Toon posts:

200 GB schijf wordt 128 GB schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een aantal dingen geprobeerd en de FAQ's en andere topics doorgespit, maar ik heb de oplossing nog niet kunnen vinden. Misschien is het onnozele vraag, maar ik neem het risico maar.
Ik heb onlangs een nieuwe harde schijf gekocht, een Maxtor DiamondMax 10 van 200 GB. Deze heb ik in mijn computer geplaatst (met A-sus A7V8X-X mobo) en toen ging ik windows XP installeren. Daarbij moest de schijf eerst geformatteerd worden. Tijdens dat formatteren viel echter de stroom uit, terwijl mijn schijf nog niet geheel geformatteerd was. En nu kan ik nog maar 128 GB gebruiken. Bij het opstarten geeft de bios wel aan dat het een schijf van 200 GB is. Maar Windows en PartitionMagic houden het op 128 GB. Ik heb al partitions gedeleted en daarna weer aangemaakt, maar die partition kan ik niet groter maken dan 128 GB. Ik heb ook een patch van windows geinstalleerd, die de herkenning van grote harde schijven mogelijk moet maken, maar ook dat mocht niet baten. Ook heb ik Maxtor Big Drive Enabler uitgevoerd, maar die geeft de melding "The registry update is not applicable for the operating system installed on this computer." Ik heb Windows XP SP1 (geen SP2) geinstalleerd.
Is de overige 70 GB voorgoed kwijt omdat de stroom is uitgevallen tijdens het formatteren? Of ier wel een oplossing voor?

Alvast bedankt!

Marjolein

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

edit: je bent dus al bekend met die maxtor tools

misschien kan de search iets voor je betekenen
[search=maxtor 128gb windows xp]

[ Voor 108% gewijzigd door Gunner op 08-03-2005 17:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom wil je eigenlijk één partitie al van groter dan 128GB ???

Check eens bij de support van Maxtor als dit een typisch probleem is bij hen.
Of steek de HD is in een andere pc, en zie eens wat die ervan maakt.

[ Voor 55% gewijzigd door Mizitras op 08-03-2005 17:43 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Gunner schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:41:
[...]

Staat ook een miljoen keer in de search
Lees nog eens een keer de begin post door... daarin staat dat de TS al Maxtor Big Drive Enabler heeft geprobeerd.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:41:
[...]

Staat ook een miljoen keer in de search
hey flipse met je lekkere snelle antwoord, anders lees je gewoon ff:
Ook heb ik Maxtor Big Drive Enabler uitgevoerd, maar die geeft de melding "The registry update is not applicable for the operating system installed on this computer." Ik heb Windows XP SP1 (geen SP2) geinstalleerd.
@Marjolein, ik zou even contact opnemen met Maxtor, hun alle specs van je systeem & OS sturen. Wellicht kunnen zij achterhalen waarom Big Drive Enabler niet werkt?

[ Voor 14% gewijzigd door Rac-On op 08-03-2005 17:45 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jaja.. zie mijn edit, ik was iets te snel Excuus

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 08-03-2005 17:45 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

bij pqmagic zit ook een partitie tabel editor.
als je daar nou allemaal 0 (nulletjes) invult en dan nog eens probeert.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik je de Windows-versie van PartitionMagic of de DOS versie ervan? Je zou het beste de DOS versie kunnen gebruiken (je hebt wel 2 lege floppy's nodig), zodat je in ieder geval minimaal de Windows-related storingen kunt uitsluiten als zijnde de oorzaak van het probleem.

Mocht je geen Floppydrive hebben, dan kun je de UBCD proberen. Daarin zitten ook wat partitioneertooltjes, zoals Ranish :)

Verwijderd

Ik heb vandaag ook een nieuwe maxtor van 200 gb geinstalleerd,dit ging allemaal goed alleen zegt ie bij eigenschappen dat de totale grote 189 gb is ipv 200. Waar is die 11 gb nou gebleven? :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:10:
Ik heb vandaag ook een nieuwe maxtor van 200 gb geinstalleerd,dit ging allemaal goed alleen zegt ie bij eigenschappen dat de totale grote 189 gb is ipv 200. Waar is die 11 gb nou gebleven? :(
OM FAQ / Beleid
De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) in de wereld van bits en bytes is in feite een vermenigvuldiging van 2^10 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij "60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB
In jouw geval:
200.000.000.000 bytes = 195.312.500KB = 190.734MB = 186Gb.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
die 11gb is normaal. De hd is in het echt maar 189GB groot, dan komt door het delingsverschil van bytes>kilobytes>megabytes>gigabytes.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

