Toon posts:

Advies gevraagd: Online backup

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor mijn werkgever (klein bedrijf in de media sector) naast de lokale backup ook een offsite backup regelen. Nou kunnen we natuurlijk iedere dag met portable harddisks gaan slepen maar ik zie veel meer in een abonnement bij een online backup service. Ik heb zitten zoeken en wat betreft software (zowel voor mac als pc) en prijs lijkt deze aanbieder me het meest veelbelovend: http://www.backup-connect.nl/

Andere oplossing is natuurlijk software aanschaffen, een server huren, en het zelf doen maar het stikt van de software 'out there' dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

2 vragen dus eigenlijk:
  1. Iemand ervaring met Backup Connect of een vergelijkbare service en daar iets over te zeggen?
  2. Iemand een goeie tip voor software om zelf een backup server (linux-based) in te richten? rsync is perfect natuurlijk maar ik heb iets met een gui nodig zodat de baas het ook zelf kan instellen indien nodig.
Wat het ook word ik beloof een kort verslagje uit te brengen over de oplossing die we kiezen zodat iemand anders er ook nog wat aan heeft. :)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:58
Wat ik eigenlijk nog mis in je startpost is de hoeveelheid data die je wil backuppen, en hoe ver je terug wil in de tijd als er iets fout is gegaan? Verder is het wel handig om even te vertellen hoe groot de pijp naar het internet is op deze vestiging.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

off topic, of toch niet .......

http://www.backuptrauma.com/video/default2.aspx

of te wel, livevault heeft ook een online backup service met een soort van lokale cache. Ik zou het nog even nakijken want ik weet nog niet helemaal hoe het werkt.
http://www.livevault.com/

en zo te zien gebruiken zij http://www.ironmountain.com/

[ Voor 66% gewijzigd door Acmosa op 08-03-2005 20:47 ]

But then again, I could be wrong..

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Ik gebruik zelf Datacops (.nl) die maken gebruik van Novanet WEB, programma werkt opzich goed, maar het was leuk voor het begin, kleine en weinig bestanden, maar binnenkort schakelen we toch over op een andere oplossing omdat deze absoluut NIET meer voldoet. we hebben nu (met flinke compressie) al een 2 gb daarop draaien, als er een dag fanatiek gewerkt word enzo dan staat de helft alweer opnieuw te draaien, en dat is niet handig voor je dataverkeer.

Voornamelijk zijn dit soort oplossingen bedoeld voor een doktor met 1 of 2 pctjes in zijn/haar praktijk,

maar of het voor jou bedrijf geschikt is hangt af van de hoeveelheid data je wilt backuppen.

Join the club

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reakties tot nu toe.

Ik zal inderdaad nog even wat verder toelichten wat de situatie is...

- het gaat om 20 gig nu maar ik voorzie dat dit al snel richting de 100 of meer zal gaan
- per dag veranderen er niet hele grote hoeveelheden dus zolang ik incrementeel kan backupppen hoeft de pijp geen probleem te zijn volgens mij.
- deze pijp is 1024 up b.t.w.
- er is al een lokaal backup systeem dus het gaat om een dagelijkse 'kopie' als safeguard voor als de tent affikt of iets anders dramatisch. overschreven bestandjes terugzetten kan vanuit de lokale backup waar er meerdere dagen terug kan worden teruggehaald.

• Aceton
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2021
20GB met een up van 1024mbit..... Even snel rekenen
20*1024*1024 / 100 kb/s = 209715 seconden, dat is omgerekend 58 uur.... Dat is voor de initiele backup. Hoeveel wil je incremental doen? Je wil namelijk wel binnen de 24 uur blijven bij een dagelijkse backup. Dus dat is maximaal 100kb/s * 86400 seconden (ja, dat is niet helemaal waar) = 8.23 GB.... Uitgaande van een veel gelezen 80/20 verhouding tussen passieve en actieve data zou je dus 32GB maximaal mogen hebben aan data.

[disclaimer: stomme rekenfouten voorbehouden :) ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
20 gig wat??? Want het hangt er ook nog vanaf of je alleen 200.000 kleine bestandjes hebt waarvan er elke dag een paar veranderd worden ( is goed te doen ) of dat je dbase / grote bestanden ( zonder connectors / diffs etc. ) hebt. Want als je bestanden van 4G hebt en iemand verandert er 1 dan mag je wel ff 4Gb gaan backuppen.

En houdt er ook rekening mee dat je eens in de zoveel ook wel een full backup wilt doen. Incremental is leuk, tot je na 3 jaar eens een volledige restore mag doen ( houdt zowiezo rekening met een full restore ).

En als het richting 100 of meer gaat dan zou ik het of vergeten. Of een branddichte kluis met stroom kopen waarin je 1 pc zet met 1Tb aan schijfruimte en hiernaartoe gaan backuppen want online full restore van 100GB duurt hoe dan ook wel erg lang vrees ik...

• leon1e
Voor het geld dat je kwijt bent aan de online opslag van je gegevens kun je op makkelijk een DDS5 of DLT/LTO streamer aanschaffen, hier koop je een paar tape's bij en je zorgt voor een juist backup schema. 1 Keer per week kan een medewerker een set tape's mee naar huis nemen en je bent redelijk safe. Aceton heeft al met een simpel rekensommetje aangetoond dat het niet handig is om deze data te kopieren via een 1024 aansluiting, laat staan het terug halen van deze bestanden.

