CPU blijft heet

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een Asus boardje met een AMD XP 2000+.
Nu had ik eerst een spire koelertje van 10,- de goekoopste die er was.
Ding blijft in de bios lekker 50 graden warm...

Dus ik had een nieuwe besteld weer een spire nu een wisperrock IV.
Die heb ik al eerder gehad en die bleef altijd een 10 graden boven kamer temperatuur.

Maar nu heb ik hem er op zitten en hij is weer 50 graden.

Nu heb ik de vorige gelapt. Maar volgens de FAQ moet je tot een korrel 2000.
Nou ben ik 3 echt grote DHZ zaken af geweest en het fijnste wat ze hadden was korrel 600.
Dat scheelde in totaal wel 1,5 graden. Maarjah nog steeds niet genoeg.

Wat kan ik er nou aan doen?? Want ik heb nu nog even die standaard koelprut gebruikt want het verschil tussen de Arctic Silver 3 en die kulprut is gewoon niks. (dun laagje)

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

Sa1

wat voor een nut heeft het???

hij doet het toch prima op 50 graden, dan wordt ie 70 stressed.. boejend...

als ie op 70 graden vastloop kun je je proc wel retour sturen want dan is ie gewoon rot.

Verwijderd

Zorg er voor dat je koeler recht op je proc zit.
Misschien toch ander fannetje of wat kruipolie erin laten druppelen.

anders zit je toch tegen zoiets aan te kakken:
Afbeeldingslocatie: http://www.frostytech.com/articleimages/nengk614_perspec.jpg

Full copper roelt...

• Xavier
  • Niet online
Waarom ik geen 50 graden wil.
Tja hij ligt nu op zijn kant met de zijkanten open. Niks in de weg.
Straks gaat die potdicht met geluidsisolaatie en het CV hok in waar het altijd warmer is.
Dan zal hij standaard 60-65 zijn.
En dan nog stressed erbij. Tja ik weet niet of hij het dan wel beetje uithoudt. Het is namelijk mijn server.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Misschien is je probleem wel dat je met warme lucht aan het koelen ben. En dat schiet natuurlijk niet zo op.

Wat voor core is je 2000+ XP (palermino(heethoofd), Thoroughbred (A/B) of een Thorton)?
Is je casetemp of kamertemperatuur erg hoog?
Heb je casefans?
Wat is je overige hardware?

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Xavier
  • Niet online
martijn_tje schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:51:
Misschien is je probleem wel dat je met warme lucht aan het koelen ben. En dat schiet natuurlijk niet zo op.

Wat voor core is je 2000+ XP (palermino(heethoofd), Thoroughbred (A/B) of een Thorton)?
Is je casetemp of kamertemperatuur erg hoog?
Heb je casefans?
Wat is je overige hardware?
CPU: AMD Athlon
AXDA2000DKT3C 4116306250882
AIRGA 0226MPM

Mobo:
Asus A7V600-X
Mem: 512mb PC3200 noname

Hij word nu met kamertemp gekoelt. Want hij ligt gewoon op zijn zij met de zijplaat los. Dus casefans hebben weinig nut op dit moment. Als hij dicht is zit er 1 casefan in een 19dB 80mm fan voor intake.
En 2 ervan outtake.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoeveel koelpasta gebruik je? Je moet echt een heel klein drupje gebruiken en dit vervolgens helemaal uitspreiden, zodat het bijna transparant is.

Over het lappen. 600 is bij lange na niet genoeg. Minimaal 1200 heb je nodig.

En je moet dat ook niet zoeken bij DHZ zaken zoals de gammel, praxis maar bij verfzaken of autospuiterijen. Daar hebben ze bijna altijd wel tot 1500 en vaak ook nog wel 2000.

Anders koop je slijppoeder en een glasplaat, dat werkt ook prima :)

[ Voor 32% gewijzigd door Kawaii op 08-03-2005 20:46 ]

• martijn_tje
  • Laatst online: 09:54
Dat lappen maakt echt niet zo veel uit, ik heb ook met korrel 600 de ergste oneffenheden er uit gehaald en kan met m'n aero 7+ (met andere fan) een 100 watt cpu koel houden (amd bartonM op 1,85 volt en 2400Mhz op 50 graden).
Xavier schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:15:
CPU: AMD Athlon
AXDA

Mobo:
Asus A7V600-X
Volgens mij is het dan een palermino (heethoofd) ik heb met m'n huidige cooler (600 gram puur koper) ook een palermino gekoeld. Die heb ik op standaart snelheid nooit echt koel kunnen houden. Een graad of 50 stressed. En dan heb ik het niet over de boxed cooler waar de 70 graden zonder veel moeite mee te halen is.

