Toon posts:

[XP] spontane reboot bij inschakelen webcam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Sinds kort heb ik een nieuw systeem, maar ik blijf een vreemd probleem houden wanneer ik m'n webcam wil gebruiken in msn of aim: mijn computer reboot dan spontaan. De foutmelding die ik 1x kreeg had te maken met een device driver die waarschijnlijk een conflict had met de webcam drivers (i guess...), er stond alleen niet hoe ik dat in hemelsnaam zou moeten oplossen.

Ik heb een Logitech Quickcam Zoom, draai WIndows XP Professional NL met SP1.
Systeem: Intel P4 3.06ghz, Intel Desktop Board D915GAV, 1gb intern, 2 x 200gb s-ata seagates, dual layer dvd-writer, dvd-rom, etc. Het enige wat enigszins 'apart' is aan dit systeem, is dat ik zo'n smartcard reader heb.

Wanneer ik gewoon quickcapture van mijn cam gebruik, om effe snel een foto te maken ofzo, is er niets aan de hand. Pas zodra ik hem binnen msn of aim wil gebruiken, reboot het hele systeem. Erg irritant!

Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Bedankt,
Rob

p.s. Ik merk sowieso dat het systeem nog niet helemaal geweldig draait. Mijn printer werkt niet altijd even goed en het systeem is vaak traag, wat toch redelijk apart is met zo'n snelle bak. Iemand tips over waarnaar ik zou kunnen kijken? :)

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-04 22:38

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Chipsetdrivers?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Verwijderd

Topicstarter
ehm....??? :)

Verwijderd

Ik zou inderdaad ook aan je chipset drivers denken :)
Moet ik hieruit opmaken dat je niet weet wat chipsetdrivers zijn (of "uberhaupt" wat je chipset is) :?

Je chipset heeft als taak de communicatie tussen je processor/geheugen en andere apparaten te verzorgen, en het is de hoofdchip op je moederbord. Zonder drivers voor dat ding werkt je systeem niet goed.

Als je het merk en type van je moederbord weet, dan kun je vast wel ergens op internet de drivers vinden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 17:15 ]

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem.

KT3 Ultra (MS6330E) moederbord (http://www.msicomputer.com/product/detail_spec/KT3Ultra.htm)
AMd Athlon 2100xp+ processor
512mb Transcend DDR geheugen (1 stick)
1 DVD-lezer
1 DVD-brander
2 IBM 120Gb harde schijven
1 Seagate 200Gb harde schijf
1 Soundblaster Live 5.1
1 standaard 10/100 netwerkkaartje
1 USB 2.0 controllerkaart met 4 USB-poorten
1 Geforce 4 Ti4400 128mb
1 Qtec IDE RAID controller kaart (die overigens ook niet helemaal werkt zoals het zou moeten. Je kunt direct schreeuwen dat alles van Qtec bagger is, maar in een ander systeem werkte de kaart naar behoren. Maar goed, dat is voor een andere post.)
1 Sweex 350 Watt voeding

Randapparatuur:
Qtec 100 usb webcam
Logitech mx510
MS multimedia keyboard

Wanneer ik de opnamefunctie probeer te gebruiken of 5-25 minuten nadat de webcam daadwerkelijk in gebruik is met een webcamapplicatie (waaronder msn, het testprogramma en een andere webcamapplicatie) start mijn pc spontaan opnieuw op of een van de beroemde blauwe schermen springt in beeld met de melding dat er een "USB_CODE_ERROR" opgetreden is.
Na het opstarten geeft windows aan dat het systeem herteld is van een ernstige fout.