On topic dan maar weer na uitstapjes van S4ndro, hezik en ToFast ;)

@TS: wat heeft een low-level format uitgehaald? Moeten de hedendagse HDD's gewoon kunnen hebben. Op de site van Maxtor staat vast een tooltje als je dat nog niet had :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 11:34

mcB

Ik had ongeveer hetzelfde. Mijn 160GB maxtor schijf werd door het bios wel herkend als zodanig, maar in windows was er slechts 128GB te zien.
Na het installeren van SP2 voor Win XP werd de schijf wel goed herkend door windows.
Probeer SP2 dus maar eens.

Strix (Skullflame)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:10:
Wil je voortaan niet meer aan topickaping doen? Als je een probleem hebt, open dan een op zichzelf staand topic :) Maar niet voordat je research hebt gedaan door o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum te checken. Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette).

Verwijderd

Hmm, dit probleem heb ik ook gehad. (Zie eventueel: topic : Mijn HDD wordt als 128GB herkend, terwijl die groter is

Alleen ik had er dan een ULTRA100 TX2 kaart tussen, maar het enigste wat ik dus gedaan heb is de bios van mijn ULTRA100 TX2 ( IDE controller ) geupdate, en de drivers geinstalleert.

Het kan zijn dat jij je bios van je moederbord moet flashen... ( probeerde ik int begin ook maar ik had de nieuwste bios al.
En SP2 maakt volgens mij niet veel uit... altans bij mij helpte het niet echt.

Oja en in de FAQ staan ook nog wat tooltjes die ervoor kunnen zorgen dat hij goed herkend wordt.
En weet je zeker dat de jumper settings goed zijn ? want op sommige HDD kan je ze op verschillende manieren op master instellen en dan kan je HDD ook kleiner worden ( heb ik hier ergens gelezen in de FAQ geloof ik ). :>

Nouja in iedergeval veel suc6 ^^

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost!

Ik heb Maxtor gemaild over het probleem, maar daar kreeg ik weinig behulpzame info van (maar wel een snelle reply van een helpdeskmedewerker, lovenswaardig!). Alleen links naar de site van maxtor en microsoft met patches die ik al geprobeerd had maar niets uithaalden. Wat ik wel ontdekte is dat ik bij het bekijken van de registry met regedit nergens iets over BigDriveEnable-dingen kon vinden, waar ik het volgens Microsoft wel zou moeten kunnen vinden. Dat kan natuurlijk aan mijn onkunde liggen, maar ik vind het vreemd... Het lijkt er in ieder geval op dat bij mijn systeem SP's en updates ook niet werken.

Uiteindelijk heb ik met PartitionMagic 2 bootfloppy's gemaakt (goeie tip BalusC!). Ik had geen floppydrive in mijn compu, maar er even een aansluiten was meer dan de moeite waard! Daarna drie partities van 65 GB gemaakt, en toen was het probleem opgelost.

Dan ga ik nu maar snel Seinfeld's downloaden! :)

Bedankt voor alle hulp!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Dit 'probleem' is mij niet onbekend (sinds 2 dagen)
download maxblast van www.maxtor.com (support/downloads) en maak ergens een dikette daarmee aan.
Met die diskette partitioneer en format/enable je de sata 200 (=189 gig)
Vervolgens xp (sp1 en/of 2) er op, start > uitvoeren > compmgmt.msc
Aldaar ja stations letter wijzigen, verder partitioneren indien nodig e.d.
Als je een CD bij je (oem?) HDD kreeg, moet daar ook een CD-startbare maxblast op staan.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
doe anders een low format.. dan zijn alle secors weer netjes 0 zodat je weer een verse partitionering kan doen.

wie weet helpt het.. maar defragmentatie en formateren van schrijven in combinatie met stroom uitval is inderdaad geen ideale combinatie.. een UPS is dan ook geen overbodige luxe.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Iets zegt me dat er hier mensen zijn die het hele topic niet doorlezen :P

Klik mee voor GoT!........

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het probleem is al opgelost hoor ;)

Dicht, om verdere nutteloze reacties te voorkomen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.