Sinds een paar weken heb ik via xs4all een alcatel580 adsl modem. Prima ding alleen hij doet het niet lekker. Zo werd gisterenavond zonder verdere aanleiding het ding al traag en was die vannacht zijn verbinding met KPN blijkbaar kwijt (zie onderstaande log).
Log bij traagheid:
13:56:03 PPP PAP Authenticate Request sent
13:52:41 PPP PAP on intf PPPoA_1 no response to PAP authenticate-request
13:52:38 PPP PAP Authenticate Request sent
Log bij wegvallen verbinding:
15:12:44 PPP PAP Authenticate Request sent
15:12:14 LOGIN User administrator logged in on HTTP
13:56:35 PPP PAP on intf PPPoA_1 no response to PAP authenticate-request
13:56:32 PPP PAP Authenticate Request sent
Na disconnecten & connecten was de verbinding er weer dus wellicht een hick up somewhere.
Wat me echter opviel was dat de router pas 14 uur online was. Dat was gek want het ding stond zeker al sinds vrijdag aan. Toen ik naar het begin van de logfile ging kwam ik dit tegen:
00:00:00 KERNEL Warm restart.
Terugrekenend gebeurde dit op rond gisterenmiddag 15.00 uur. De reden hiervoor is mij onduidelijk. Het apparaat hangt in de meterkast, is altijd aan en er was niemand thuis.
Het enige bijzondere dat ik aan het ding heb uitgevoerd is de dhcp server zo ingesteld dat het private deel van het netwerk op het 192.168.2.* segment zit in plaats van op de default waarde 10.137.1.*. Verder draait de dhcp server erop zoals gebruikelijk.
Nu mijn vraag: is die alcatel standaard zo instabiel. Afgelopen vrijdag heb ik ook al de stekker er uitgetrokken i.v.m. geen verbinding of loopt er ergens iets vol waardoor het ding spontaan zichzelf reset?
Log bij traagheid:
13:56:03 PPP PAP Authenticate Request sent
13:52:41 PPP PAP on intf PPPoA_1 no response to PAP authenticate-request
13:52:38 PPP PAP Authenticate Request sent
Log bij wegvallen verbinding:
15:12:44 PPP PAP Authenticate Request sent
15:12:14 LOGIN User administrator logged in on HTTP
13:56:35 PPP PAP on intf PPPoA_1 no response to PAP authenticate-request
13:56:32 PPP PAP Authenticate Request sent
Na disconnecten & connecten was de verbinding er weer dus wellicht een hick up somewhere.
Wat me echter opviel was dat de router pas 14 uur online was. Dat was gek want het ding stond zeker al sinds vrijdag aan. Toen ik naar het begin van de logfile ging kwam ik dit tegen:
00:00:00 KERNEL Warm restart.
Terugrekenend gebeurde dit op rond gisterenmiddag 15.00 uur. De reden hiervoor is mij onduidelijk. Het apparaat hangt in de meterkast, is altijd aan en er was niemand thuis.
Het enige bijzondere dat ik aan het ding heb uitgevoerd is de dhcp server zo ingesteld dat het private deel van het netwerk op het 192.168.2.* segment zit in plaats van op de default waarde 10.137.1.*. Verder draait de dhcp server erop zoals gebruikelijk.
Nu mijn vraag: is die alcatel standaard zo instabiel. Afgelopen vrijdag heb ik ook al de stekker er uitgetrokken i.v.m. geen verbinding of loopt er ergens iets vol waardoor het ding spontaan zichzelf reset?