Ik heb de cd-drivers, de nieuwste drivers van de fabrikant en drivers van een andere webcam uitgeprobeerd, maar daarover zometeen meer. Ook heb ik de USB 1.0 poorten "van mijn moederbord" en de USB2.0 poorten op de USB-controllerkaart geprobeerd, het mocht niet baten.
Na bovenstaande posts gelezen te hebben heb ik de webcam wederom gede-installeerd en weer opnieuw proberen te installeren door middel van de functie "Nieuwe hardeware opsporen".
Het chipset-verhaal deed namelijk een belletje rinkelen en inderdaad, de "meldingsberichten" rechtsonderin het scherm zijn de volgende:

1. "NEW USB DEVICE"
2. "CIF SINGLE CHIP"

En vervolgens wordt er om een driver gevraagd. Ik ben op zoek gegaan naar een driver voor deze "CIF single chip" en kwam toen uit bij deze post: http://answers.google.com/answers/threadview?id=388809

Ik heb die driver gedownload (dit is dus die driver voor een andere webcam) en op het eerste gezicht was de inhoud van de \XP directory van deze driver identiek aan die van de \XP directory van de "echte" driver(cd) voor de Qtec 100 usb webcam. Helaas zegt windows vervolgens dat dit geen driver is voor het apparaat dat ik wil installeren.

Is er misschien iemand die aan de hand van deze informatie (moederbord, webcam en benodigde chipset (?) die geinstalleerd moet worden) nog een voorstel heeft?

Een compleet ander voorstel, kan het aan een tekort aan vermogen liggen? (zie systeemspecificatie)
Ik moet het ook maar doen met dingen die ik lees op het Internet en op de ene plek zeggen mensen dat 350Watt voldoende is voor elk systeem dat normaal gebruikt wordt en anderen zouden hun pc het liefst volproppen met een of andere uber-voeding. Ik weet niet of het verder van belang is, maar niets in mijn pc is "overclocked" en de temperaturen komen niet boven de 43 graden voor de processor en de 38 graden voor het moederbord na een paar uur degelijk gamen met mijn fans op 5V-stand (kortom de geruisloze stand die ik meestal alleen 's nachts aanzet). Oververhitting lijkt me geen probleem in ieder geval.

Het gaat niet om een dure webcam, integendeel, de enige reden waarom ik zo'n ding eens gekocht heb is omdat hij in de aanbieding was. Ik lees ook voldoende klachten over uitermate dure webcams en problemen die ermee gepaard gaan, dus de prijs biedt niet altijd uitkomst. Ik wil gewoon graag weten of iemand naar aanleiding van deze informatie nog een voorstel heeft, anders blijft het dingetje lekker op de plank liggen tot ik een keer wil investeren in een duurdere webcam die aanbevolen wordt door betrouwbare bronnen.

Bij voorbaat dank voor enige hulp!

-Udogi

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 23:25 ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 22:00
De chipset drivers die je moet hebben zijn in ieder geval de Via Hyperion 4in1 drivers (hierboven hebben ze het over de chipset drivers voor je mobo), mocht je die nog niet installed hebben.

En wat je voeding betreft, op zich is 350 watt voldoende, maar omdat het een sweex voeding is kan het zijn dat het constante vermogen een stuk lager ligt, en de 350 watt een piekvermogen is. Gezien je specs is het mogelijk dat je voeding het niet trekt als je ook de camera nog eens gaat gebruiken, maar hier ga ik nog even niet van uit :)

De temps van je syteem lijken me wel gewoon in orde. Helaas kan ik op de site van microsoft ook weinig vinden over de "USB_CODE_ERROR" BSOD (of ik zoek gewoon verkeerd), dus daar word ik ook niet wijzer uit...

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Pin me a.u.b niet vast op de naam van de foutmelding. Het kan zijn dat je "USB" en "Error" moet omdraaien o.i.d. Ik heb zelf ook geen bruikbare aanvullende informatie over de foutmelding kunnen vinden.

Klopt het dan dat de "Via Hyperion 4in1"-drivers bestemd zijn voor moederbord-gerelateerde zaken? Dat is me niet helemaal duidelijk door de manier waarop je het zegt.