En over je moederbord asus moederborden lezen heel vaak de temperatuur verkeerd uit. een graad of 15 te hoog is geen uitzondering. Probeer anders eens een bios update. Je cpu zelf wordt er niks warmer of kouder door. Je hebt alleen kans dat de temperatuur minder te hoog aangegeven wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door martijn_tje op 08-03-2005 21:06 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Xavier
  • Niet online
net de standaard koelprut vervangen door AS3. eerst heel klein laagje aangebracht. Maar daarvan hing hij na 5sec. Dus koeler eraf. En hij maakte maar voor de helft contact. Dus nu zit het er wat dikker op. Maarja temp blijft hetzelfde.

Straks bios update doen.

Verwijderd

Tja, als ie maar half contact maakt, ie je sink niet vlak. Lappen doe je met een 100% vlakke ondergrond, zoals b.v. een glasplaat. Ik zou dus maar eens kijken of je sink wel vlak is.

• Xavier
  • Niet online
Ik ga hem morgen lappen. Doe ik weer met een stuk plexiglas.

Verwijderd

Plexiglas is niet altijd vlak. Maar ja, het is jouw sink natuurlijk...

Verwijderd

Xavier schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:46:
....
Straks gaat die potdicht met geluidsisolaatie en het CV hok in waar het altijd warmer is.
.....
Waarom ga je dat ding in vredesnaam geluidsisoleren als hij bij de CV-ketel komt te staan. Veel ketels klinken als een klein formaat straaljager dus lijkt me niet dat je dan je PC nog hoort. Kan je net zo makkelijk een paar flinke fan's er in zetten.

• ToFast
  • Laatst online: 25-01-2025
Nee het is geen palemino, maar een througboured. Dat zie je aan het 1e deel van de core code AXDA
Veel te heet man, die dingen zouden standaard 43moeten worden stressed

• Xavier
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:00:
Plexiglas is niet altijd vlak. Maar ja, het is jouw sink natuurlijk...
Klopt maar ik leg hem op het aanrecht en dat is wel vlak.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:02:
Waarom ga je dat ding in vredesnaam geluidsisoleren als hij bij de CV-ketel komt te staan. Veel ketels klinken als een klein formaat straaljager dus lijkt me niet dat je dan je PC nog hoort. Kan je net zo makkelijk een paar flinke fan's er in zetten.
Omdat die cv ketelhok naast slaapkamer van mijn ouders is. En mijn ouders horen het..... :(

• Xavier
  • Niet online
ToFast schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:06:
Nee het is geen palemino, maar een througboured. Dat zie je aan het 1e deel van de core code AXDA
Veel te heet man, die dingen zouden standaard 43moeten worden stressed
Jep een Throughboured. Net ff via google gezocht. Max temp 90 graden en werkt op 1.65V ipv 1.60V

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Xavier schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:08:
Klopt maar ik leg hem op het aanrecht en dat is wel vlak.
[...]
Mja als jij denk dat je plexiglas echt recht is moet je het doen maar ik raad het je echt af. Als je goed wil lappen het echt minimaal tot korrel 1200 nodig op een VLAKKE ondergrond, dus een echte glasplaat.
Xavier schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 21:37:
net de standaard koelprut vervangen door AS3. eerst heel klein laagje aangebracht. Maar daarvan hing hij na 5sec. Dus koeler eraf. En hij maakte maar voor de helft contact. Dus nu zit het er wat dikker op. Maarja temp blijft hetzelfde.

Straks bios update doen.
Hier gaat het dus fout, een dikke laag koelpasta is niet beter als een dun laagje. Als je blok geen goed contact maakt zit hij er of niet goed op of is hij scheef. Druk je blok zo goed mogelijk aan, en zorg dat de onderkant vlak is.

• Xavier
  • Niet online
Ik ga vanavond ff tot korrel600. En dan ff kijken hoe het is. Want ik kan pas zaterdag naar de shop.

• Xavier
  • Niet online
Kawaii schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 16:07:
[...]

Mja als jij denk dat je plexiglas echt recht is moet je het doen maar ik raad het je echt af. Als je goed wil lappen het echt minimaal tot korrel 1200 nodig op een VLAKKE ondergrond, dus een echte glasplaat.

[...]

Hier gaat het dus fout, een dikke laag koelpasta is niet beter als een dun laagje. Als je blok geen goed contact maakt zit hij er of niet goed op of is hij scheef. Druk je blok zo goed mogelijk aan, en zorg dat de onderkant vlak is.
Ik moest wel een dikke laag gebruiken want met een dunne raakte hij niet de hele koeler. En hing hij ook na 2 sec.

• Xavier
  • Niet online
Hmm ik haal net de koeler eraf en de core is bijna brand schoon en de koeler zit alle prut. Toeval??

