Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970
Gewoon kabeltje trekken van je case naar je radiator ofzo en is opgelost.
Een beetje verlies heb je altijd...
@onderstaande: mee eens :x dom van me. verder: Dit stond in de FAQ
[ Voor 23% gewijzigd door Technicality op 08-03-2005 17:25 ]
Niet iedereen woont in een pas gebouwde woning...
De woningen met stopcontacten zonder aardng zijn meestal niet de recentse en hebben meestal niet de recentste verwarmingen.
[ Voor 53% gewijzigd door PeGys op 08-03-2005 17:23 ]
Zijn radiator zal wel goed geaard zijn, anders kon hij dat spanningsverschil toch ook niet meten?headhunternl schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:21:
Ik zou je kast niet aarden mbv de radiator. Tegenwoordig wordt er namelijk veel gebruik gemaakt van plastic/pvc tussenstukken enzo. Je kunt beter even echt aarden met een geaard stopcontact. Volgens mij stond hier ook nog iets over in de FAQ.
_@/'
feit.BMRS schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:23:
[...]
Zijn radiator zal wel goed geaard zijn, anders kon hij dat spanningsverschil toch ook niet meten?
Of et moet puur gekomen zijn doordat de radiator een zodanig grotere metalen massa heeft dan die pc kast dat ie daardoor lading opnam, dan houdt het op een gegeven moment op en zijn pc kast en radiator geladen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
JA het is nodig je pc te aarden.
NEE dit mag niet via verwarming/gasleiding, dit is zelfs bij wet verboden, omdat het (vooral bij gasleidingen) gevaarlijk is.
JA dit moet dus via een geaard stopcontact of een aardleiding die je zelf de grond in stampt.
Aarden is naar mijn weten niet nodig.
alleen voor je eigenveiligheid eventueel.
De pc gaat er niet beter/slechter door werken.
Gebruik de search maar eens... er zijn al zoveel problemen opgelost die bleken te liggen aan een niet geaarde pc. Aarden is niet altijd nodig voor een stabiel werkende pc, maar als je dan vage klachten krijgt heb je veel kans dat het aan de niet-aarding ligt.star-saber schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:37:
mijn pc is niet geaard.
Aarden is naar mijn weten niet nodig.
alleen voor je eigenveiligheid eventueel.
De pc gaat er niet beter/slechter door werken.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Foute conclusie - een voltmeter neemt bijna geen stroom op, en daarmee kan je dus niet de kwaliteit van de aarding bepalen.BMRS schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:23:
[...]
Zijn radiator zal wel goed geaard zijn, anders kon hij dat spanningsverschil toch ook niet meten?
Nee nee nee!PeGys schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:19:
Normaalgezien geen probleem.
Gewoon kabeltje trekken van je case naar je radiator ofzo en is opgelost.
Nooit zomaar blindweg aarden aan een radiator! Je kunt er namelijk levensgevaarlijke situaties mee creëren.
Verwijderd
Je wilt niet geëlektrocteerd gevonden worden onder een lopende douche (scenario). Het kan inderdaad levensgevaarlijke situaties veroorzaken, dus aarden via de verwarming moet je nooit doen. Dus twee dingen zijn mogelijk:
• leer met het probleem leven (inclusief eventuele vage computernukken)
• leg een degelijke aarding aan/laat een degelijke aarding aanleggen
Aarding is er voor je eigen veiligheid
[ Voor 23% gewijzigd door Exigence op 08-03-2005 19:37 ]
Verwijderd
Lijkt me wel zo makkelijk. Wie weet waar hij anders helemaal moet aarden
(en als je ergens aan aard, verwarmingen ofzo, leg m dan naar de deurklink van je zusje
Als dat de oplossing was, had iedereen wel alles geaard. Je vergeet dat je ook nog een aarddraad moet trekken. Bij veel mensen is dat geen standaardklusje.Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:41:
Kun je niet gewoon een nieuw frontje voor je stopcontact aanschaffen?
Wess schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:41:
(en als je ergens aan aard, verwarmingen ofzo, leg m dan naar de deurklink van je zusje
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Verwijderd
LOLVerwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:41:
Kun je niet gewoon een nieuw frontje voor je stopcontact aanschaffen?
(en als je ergens aan aard, verwarmingen ofzo, leg m dan naar de deurklink van je zusje, werkt niet, maar t is maar om het principe
)
Dat frontje moet wel aan worden gesloten op een aarde draad, anders heeft het natuurlijk nog geen zin
//edit
net te laat
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 19:46 ]
edit: te laat.........