Verwijderd

Met de online backup van Backup-Connect is het geen probleem om meer dan 20GB (of 100GB) op te slaan. De 1024 upload is voldoende om de eerste backup in een weekend te maken. Hiermee kan je ca. 12 GB per 24 uur verzenden. Ook voor de incremental backups is dit voldoende. Je kan, in de buiten kantooruren (20.00 tot 08.00), dan 6 GB per dag verzenden. Ook voor grote grafische bestanden is dit voldoende.

(de berekening van Aceton is correct, echter wordt de backup eerste ca 50% gecomprimeerd, waar na versleuteld en verzonden, netto wordt er ongeveer 75% van de originele datahoeveelheid verzonden)

Alleen de incremental backup wordt verzonden, de intelligente software zorgt er voor dat de laatste backup altijd als één pakket klaar staat, en dus met één druk op de knop terug te halen is.

En de prijs? Een traditionele tape backup kost met alle hardware, software en de 10 minuten werk per dag ruim het dubbele van een online backup. Snel de data terug? Er is altijd een kopie op harde schijf beschikbaar, deze is binnen een paar uur op locatie.

Uiteraard is zien geloven, probeer het daarom zelf. Dit kan direct met het proefabonnement.

Modbreak:Bedankt voor je informatieve post, het laatste stuk is echter niet de bedoeling in verband met commerciële objectiviteit. Bedankt voor het begrip.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 20:03 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Ben zelf ook aan het kijken naar de mogelijkheden maar loop aan tegen :

- Zeer slechte software
Div. software gezien en niet onder de indruk. Zelfs software van xunil (op Windows ;) ) gezien die de hele server vernaggelde door de OpenVPN verbindinding met de dataserver.

- Zeer vage bedrijven
Wij als IT bedrijf ontvangen vaak faxen/mailings omtrend dit onderwerp. Als je vervolgens gaat bellen is niemand bereikbaar, websites werken niet. Kortom ik krijg een beetje het idee dat de online backup markt hetzelfde is als al die vage hosting providers van tegenwoordig.

- Geen online SQL of Exchange backups
Wij willen graag mails/mailboxen direct online kunnen restoren. Ik heb nog geen app gezien van een online backup tent die dit kan.

- Data beveiliging
Wie zegt dat je data aan de andere kant veilig staat ?

- Disaster Recovery
Vraag me af hoe snel je tape op locatie is in geval van echte nood

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• leon1e
Ik wil het wel eens proberen als jullie beweren dat het allemaal zo makkelijk gaat :). Eind volgende week neem ik wel even contact met jullie op.

Hoe zit het met de plugins voor Exchange / Mssql / Progress / enz.?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
buddhole schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 20:38:
Ben zelf ook aan het kijken naar de mogelijkheden maar loop aan tegen :

- Zeer slechte software
Div. software gezien en niet onder de indruk. Zelfs software van xunil (op Windows ;) ) gezien die de hele server vernaggelde door de OpenVPN verbindinding met de dataserver.

- Zeer vage bedrijven
Wij als IT bedrijf ontvangen vaak faxen/mailings omtrend dit onderwerp. Als je vervolgens gaat bellen is niemand bereikbaar, websites werken niet. Kortom ik krijg een beetje het idee dat de online backup markt hetzelfde is als al die vage hosting providers van tegenwoordig.
Zal zeker voorkomen, maar je hebt in elke sector oplichters ;)
- Geen online SQL of Exchange backups
Wij willen graag mails/mailboxen direct online kunnen restoren. Ik heb nog geen app gezien van een online backup tent die dit kan.
mja geen idee eigenlijk :D
- Data beveiliging
Wie zegt dat je data aan de andere kant veilig staat ?
"veilig" is sowieso relatief. Als het daar even veilig is als ben je eigenlijkal de volle 100% veiligr bezieg. Mn het feit dat het off-site is verhoogt je "veiligheid". Daarnaast gebeurt die backup daar ter plekke gewoon op hade schijf. Maar om een en ander te kunne garanderen wordt vaak nog een andere backup gedraaid (tape of andere RAID)
Als je veiligheid bedoelde ivm verrouwelijheid: als je je zorgen maakt over de vertrouwelijkheid van sommige info, dan kan je het beter niet doen imho
- Disaster Recovery
Vraag me af hoe snel je tape op locatie is in geval van echte nood
Das kwestie van SLA!

Zelf ben ik geen voorstander van online backups als het over een paar GB aan informatie gaat die je dagelijks moet gaan backuppen. Voor kmo'tjes en particulieren is het ronduit prachtig, maar hoe groeter het bedrijf, hoe meer nood aan en "inhouse" oplossing.
Imho zou TS beter eenmaal investeren in een goeie tape-oplossing en een degelijke backuproutine beginnen :)

Verwijderd

Topicstarter
Na enig overleg gaan we toch de online backup variant proberen een tijdje. Tape is wellicht de rationeel beste oplossing maar je moet wel nog iemand zover zien te krijgen dat hij iedere dag netjes tapes verwisselt en een backup draait... En iemand die dat overneemt als de eerste iemand er eens een dag niet is, etc...
Pagina: 1