Toon posts:

iMac traag / geheugen probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een iMac G4 800 mhz, met 512 mb SDRAM.
Als ik een paar programmas geopend heb (Safari, MSN, iTunes en bijv. Tomato Torrent) dan reageert de computer heel erg traag. Als ik bijvoorbeeld van tab wissel in Safari, dan duurt dat zeker 3 seconden. Ook als ik op bijv. File klik (bovenaan) duurt het ff voordat die in beeld komt, en zie ik eerst mijn muis veranderen in dat ronddraaiende regenboogje.
Bij de Activity Monitor staat er standaard zon 130 MB inactive memory (blauwe kleur), waarvoor is dat, en waarom wordt dat niet gebruikt? Als ik de computer gewoon niet gebruik zie ik echt mijn Free memory (groene) aftellen, en de inactive memory toenemen, met als gevolg dat de free memory helemaal leegloopt.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe los ik dit op? Zijn er bijvoorbeeld memory managers voor Mac, en hoe kan ik gewoon die inactive memory omzetten naar free memory?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Mjah die memory meters zijn niet zo makkelijk af te lezen.

Inactief geheugen kan bv gepaged zijn naar disk etc. - er is niet echt een "zoveel vrij" meter voor unix-based systemen omdat het niet zo simpel werkt als bij bv OS9.

Met 512 mb zou je tijdens het draaien van een app geen merkbare vertraging moeten hebben; hoogstens bij het gebruik van echte geheugenvreters (bv vreselijk veel grote afbeeldingen in safari, photoshop en andere voor de hand liggende tools) - hoogstens bij het switchen.

Wat zegt `top -u` in de terminal? Welk proces vreet er zoveel CPU tijd? Wat zeggen de bovenste 5 regels over je load, paging? Is er veel disk I/O ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Processes:  56 total, 2 running, 54 sleeping... 147 threads            20:21:29
Load Avg:  1.13, 0.80, 0.59     CPU usage:  71.9% user, 25.8% sys, 2.3% idle
SharedLibs: num =  117, resident = 31.0M code, 3.36M data, 10.1M LinkEdit
MemRegions: num =  6088, resident = 92.3M + 11.9M private,  133M shared
PhysMem:  60.5M wired,  130M active,  201M inactive,  392M used,  119M free
VM: 3.75G + 81.6M   24012(0) pageins, 0(0) pageouts

PID COMMAND      %CPU   TIME   #TH #PRTS #MREGS RPRVT  RSHRD  RSIZE  VSIZE
  184 WindowServ  33.6%  1:52.59   2   190   395  3.79M+ 34.1M- 31.1M-  100M-
  378 iTunes       9.7%  0:52.61   6   198   299  16.5M  27.9M  25.8M   147M 
  406 top          9.0%  0:05.30   1    16    26   292K   464K  2.14M  27.1M 
  399 Microsoft    6.9%  0:48.84   5    97   377  15.2M  57.4M  35.8M   272M 
    0 kernel_tas   4.1%  0:36.34  34     2  1382  10.1M     0K  50.4M   661M

zegt me zelf niet zo veel.. wat is "windowserv"? het verandert trouwens steeds, verschillende apps wisselen elkaar af aan de bovenkant van de lijst: msn, itunes, safari, windowserv

[ Voor 2% gewijzigd door chem op 08-03-2005 20:26 . Reden: even code tags gemaakt :) ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

WindowServ is je WindowServer - de daemon die je vensters "beheert".

Hij heeft het wel erg druk bij je; staat-ie vaak met zoveel procent bovenaan?

De rest is allemaal OK, er is geen tekort aan beschikbaar geheugen zo te zien (zelfs geen pageouts) dus daar zit het probleem iig niet.

Laat de terminal eens een half uurtje openstaan en kijk eens welke processen er de meeste tijd vergen.
Maar zo gekeken is er niets vreemd aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
top en iTunes staan het meest bovenaan. Top is dan neem ik aan dat programmatje wat die dingen afleest, en met iTunes ben ik muziek aan het luisteren dus dat is wel logisch.
Ik begrijp alleen niet waarom met zo weinig apps open:
Safari, Finder, MSN, iTunes en Terminal
ik 388 mb memory gebruik, en nog maar 122 mb vrij heb.
Waaraan zou het kunnen liggen?? Ik word er echt gek van, zon traag systeem bedienen is echt niet leuk... steeds wachten tot dat je verder kunt klikken en gewoon normale handelingen kunt doen! Typen gaat ook leuk met zon delay...