[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 08-03-2005 19:47 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
In mijn woonkamer, waar mijn pc staat, zijn er namelijk geen geaarde stopcontacten.
De keuken heeft wel geaarde stopcontacten, alleen is het niet zo handig om met verlengsnoeren e.d. te werken.
Aarden via een radiator is niet mogelijk, vanwege kunstof leidingen.
En als je op 2 hoog woont is het ook niet echt ideaal om een pin in de tuin te slaan
In de meterkast komen wel een aantal aardedraden bij elkaar. Is het mogelijk om vanuit de aansluiting van het stopcontact een aardedraad te trekken richting meterkast en mag dat ook?
Om met dat laatste te beginnen: aardedraden zitten uiteindelijk allemaal op elkaar aangesloten. Ja, dat mag dus. (of weet iemand nog wat aanvullende regeltjes?)Dr_Hell schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:49:
Hoe moeilijk is het om een bestaand stopcontact van randaarde te voorzien?
...
In de meterkast komen wel een aantal aardedraden bij elkaar. Is het mogelijk om vanuit de aansluiting van het stopcontact een aardedraad te trekken richting meterkast en mag dat ook?
Maar het probleem is dat je niet zomaar even een draadje kunt bijtrekken. Je moet dan de draden in de buis vervangen (dat doe je met een trekveer). (tip, laat één draad zitten, dan trek je daar de trekveer mee door) Je kunt niet zomaar één draadje erbij trekken omdat je anders de aanwezige draden stript, en als die draden elkaar dan raken, wilde je dat je pc nog ongeaard was. Ik weet overigens niet uit mijn hoofd hoeveel draden er in één buis mogen volgens de NEN 1010, maar als je geen aardedraad hebt moet er normaal gesproken nog ruimte zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 08-03-2005 20:01 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dr_Hell schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:49:
Hoe moeilijk is het om een bestaand stopcontact van randaarde te voorzien?
In mijn woonkamer, waar mijn pc staat, zijn er namelijk geen geaarde stopcontacten.
De keuken heeft wel geaarde stopcontacten, alleen is het niet zo handig om met verlengsnoeren e.d. te werken.
Aarden via een radiator is niet mogelijk, vanwege kunstof leidingen.
En als je op 2 hoog woont is het ook niet echt ideaal om een pin in de tuin te slaan
Verwijderd
Water in je CV-circuit geleidt niet al te best volgens mij, zeker niet genoegVerwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 21:10:
Lol een radiator is verbonden met het potentiaal via het water hé die erin zit lol :-)
Een draad langs de buitenkant van de gevel lijkt me absoluut niet gaaf, dan krijg je een soort bliksem geleider ietsEn als er boven geen aarding ligt, dan heb je wel pech hé. en, toch zou ik een draad langs de gevel leggen tot in degrond en desnoods nog enkel toestellen eraan koppelen
En je mag niet aarden via de verwarming, omdat daar dan 220 op kan komen te staan bij kortsluiting oid.
Die aardingen komen wel gewoon samen uit op 1 "hoofdaardedraad"
heb je dan niet nog steeds hetzelfde probleem?
En als zn pc nu goed ge-aard is en de radiator door een plastic tussenstuk niet. En als die radiator door iets anders nu op spanning komt te staan?BMRS schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:23:
[...]
Niet zeggen 'Dat is waarschijnlijk niet', want dat kan wel degelijk. Wie weet hangt ergens een fase tegen die niet-geaarde radiator.
Dit is onzin. Als een fase met de aarde wordt verbonden, loopt er een lekstroom waardoor de aardlekschakelaar uitschakeld. Zit er geen aardlekschakelaar, dan gaat er een dusdanig hoge stroom lopen waardoor er een zekering doorbrandt.BJup schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:57:
Als je verwarming geaard is, en je PC ook.
En je mag niet aarden via de verwarming, omdat daar dan 220 op kan komen te staan bij kortsluiting oid.
Die aardingen komen wel gewoon samen uit op 1 "hoofdaardedraad"
[ Voor 39% gewijzigd door M14 op 09-03-2005 17:50 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Nee, de spanning zoekt de weg van de minste weerstand naar de aarde.BJup schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:57:Die aardingen komen wel gewoon samen uit op 1 "hoofdaardedraad"
whoei!
Verder kun je met de search hier op GoT veel info vinden over dit onderwerp.
Dit topic is gesloten.
![]()