Internet delen via Bluetooth

Pagina: 1
Acties:

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 12:09
Omdat ik op dit moment even geen 129 euro kan missen voor een Airport Express-station heb ik vandaag, als ghetto-oplossing, geprobeerd om via bluetooth mijn internetconnectie te delen. Ik wil graag wireless op mijn slaapkamer kunnen werken met mijn iBook.

Hardware:
iMac G3 met OSX 10.3.8
iBook G4 met OSX 10.3.8

Situatie:
- iMac G3 staat via een ethernetconnectie in verbinding met mijn router.
- bluetooth dongle in iMac G3
- iBook G4 heeft een geintegreerde Bluetooth-module

Bluetooth File Exchange en dergelijke werkt allemaal. Eerst bij VersionTracker gekeken of er een app is die mijn probleem met een paar klikken zou kunnen oplossen. En waarachtig, ik kom uit bij het volgende stukje software: Bluetooth to Internet Utility 2.3. Dit programma helpt je bij het opzetten van een PPP server (op mijn iMac in mijn geval) om vervolgens "in te kunnen bellen" met een client (iBook).
Helaas is dit programma inmiddels al enigzins verouderd. Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar om gelijktijdig mijn internetverbinding via ethernet te behouden en de PPP server te draaien.
Later vond ik dit artikel op OSNews.
Ik blijk dus niet de enige te zijn met dit probleem.

Is er iemand die wel een oplossing heeft? Ik ben eventueel bereidt om handmatig met wat (TechnoHappyMeal) scripts in de weer te gaan, maar zou dan eerst graag van iemand horen die het met een gelijksoortige setup heeft geflikt. Alle documentatie die ik er zo snel over kan vinden is behoorlijk verouderd.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Heb je niet toevallig Airport op beide machines?

Je kan nl. gewoon een ad-hoc netwerk aansteken zonder een hub; die is alleen handig/nuttig als je een beter dekking wil (maar BT heeft een dermate brakke dekking dat het alleen maar beter kan :+), of als je je modem op de hub wil aansluiten.

Je kunt dan op de 'host' Mac onder Sharing in je System Preferences je Internet Sharing aanzetten en bij de 'client' Mac het netwerk van de host kiezen. DHCP etc. doen de rest voor je.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• b0p
Ai, dat was ik dus vergeten te vermelden...

Ik heb alleen een Airport-kaart in mijn iBook.

[ Voor 3% gewijzigd door b0p op 08-03-2005 20:17 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

Mjah, ik kan je helaas niet helpen met het bluetooth verhaal; ik weet dat het kan maar ook dat het een heel gekloot is.

Is het niet een idee om toch maar een airport-kaartje voor de iMac te kopen? Wellicht tweedehands?

Succes anders :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

franssie

Save the albatross

of eventueel een usb wifi stickje kopen? zijn dacht ik ook niet zo duur!
En anders een of ander cheapo AP ... alhoewel de express wel gaaaf is ... maar dan naast de stereo ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• chem

chem

Reist de wereld rond

franssie schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:28:
of eventueel een usb wifi stickje kopen? zijn dacht ik ook niet zo duur!
En anders een of ander cheapo AP ... alhoewel de express wel gaaaf is ... maar dan naast de stereo ;)
Anders LEES je het topic even :?

Er staat duidelijk dat je geen AP nodig hebt... 8)7

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

franssie

Save the albatross

chem schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:32:
[...]

Anders LEES je het topic even :?

Er staat duidelijk dat je geen AP nodig hebt... 8)7
Joh .. Geen Express staat er m.i.maar er is mee dan apple ;) Het Topic gaat over BT, jouw antwoord ook niet echt he ... Blinde?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 12:05
Ik had hetzelfde idee om met 2 bluetooth dongles internet te delen met mijn desktop pc en notebook (beide windows), is dit mogelijk enof makkelijker dan met een apple?

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Voor het aanbieden van netwerkfunctionaliteit over Bluetooth heb je pand (Personal Area Network Daemon) nodig. Dit zit voor zover ik weet niet standaard in OS X, dus zal je zelf moeten downloaden en compileren.

Ik heb het ook eens geprobeerd toen ik m'n Mac net had, maar het projectje is een beetje stil komen te liggen.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

Ik heb een gerelateerde vraag: is het mogelijk om via je mac internet op je bluetooth telefoon te krijgen? Zodat je geen data via je telefoonprovider opvraagt, maar alle data via je (bv adsl) aansluiting via je mac binnen krijgt? Heb gezocht naar een dergelijk programma, maar niet gevonden...

• b0p
Ik hou het voorlopig toch maar even bij een "good old" UTP kabel. Een Airport kaart voor mijn iMac kost zelfs tweedehands nog de hoofdprijs. Dan koop ik liever gelijk een Airport Express-station (met Airtunes 8) ).

• chem

chem

Reist de wereld rond

Mjah maar als je een Airport Express of base station koopt zul je nog steeds een Airport kaart in je Macs moeten hangen :)

Tenzij je de iMac via UTP aan de wlan hub hangt, maar dat is kazig en kan bij de Express niet eens.

• b0p
Ik heb hier nog een Linksys router staan en maak waarschijnlijk geen vrienden als ik dat ding de deur uit doe (studentenhuis, hangen nog een paar Wintel machines aan). Ik wil dan evt. het Airport Express-station achter die router hangen. iMac blijft gewoon rechtstreeks in de router zitten.
Lijkt me op zich geen gekke constructie aangezien er in mijn iMac alleen een Airport (802.11b) kaartje kan wat het thuisnetwerk dus zou vertragen.
Pagina: 1