Toon posts:

simpele vraag over geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
misschien een domme vraag maar ik stel hem toch:

Ik heb een amd64 3000+ processor. met een asus k8vse deluxe. ik heb 512 mb geheugen en draai windows xp.

verder heb ik een ati radeon 9800 pro 128 mb.

Ok nu mijn probleem. Ik heb het vermoeden dat ik te weinig geheugen heb. Ik heb 260 GB aan harde schijf ruimte (verdeeld over 3 schijven)

Ik heb een swapfile van 2!! gb. als ik af en toe controleer hoeveel geheugen ik gebruik zit ik meestal over de 560 mb vaak rond de 650 mb.

dit betekend volgens mij dus dat ik altijd een swapfile gebruik. Volgens mij vertraagd dit de boel enorm. en daarom wil ik dus graag geheugen erbij kopen.

Nou vraag ik me af of het verstandig is om er 1 gb bij te proppen of dat 512 mb erbij genoeg is.

Ik gebruik applicaties als

- adobe premiere pro
- zware spellen

ik ben geen photoshop gebruiken.

Verder wil ik windows xp 64 bit gaan draaien.

gelet op de bovenstaande feiten, is het dan verstandig om 1.5 gb aan geheugen te draaien? of is 1 gb genoeg.

mijn moederbord is erg kieskeurig met geheugen. Ook heb ik gelezen dat als ik alle 3 de banken gebruik het geheugen niet meer op 400 Mhz draait maar op 333 mhz. Bij 2 draait ie nog wel op 400 mhz.

Maakt het verder erg veel uit wbt snelheid als ik cas latency 2 2.5 of 3 neem?

graag jullie mening

Dit probleem is zo specifiek dat ik niet op google een antwoord kan vinden. (door bv die combi met mijn mobo etc)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 16:27 ]

Verwijderd

Gewoon nog een module 512MB van iig hetzelfde merk als die je er nu in hebt zitten, liefste gewoon identiek, weet je zeker dat het gaat werken. 1,5gig is een overkill, je gebruikt nu toch ook maar zo'n 650 MB?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:32:
Gewoon nog een module 512MB van iig hetzelfde merk als die je er nu in hebt zitten, liefste gewoon identiek, weet je zeker dat het gaat werken. 1,5gig is een overkill, je gebruikt nu toch ook maar zo'n 650 MB?
er zit nu ADATA 512 in. cas latency weet ik niet zeker.

ik zag ergens een aanbieding kingston 512. voor 79. is dat niet aan te raden? maar loopt xp 64bit niet beter op 1.5 gb mem?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 16:34 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
zelf heb ik gemerkt dat 512MB inderdaad tot swappen leidt bij zware spellen zoals battlefield.
Sinds ik 1GB RAM heb heb ik hier helemaal geen last meer van.
Eventueel zou Premiere er baat bij kunnen hebben (geen ervaring mee) maar daar heb je minder last van, een spel moet realtime werken en een film editten hoeft niet realtime ;)
Meer dan 1 GB zou ik ieg niet doen als ik jouw was.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zit het met de cas latency. maakt dit echt veel uit? en kan ik 2 verschillende cas latency dimmetjes tegelijk draaien??

[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 18:47 ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

agressieve timings doen het bij athlon64 processors goed. dus lage CAS=goed. Je kunt geheugen met hogere cas timings erbij prikken, tuurlijk. alleen dan draait de hele handel op de timings van de langzaamste geheugenmodule. Wat dan sneller is? ligt aan zoveel dingen.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Scan je PC eerst is op spyware virussen enz, en gooi alle overbodige rommel eraf, of doe een nieuwe windows install, Als je 560MB of 650MB gebruikt voor windows zit er iets niet goed, of je hebt gekeken toen je veel applicaties draaide :9~

[ Voor 3% gewijzigd door vingerfrits op 08-03-2005 23:28 ]

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze kun je handmatig instellen via Deze Computer - Eigenschappen :)
als ik af en toe controleer hoeveel geheugen ik gebruik zit ik meestal over de 560 mb vaak rond de 650 mb.

dit betekend volgens mij dus dat ik altijd een swapfile gebruik. Volgens mij vertraagd dit de boel enorm. en daarom wil ik dus graag geheugen erbij kopen.

Nou vraag ik me af of het verstandig is om er 1 gb bij te proppen of dat 512 mb erbij genoeg is.
Dan is 512MB inderdaad te weinig. Wijs is om te upgraden totdat je minimaal 650MB hebt. Oftewel 1GB is een aardige buffer. Dan stel je de swapfile vast (min en max grootte dezelfde) op 1GB.
mijn moederbord is erg kieskeurig met geheugen. Ook heb ik gelezen dat als ik alle 3 de banken gebruik het geheugen niet meer op 400 Mhz draait maar op 333 mhz. Bij 2 draait ie nog wel op 400 mhz.
Dan neem je 2x 512MB reepjes.
Maakt het verder erg veel uit wbt snelheid als ik cas latency 2 2.5 of 3 neem?
In real life maakt het niet erg veel uit, maar het staat wel leuk in de benchmarks.
Dit probleem is zo specifiek dat ik niet op google een antwoord kan vinden. (door bv die combi met mijn mobo etc)
PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 08:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
is het aan te raden om 2x hetzelfde geheugen te nemen? ik kan namelijk goedkoper kingston 512 mb geheugen kopen (Wat volgens asus site erin kan).

Ik heb nu dus Adata RAM

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 18:07:
is het aan te raden om 2x hetzelfde geheugen te nemen? ik kan namelijk goedkoper kingston 512 mb geheugen kopen (Wat volgens asus site erin kan).

Ik heb nu dus Adata RAM
Dat is mss wel aan te raden, want zo kan je het geheugen in dual channel zetten (indien je moederbord dit ondersteunt uiteraard, ik ben er niet zeker van).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:36:
[...]

Dat is mss wel aan te raden, want zo kan je het geheugen in dual channel zetten (indien je moederbord dit ondersteunt uiteraard, ik ben er niet zeker van).
is mss een merk, en wat is dual channel mode?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 00:01
defineer zware games.. Maar zowieso 1024 nemen i.p.v 512.. Scheelt een hoop en zal je merken bij de meeste 'nieuwere' spellen en applicaties..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 19:36:
(indien je moederbord dit ondersteunt uiteraard, ik ben er niet zeker van).
Dan zoek je het even op? 8)7 http://www.asus.com/produ...t754/k8vse-d/overview.htm

Socket754, geen Dual Channel dus. Wat betreft het mixen van merken: PMG FAQ - Kan ik verschillende groottes/snelheden/merken geheugen mixen?

Verwijderd

Topicstarter
gideon82 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 00:19:
defineer zware games.. Maar zowieso 1024 nemen i.p.v 512.. Scheelt een hoop en zal je merken bij de meeste 'nieuwere' spellen en applicaties..
bedoel je 1024 erbij of 1024 totaal?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In totaal uiteraard, zoals ik al eerder aangaf.

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde ff melden dat ik vandaag 512 mb ADATA 2.5 cas gekocht hebt bij dezelfde winkel (graficall). Werkt perfect 1 gb.

topic kan gesloten worden. thanks for the reply's en hulp

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 22:48 ]

Pagina: 1