-edit- als je trouwens bedoelt met meeste tijd vergen onder "Time" dan zijn dat Safari met nu 4:30:00 ong, iTunes met 3:47:00 ong, MSN met 3:52:00 en WindowServ met 3:36:00 op dit moment

windowserv schommelt een beetje zit tussen de 0 en de 10% met soms een uitschieter.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 20:49 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Applicaties vreten gewoon een berg geheugen onder Mac OS X, maar met 512 MB zou dat geen probleem moeten zijn. Ik zou niet opkijken van de hoeveelheid geheugen die gebruikt wordt.

Je hebt alleen wel een iets oudere Mac en in mijn ervaringen (ik heb een bolletjes iMac 700 Mhz gehad, krijg ik binnenkort weer terug), is het inderdaad niet zeer vloeiend onder Mac OS X.

Maar wat je kan proberen om je Mac te versnellen is het tooltjes Cocktail te downloaden en een aantal jobs te draaien. Gewoonlijk worden bepaalde jobs 's nachts rond 2:00 gedraaid, maar dat gebeurt niet als je de Mac elke dag uit doet. Je kan met Cocktail deze jobs handmatig starten.

Daarnaast kan je de permissies hetstellen met Disk Utility (Schijfhulpprogramma). Dit kan ook een positieve invloed hebben op de snelheid van de computer.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

MacWolf, kun je wat meer uitleggen over die jobs waar je het over hebt? Just curious. Google geeft vage hits...

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Cocktail heb ik al meerdere malen gebruikt en ook permissies gerepareerd... heeft niets uitgehaald

ik heb mijn computer nu een tijdje aan laten staan, de programmas die nu draaien zijn de finder, safari met 4 tabs, msn messenger en de activity monitor. Ik heb nu nog maar 11 mb geheugen vrij volgens de activity monitor.. het lijkt dus wel alsof mijn geheugen steeds volloopt??

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 01:08 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Nitai schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 00:40:
MacWolf, kun je wat meer uitleggen over die jobs waar je het over hebt? Just curious. Google geeft vage hits...
Lees het volgende artikel maar door: http://www.macdevcenter.c...1/12/14/terminal_one.html

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 01:03:
Cocktail heb ik al meerdere malen gebruikt en ook permissies gerepareerd... heeft niets uitgehaald

ik heb mijn computer nu een tijdje aan laten staan, de programmas die nu draaien zijn de finder, safari met 4 tabs, msn messenger en de activity monitor. Ik heb nu nog maar 11 mb geheugen vrij volgens de activity monitor.. het lijkt dus wel alsof mijn geheugen steeds volloopt??
Jah, je kunt ook even lezen wat ik al eerder zei: je moet je niet zo blind staren op dat Free Memory metertje want ZO WERKT HET NIET. Dan kan je wel heel hard panieken omdat die meter laag staat maar die doet er geen drol toe.

Als je wel wil weten hoe het werkt: http://www.macosxhints.co...p?story=20010613140025184
Te ingewikkeld? De Executive Summary:
When physical memory is paged (swapped) to the swap file it is being done so because physical memory is being over-subscribed. The best solution for avoiding frequent over-subscription of physical memory is to have fewer Apps running at same time or install more physical memory. When physical memory becomes over-subscribed the OS will seek out inactive memory pages and copy them to the swap file in order to make room for the active memory pages -- which may have to be copied from the swap file back into physical memory.
[...]
If a user observes pageouts to be non-zero AND growing rapidly then more memory should be installed or else reduce the memory subscription by running less work in the machine at the same time.
[...]
As mentioned above, the kernel will expand its buffer cache on demand by using the free or unused memory in the machine. This explains that with time [...] the system appears to be using all of the available RAM per the Terminal's top command

Je probleem ligt zover ik kan zien dus ergens anders.

Probeer eens een nieuwe user aan te maken, en kijk eens of dat helpt.

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16
MacWolf schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:42:
Applicaties vreten gewoon een berg geheugen onder Mac OS X, maar met 512 MB zou dat geen probleem moeten zijn. Ik zou niet opkijken van de hoeveelheid geheugen die gebruikt wordt.

