor de rest ben ik echt erg tevreden, hij is groter dan mijn oude TV, dus, geen miskoop, nu nog ophangen :D Plaatjes enzo volgen nog als ik niet zo moe ben ;)

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 16:55
HDtv resoluties ondersteund hij dan waarschijnlijk alleen op de component ingang. Er zijn op dit moment vrijwel geen schermen die de volledige (1920x1080) resolutie daadwerkelijk hebben. Bijna allemaal scalen ze het terug naar een lagere resolutie. Zelfs de duurdere schermen zoals het plasmascherm van Pioneer. Zover ik weet hebben alleen Sharp en Samsung een scherm met een resolutie van 1920x1080. (en natuurlijk 'gewone' PC monitoren zoals het 30" cinema scherm van Apple en de nieuwe Dell 24")

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:18
proller schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:53:

#1: Met de komst van HD in allerlei vormen, zoals HDTV, DivX HD, HD DVD (zoals Blue-Ray), en noem het maar op, wil ik toch wel een beetje voorbereid zijn op de toekomst. Immers, HD staat sneller voor de deur dan je zou denken. Het "probleem" is, dat de 8946 "HDTV Ready" is. En nu zul je denken, wat is het probleem daar aan? Nou simpel, de resolutie van mijn TV is 1280x768, terwijl ik nu al HD in grotere formaten zoals 1920x1080 (bron: http://www.microsoft.com/...derstandingHDFormats.aspx). Nu is dus de vraag, wat doet mijn TV met dat signaal? Ik weet dat een pc monitor gewoon "out of range" aan geeft, en dat lijkt me verre van ideaal. Weet iemand wat de TV er mee doet? Zelf heb ik al een DivX HD filmpje gedownload, en die speelt wel prima op mijn schermresolutie van 1024x768. Of Winows Media Player dat formaat gewoon aanpast, weet ik niet, maar afspelen ging prima (en was zeer goed van kwaliteit!). Ook ben ik van plan mijn PC als Media Center te gebruiken, en heeft mijn TV dus een VGA-in. Iemand die me hier wat meer duidelijkheid over kan geven?
Hij scaled dit gewoon, 1280x768 is de native resolutie van de lcd tv, waar je naar moet kijken is welke inputsignalen de tv kan ontvangen, zal wel gewoon pal, ntsc, 720p, 768p en 1080i zijn, dat alles wordt gewoon gescaled.
#2: Na de resoluties, ben ik gaan kijken naar Progressive en Interlaced Frames. Op internet heb ik me rot gezocht naar "specificaties" voor mijn TV, maar sommige sites zeggen dat hij wel Progressive aan kan, sommige ook weer niet. Op de site van Philips zelf ben ik al helemaal weinig tegen gekomen. Maar nu dus weer, stel dat we straks overgaan op 1080i, kan ik dan mijn TV weg gooien? Of desnoods 720p, zou dat gaan werken? Ook hebben ze het vaak over Progressieve Scan, wat mij gewoon lijkt dat hij Progessive formaten af kan spelen...
LCD paneel is gewoon progressive, klaar. 1080i wordt gewoon gescaled en ge-deinterlaced naar 768p
#4: Om even door te gaan op de speakers, ik hoor de laatste tijd wat over het "niet synchroon lopen van het beeld met het geluid", zodra een externe speakerset wordt gebruikt. Veel hoor je dit bij plasma schermen, maar heeft LCD er ook "last" van? En zijn er al goede oplossingen voor? De enige oplossing die ik tot nu toe tegen ben gekomen, is dat je de surround speakers zo in moet stellen, dat de versterker denkt dat ze heel ver achter je staan, dit zou het geluid vertragen, wat er voor kan zorgen dat je geen last krijgt van lip-sync.
volgens mij kan een delay inderdaad voorkomen, maar als jij dus een dure speakerset hebt met receiver/versterker en alles dan kan je gewoon op je apparatuur dat corrigeren.
Pagina: 1