• ToFast
  • Laatst online: 25-01-2025
geen wonder dat dat ding zo heet wordt, hij raakt de core geen eens. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 09-03-2005 20:10 ]

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 19:48
Heb je niet iemand op school zitten die je even kan helpen. Heb zo een gevoel dat ie heel snel dood is als jij het doet ;)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Gebruik je misschien van die copper shims oid om te voorkomen dat je core afbrokkelt?
Als je die te dik hebt komt je koeler inderdaad niet bij de CPU. Misschien kan dit ook als er nog stickers op je cpu zitten naast de core.

ieeeepppppp :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nou ik denk dat de cooler de cpu toch wel geraakt moet hebben, als ie em namelijk niet raakt fikt ie binnen 3 sec hardstikke door

ik kan het helaas weten :P

• Xavier
  • Niet online
Nou volgens mij is die core zelf ook niet helemaal 100% vlak...
Heb net een tijd staatn schuren op glas. (stukkie gevonden in de schuur zonder krassen)
Daar met korrel280 begonnen. Duurde 25minuten voordat ik het midden eindelijk eens geraakt had.
Daarna nog eens 15minuten doorgegaan met korrel600. Het papier zat daarna geen korrel meer op :D

Dus ik heatsink weer helemaal droog gemaakt met een fohn. CPU weer schoon gemaakt. Heel dun laagje AS3 erop. Koeler erop. En aanzetten en hij ging na 2sec weer uit....
Dus koeler er weer af. En hij raakt echt maar 1 zijkant van de core. De lange zijde.
Hoe kan dit nou. Heb netjes evenwijdig geschuurd. Niet te overhaastig en op een goed stuk glas.
Hij bleef helemaal vacuum hangen met wat water en het glas.

• Xavier
  • Niet online
Naaahhh nou breekt mijn klomp...
Mijn pa kijkt er naar. En zit beetje vaag te kijken. Haal de CPU uit de socket. Legt hem op de koeler en drukt hem wat aan.
Vraagt hij of ik hem er weer in wil doen. Daarna de koeler erop. En moest hem iets de andere kant opschuiven. Dus dat doe ik en nu staat hij in de bios op 39 graden...
Volgens mij is die inham van de koeler die boven dat stukje socket dat naar boven uitsteekt. Gewoon niet groot genoeg. Want hij zit nu meer naar "achteren" en hij doet het nu stuk beter.

[edit]
Na windows opstarten was hij 42 graden. Nu CPU Idle geinstalleerd en hij staat ondertussen op 33 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Xavier op 09-03-2005 22:34 ]

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
dus al dat werk zon btje voor niets? :P
en idd een cv ketel maakt al een takke herrie dus wrm niet een fan erin?
kun je net zoged een 120 mm blow hole erin tiefen en fan op 5/7v laten draaien

• Xavier
  • Niet online
Ik weet niet wat voor CV ketel jullie hebben maar die van ons hoor je snachts niet hoor....
En hij komt over een paar maandjes in mijn nieuwe kamer te staan. En dan moet hij ook stil zijn.

Ondertussen is de CPU 31 graden.
Morgen de PSU er maar extern op maken en 2x outtake erin bouwen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een idee, als je 'm op stock speed hebt draaien om het voltage naar de processor te verlagen, dit scheelt enorm in warmte.

Tevens, als het alleen een dataservertje is zou je kunnen overwegen om hem een beetje te onderklokken, ook dit heeft grote impact in zowel warmteuitstoot als energieverbruik.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoe warm is de lucht in de cv-ketel-hok? Daarvan moeten we vertrekken, ik heb lang geleden een computer berekend/gebouwd om special-effects op een galabal te draaien. De voorgaande jaren waren de schoolcomputers "afgebrand" door de hitte.

Ik had gerekend op worst-case 40°C hete kamertemperatuur, met de nodige casefans is het in de kast ook 40°C. Dan nog een stevige koeler op m'n Athlon Thunderbird gezet, deze heetkop werden gekoeld en er is een delta-T van 10°C. Dus als de kamer 40°C is, dan is m'n cpu rustig 50°C. Als de kamer 50°C wordt, dan moet ik beginnen met oppassen (60°C cpu). Deze computer was toen de snelste van de school en had teveel uptime volgens de organisatoren van de galabal. Om het "kwijlen op een scherm" te voorkomen moet ik regelmatig de computer afzetten.

Naast sensors uitlezen is het ook handig om een echte thermometer te gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 09-03-2005 23:02 ]

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

Sa1

Xavier schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:58:
[edit]
Na windows opstarten was hij 42 graden. Nu CPU Idle geinstalleerd en hij staat ondertussen op 33 graden.
offtopic:
grappig, dacht dat je zei dat het een server werd??

• Xavier
  • Niet online
Sa1 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:04:
[...]
offtopic:
grappig, dacht dat je zei dat het een server werd??
Ja maarja het is alleen een FTP en webserver. Die heeft niet volle lading nodig.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
als ik het goed begrijp had je de koeler er dus acherstevoren op?

• Xavier
  • Niet online
Nee die inkeping in de koeler is niet breed genoeg. Dus als je hem standaard erop zet dan blijft hij hangen op het plastic op staand randje van je socket. Na wat gekloot zit hij er wel goed op.
Pagina: 1