[2003] Alleen lezen verwijderen na verplaatsing

Pagina: 1
Acties:

• Schizoveen
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2021
ik moest voor een bedrijf, wat ging verhuizen, een nieuw netwerk aanleggen. alles zou nieuw zijn, computers en server. ook de indeling van de bestanden die het personeel hier gebruikt.

nu is er 1 server waar alle bestanden bij gehouden worden, en ik heb op die server alle oude bestanden gezet in een aparte directory waar alleen lees rechten op staan, en verwijder rechten. op die manier kunnen ze het lezen, en als ze het willen bewaren kunnen ze het slepen naar de nieuwe plek. op deze manier voorkom ik dat mensen gaan werken in de directory met de oude bestanden.

heel mooi allemaal, alleen als ze eenmaal een bestand hebben versleept, staat het bestand nog op alleen lezen. als ze dit dan openen in office, dan kunnen ze het alleen 'opslaan als...' en dan met een andere naam. dit is niet de bedoeling.

wat ik dus wil is dat als een bestand versleept word naar de nieuwe lokatie (dus in de nieuwe directory), dat het bestand automatisch zichzelf aanpast aan de directory waar hij in zit. gezien het feit dat iedereen alle rechten heeft in de nieuwe directory, zou het versleepte bestand dus ook van alleen lezen af moeten gaan.

iemand een idee?

Verwijderd

Volgens mij is niet niet mogelijk alleen misschien via een scriptje, maar daar zullen anderen je bij moeten helpen.
Op win2k3 worden de rechten via ntfs (op bestands niveau) en via share (op map niveau) geregeld.
Je hebt dus gebruik gemaakt van ntfs rechten en die rechten worden ook meegenomen naar de volgende directory. Misschien kom je hier iets verder mee.
NG

Verwijderd

het probleem is "verslepen" een "move" kopieert de rechten mee. een copy daarentegen neemt de rechten over van de target directory. dit is een feature :)
instrueer je gebruikers dus een copy-paste actie uit te voeren...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je niet gewoon op de boovenste map het attribuut weghalen en toepassen op alle submappen en bestanden?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Schizoveen
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2021
sanfranjake schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:31:
Kan je niet gewoon op de boovenste map het attribuut weghalen en toepassen op alle submappen en bestanden?
jawel, maar dat is een eenmalige actie. op dat moment ios het 'alleen lezen' wel weg, maar zodra er dan weer een nieuw bestand word gemoved, staat die weer op 'alleen lezen'....

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik weet niet over hoe veel bestanden het gaat, maar met 'xcacls' danwel 'cacls' kan je het zetten van rechten automatiseren. Misschien zou je een scriptje kunnen draaien dat deze rechten elke zoveel minuten instelt? :)
Pagina: 1