Je hebt alleen wel een iets oudere Mac en in mijn ervaringen (ik heb een bolletjes iMac 700 Mhz gehad, krijg ik binnenkort weer terug), is het inderdaad niet zeer vloeiend onder Mac OS X.
Dezelfde iMac heb ik ook gehad en die had inderdaad (met 640 MB) RAM ook weleens last van de verschijnselen die TS beschrijft(al was het niet zó erg). Echter, ik heb die iMac kortgeleden vervangen door een PowerMac G4 op 867 MHz, en die is stukken sneller en heeft helemaal geen last van die problemen. Mijn PowerMac heeft 1 Gbyte RAM, maar ik weet niet of dat de oorzaak is van het veel sneller zijn; mijn eigen gevoel is het eerder de relatief lage (133 MHz) FSB die deze voelbare vertragingen veroorzaakt. De PowerMac heeft 2 MByte level 3 cache op veel hogere snelheid(ik dacht halve processorsnelheid maar dat weet ik niet helemaal zeker) en ik denk dat die het bandbreedte tekort ondervangt, waardoor de machine gevoelsmatig veel sneller reageert.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nu een oplossing, want ik ben nog niet echt verder gekomen??

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:33:
Wat is nu een oplossing, want ik ben nog niet echt verder gekomen??
We hebben je een aantal dingen uitgelegd. We hebben laten zien dat het Free Memory gebruik geen invloed heeft op de prestaties van je systeem en zelfs dat het cachen van oude dingen positieve invloed op de snelheid heeft; aangezien je zonder de cache nog genoeg memory over hebt ligt je trage systeem aan iets anders. Vervolgens heeft chem de suggestie gegeven dat je kan proberen een nieuwe user aan te maken om te zien of het een systeem-wijd probleem is of alleen die van jouw user. Hier heb je niet op gereageerd. Probeer eerst die suggesties eens, of bedenk zelf wat en geef wat meer informatie.

Verwijderd

Mijn ervaring is altijd met torrent software dat je Mac zo traag wordt, waarom weet ik niet. maar ik gebruik het zelf niet als ik me Mac gebruik.
Misschien heeft dit er ook iets mee te maken?

Verwijderd

Is je hdd niet vol toevallig? Je zou ook nog eens Onyx kunnen draaien en MacJanitor.

Verwijderd

Topicstarter
Onyx al vaak genoeg gedraaid heeft niets geholpen.
Ik heb Tomato Torrent nu de hele dag niet gebruikt en mijn computer is aan het einde van de dag heel erg traag geworden. Het ligt dus niet daaraan, de mac wordt als hij de hele dag aanstaat echt heeel erg langzaam. Ik heb top -u een tijdje gedraait en daaruit is dit gekomen:
PID COMMAND %CPU TIME #TH #PRTS #MREGS RPRVT RSHRD RSIZE VSIZE
617 Safari 30.9% 36:52.12 9 223 887 57.4M 23.2M+ 48.4M 197M
742 ssX 13.0% 39:34.81 5 128 719 32.8M- 13.6M+ 26.8M 150M
593 WindowServ 12.1% 24:42.26 2 200 479 4.06M+ 23.8M+ 20.8M+ 96.7M+
0 kernel_tas 8.0% 69:31.50 34 2 1108 8.24M- 0K 50.2M- 660M-
804 top 6.7% 12:54.23 1 16 25 276K 316K 668K 27.1M
Wat is kernel_tas ? en waarom heeft dit ongeveer het meeste van mijn computer-tijd gebruikt? kan hier het lek zitten en hoe kan ik dit fixen?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik kijk bij kernel_task in de activity monitor en ik klik op "inspect" zie ik dat ie zon 660 mb virtual memory heeft aangemaakt, en nog steeds groeit!!!
dit staat er nu bovenaan bij top -u
Processes: 55 total, 2 running, 53 sleeping... 143 threads 00:14:02
Load Avg: 1.91, 2.01, 1.91 CPU usage: 52.6% user, 21.9% sys, 25.5% idle
SharedLibs: num = 122, resident = 27.2M code, 2.49M data, 8.15M LinkEdit
MemRegions: num = 7214, resident = 139M + 6.92M private, 75.9M shared
PhysMem: 60.5M wired, 129M active, 237M inactive, 427M used, 84.5M free
VM: 3.59G + 83.0M 101202(0) pageins, 77392(0) pageouts

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 00:14 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:18
Uhm... Duh!

