Werkt Cool n' Quiet ook met Zalman fan?

Pagina: 1
Acties:

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Ik heb zojuist m'n nieuwe MSI K8N Neo 4 binnen gekregen. De processor komt later deze week. Bij deze processor (AMD 64 3500+) zit een standaard koeler. Ik kan nergens vinden hoeveel geluid deze koeler produceert in vergelijking met koelers van zalman. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mochten de koelers van Zalman echt veel stiller zijn neem ik een 7000B-CU. Deze wordt direct aangesloten op het moederbord (via een fanmate) Werkt Cool n' Quiet van AMD dan ook gewoon of is het beter de fanmate er niet tussen te zetten??

Bij voorbaat dank

[ Voor 4% gewijzigd door tiesum op 08-03-2005 16:45 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een boxed koeler is best stil, mits hij op minder als 12 volt draait. Dan hoor je hem echt duidelijk maar daaronder wordt het al snel een stuk minder met het geluid. Als je moederbord de fan kan regelen zou ik dat laten doen zonder een fanmate. Zalmans zijn echter nog stiller voor wat ik vernomen heb dus dat zal nooit een miskoop zijn. Je kan het ook eerst met boxed proberen en dan overwegen een zalman te kopen. :)

edit: cool en quiet heeft niks met de fan te maken. De clocksnelheid wordt gewoon verlaagd in idle stand waardoor hij minder warm wordt. Je moederbord merkt dat en laat de fan langzamer lopen.
(als je het allebei aanzet in de bios)

[ Voor 23% gewijzigd door Satch op 08-03-2005 17:29 ]

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Ok, dus als ik het goed begrijp gaat de zalman ook gewoon langzamer lopen als deze op het moederbord is aangesloten. Is de AMD koeler wel erg stil als de processor door Cool 'n Quiet is ondergeklokt?

Verwijderd

tiesum schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 17:58:
Is de AMD koeler wel erg stil als de processor door Cool 'n Quiet is ondergeklokt?
Ja, ik vind 'em toch wel behoorlijk stil. Als ie op volle toeren draait (wat ie eigenlijk zelden deed bij mij) hoor je de koeler wel heel goed. Je kan in het BIOS instellen bij welke temperatuur de fan op volle toeren gaat draaien. Bij mij is dat bijvoorbeeld 50°C en dat is het bijna nooit.

Ik heb nu ook een 7000B-Cu LED en die hoor je sowieso nooit :).