Momenteel staat er bij "overige apparaten" nog steeds "CIF single chip" met een uitroeptekentje ervoor om aan te geven dat de drivers niet goed geinstalleerd zijn.

Voorlopig wil ik een paar mogelijke softwarematige oplossingen proberen als iemand nog een idee heeft, anders ontkoppel ik twee harde schijven en zowel de DVD-lezer als DVD-brander om te kijken of het probleem m.b.t. het vermogen dat de voeding levert is.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 00:25 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Heb het ooit gehad met een Trust Webcam, maar dat was al bij het booten dat het mis ging

Probleem was toen ook de driver van de webcam.

Anders even een compleet andere webcam van een kennis proberen ?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 22:00
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 00:08:
Klopt het dan dat de "Via Hyperion 4in1"-drivers bestemd zijn voor moederbord-gerelateerde zaken? Dat is me niet helemaal duidelijk door de manier waarop je het zegt.
De Via Hyperion 4in1 drivers zijn drivers om de chipset van je moederbord aan te sturen, zodat deze optimaal werkt. Het probleem kan hem in chipset drivers zitten, omdat de chipset o.a. zorgt voor de communicatie van je USB-poorten en de rest van je systeem.

Probeer anders eens de webcam op een andere computer draaiende te krijgen? Dan kan je het probleem in ieder geval al wat beter lokaliseren (is het de webcam zelf, een algemeen probleem in windows XP of zit het ergens specifiek in jouw computer) :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg en suggesties. :)

Ik zal morgen de webcam op een tweede pc uitproberen (ik weet niet zeker of daar momenteel een OS opstaat en welke), maar ik ga eerst slapen. xD

Ik wil overigens niet dit topic wegkapen ofzo, maar het probleem is van gelijke aard, vandaar.

Deze post wordt geupdate wanneer ik meer weet.

Verwijderd

Topicstarter
Na alle informatie doorgelezen te hebben, weet ik eerlijk gezegd nog steeds niet precies wat ik het beste kan doen :)

Ondertussen heb ik een bios-update gedaan, maar het probleem blijft nog steeds. Quickcapture werkt prima, maar zodra ik mijn webcam wil installeren in msn, start m'n systeem automatisch opnieuw op.
De laatste keer las ik in het foutenrapport van Microsoft dat mijn bios geupdate moest worden. Daarna heb ik vanaf de Intel website de nieuwste bios geinstalleerd

Zou ik die Hyperion 4-in-1 ook moeten installeren op mijn computer? En hoe kan ik zien wat voor chipset ik heb?

Bedankt!
Rob

Nogmaals mijn specs:

Windows XP Pro NL met SP1.
ntel P4 3.06ghz proc op Intel Desktop Board D915GAV (met nieuwste bios van 15 feb '05, gevonden op

de intel site)
1gb kingston intern
2 x 200gb s-ata seagates
LG dual layer dvd-writer
LG dvd-rom
Equip Smartcard Reader
Logitech Quickcam Zoom
Equip 4-poorts usb hub (extern)

Verwijderd

Je zegt dat je een Intel Desktop Board D915GAV moederboard hebt.

Dit is tevens ook je chipset dus de Intel 915G chipset.

Zoek dus naar drivers voor die chipset

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :)

Ik heb de nieuwste chipset gedownload. Dus daar kan het ook niet aan liggen.

Zojuist heb ik mijn smartcard reader geunstalled en daarna werkte m'n webcam prima. Kennelijk zit het probleem hem dus in de driver voor die reader. Heeft iemand daar ervaring mee?

thanks

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt nu opgelost.

Ik heb de smartcard reader automatisch door winxp laten herkennen en niet de drivers op het cdtje geinstalleerd, en nu lijkt het toch te werken. Weliswaar niet op de 'juiste' manier (geen pictogrammen voor driveletters enzo), maar het werkt in ieder geval.

Alsnog bedankt :)
Pagina: 1