Kernel_task is een onderdeel van de kernel van het OS! Het hart zeg maar! :) Dat die de meeste systeemtijd heeft gebruikt is normaal, omdat die al draait sinds het aanzetten van de computer :D

Maareuh.. Het idee van een memory leak is op zich nog niet zo ver gezocht, maar dan zoek ik het eerder in bijvoorbeeld MSN of je Torrent progje... Kans is dat die niet zo lekker zijn geprogrammeerd en dat die dus geen lekkere cleanup routines hebben.

Is het zo dat je systeem na het rebooten lekker snel is, maar dattie naderhand langzamer begint te worden?

Kijk ook eens in je console.app. Misschien dat er bij een applicatie iets fout zit en datie foutmeldingen rondstrooit op je console.. Kan je daar ook wat aan hebben.

Ik zal nog ff wat uitleg geven bij de output van top die je hebt gepaste:
Processes: 55 total, 2 running, 53 sleeping... 143 threads 00:14:02
Er zijn in totaal 55 processen, waarvan er twee actief zijn. Een process kan van alles zijn: een onderdeel van het OS, een (onderdeel van) een applicatie, een commando wat afgeschoten is vanaf de command-line. Die 55 processen hebben in totaal 143 threads. Een thread is een deel van een process wat afzonderlijk van de rest van dat process kan worden uitgevoerd. Dat maakt het process een stuk sneller in een multi-processor omgeving.
Load Avg: 1.91, 2.01, 1.91 CPU usage: 52.6% user, 21.9% sys, 25.5% idle
Je CPU is voor 25% onbenut, wat dus lekker rustig is. 21% wordt door het OS zelf gebruikt en de overige 52% wordt veroorzaakt door jezelf. Gemiddeld heeft je systeem twee processen die klaar staan om gebruik te maken van de CPU, wat ook netjes is.
SharedLibs: num = 122, resident = 27.2M code, 2.49M data, 8.15M LinkEdit
MemRegions: num = 7214, resident = 139M + 6.92M private, 75.9M shared
Een hele berg data over het gebruik van je memory en libraries. Op zich niet zo speciaal
PhysMem: 60.5M wired, 129M active, 237M inactive, 427M used, 84.5M free
VM: 3.59G + 83.0M 101202(0) pageins, 77392(0) pageouts
Nog meer over je geheugen, wat wel interessant is. De bovenste regel gaat over je physical memory, oftewel de RAM staafjes :) 85 MB wordt echt niet gebruikt, terwijl zo'n 200MB echt actief wordt gebruikt. De rest is van processen die bijvoorbeeld staan te wachten of te sleepen. Eigenlijk een nette verdeling vind ik :)

In het verhaaltje van Chem staat echter wel een foutje: paging is _niet_ het zelfde als swapping. In het geval van paging gaat de paging daemon alle "pagina's" van het geheugen af om te zien of ze niet meer worden gebruikt. Als dat het geval is worden ze vijr gegeven. Het swappen gebeurt pas als de pager daemon het allemaal niet meer bij kan houden (dus, als er te veel vraag is naar vrij geheugen). In dat geval worden grote memory vreters naar de harde schijf weg gezet.

Mag ik aanraden dat de TS bijvoorbeeld "man top" runt in de Terminal om zo eens de mogelijkheden van top na te lezen? Het "man" commando werkt trouwens voor alle command line commando's :)

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had op een ander forum de tip opgevolgd om een nieuwe user aan temaken. Het lijkt (alhoewel ik daar nog niet al mijn apps draai) dt deze wel een stuk sneller is en sneller reageert. Ik vraag me nu alleen af hoe ik al mijn files (music, movies, apps, documents) en mijn favorieten in safari en dat soort dingen het beste kan kopieren naar de nieuwe user?? Hoe kan ik dat het makkelijkst doen? Ik moet ook steeds op internet al mijn wachtwoorden opnieuw intypen enzo btje vervelend!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:18
In principe _hoef_ je niet naar die nieuwe user account over. Dit bewijst alleen dat er ergens in je caches of preferences wat verkeerd staat :)

Maak eens een backup van de preference directories van de applicaties die je op deze momenten draait en verwijder ze daarna uit je homedir. Bij de volgende keer opstarten worden ze opnieuw aangemaakt.

Ik wou je nog suggereren een aantal caches leeg te keilen, maar bedacht me net dat je dat waarschijnlijk al met Onyx hebt gedaan.

Succes!

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1