IQ test vraag van intermediair.nl is dit logisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008

• airbrain
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Vraag 6 bij de iq-test, rekenkundig, syllogismen op intermediair.nl:

»sommige huizen hebben ramen - alle ramen hebben glas

A. sommige huizen hebben glas
B. alle huizen hebben glas
C. tenminste sommig glas heeft huizen
D. geen conclusie mogelijk

Welke conclusie is legitiem? Naar mijn idee zijn zowel A als C legitiem.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
C legitiem ??

Heeft een huis glas, of glas een huis?

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik vind A het meest logisch, C is lastig...

Verwijderd

Conclusie C is niet legitiem, omdat je die op basis van de gegeven info niet kunt trekken. Misschien is het wel zo dat AL het glas huizen heeft, dat weet je niet.

De enige uitspraak die er gedaan is over de verzameling 'glas' is dat die de gehele verzameling 'ramen' omvat. Niet meer en niet minder.

//edit
bij nader inzien zou dan ook uitspraak C waar zijn.. de vraag lijkt idd ambigu te zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 21:06 ]

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 14:06
Dit is een beetje het het; elke aap is een zoogdier, elk zoogdier is een aap gehalte.

[ Voor 82% gewijzigd door Lennart_1337 op 08-03-2005 21:07 ]

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

<!-- ik denk dat hier binnenkort een slotje komt, maar om toch nog even op de vraag te antwoorden: --> Ik denk antwoord A. Glas kan moeilijk huizen hebben, nietwaar. Het is een test op logisch denkvermogen. Logischerwijze zou je aanvoelen dat glas geen huizen heeft.

[ Voor 2% gewijzigd door Confusion op 08-03-2005 21:24 ]

Performance is a residue of good design.

Verwijderd

^^ idd.. dat zal het zijn.. een huis kan wel glas hebben, maar een glas kan geen huis hebben. Dat zou betekenen dat er in het glas een huis zit oid.

• airbrain
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Nou ja al met al dacht ik dus al dat velen het wel met mij eens zouden zijn dat niet alleen C door zou kunnen gaan voor een juist antwoord. Echter antwoord C wordt wel als juist antwoord terug gegeven bij het einde van de test.

Slotje mag wel, wilde alleen even weten dat ik hierin niet alleen stond of dat ik iets niet zag wat er wel was. IIg thanx voor de reacties.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dan is het toch D?

iig niet met dergelijk antwoorden ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Roamor op 08-03-2005 21:24 ]

Verwijderd

Nee, C is niet goed, alleen A.
"Sommig glas heeft huizen", daarmee wordt bedoeld "Niet al het glas zit in een raam van een huis". Maar dat kun je van "alle ramen hebben glas" niet afleiden. Misschien wordt in deze denkbeeldige wereld glas alleen maar gebruikt voor ramen.

grrr ik raak nu ook in de war...... C lijkt toch ook goed...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 21:29 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Pardon?! Dat maakt de crew nog altijd uit. Als jij dit topic zelf rijp acht voor een slotje, dan had je het nooit moeten starten. Met dit soort opmerkingen lok je een waarschuwing wegens het bewust negeren van de richtlijnen uit. En als jij denkt dat ergens een slotje op hoort, dan mag je dat via een topicreport, Schop een Modje of email vertellen, maar zeker niet in het topic. Ook niet je eigen topic. Bovendien heb je op geen enkele manier het recht om je eigen topic te laten sluiten; je kan het vriendelijk vragen en dan zullen we het overwegen. We zijn verdorie je loopjongens niet :(.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.