[Ghost | Windows] hostname aan de hand van MAC adres

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Beste mede admins,

ik zit met het volgende issue, misschien dat een van jullie raad weet.

Ik heb een 75 tal machines die regelmatig om de paar uur een nieuw image moeten krijgen, ivm vervuiling, anders OS, het is voor gebruik in een school situatie,

Het gaat om 3 Ruimtes met ieder 25 systemen, nu werken we met een image per ruimte apart ivm verschillende hardware dit staat buiten mijn probleem maar als info.

Ons image bestaat uit Windows XP/ Windows 2000 en net voor het maken van het Ghost images is het behandelt met Sysprep om daarin de gegevens te zetten van ons domein, verder moet de admin alleen de hostname invoeren.

Op dit moment worden de images gedaan door een admin die alle pc's start vervolgens Ghost client via RIS start. Vervolgens worden de pc's door een admin weer in een sessie gezet en wordt er een multicast sessie gestart, waarna als deze klaar de admin nog alle pc's af kan om de hostnames in de voeren.

Ik wil dus dat de goede hostname automatisch aan de hand van het MAC adres op de betreffende machine wordt gezet. Ik weet als je een RIS installatie doet dus niet via Ghost dat, dat geen probleem is maar RIS heeft als nadeel dat het netwerk juist zwaar belast wordt, en met Ghost MultiCast niet omdat het overige LAN verkeer geen last heeft van een Ghost sessie.

Nu heb ik in een testomgeving het volgende gemaakt,
een disk met een Virtuele Boot partition en de System partition, in windows XP heb in de console client geinstalleerd, en maak gebruik van Wake-On-LAN

Het voordeel wat ik nu al heb bereikt is dat ik in de Console server van Ghost kan zeggen Execute image op die betreffende ruimte de pc's worden gestart, windows start op, de boot partitie wordt door Ghost client aangepast vervolgens wordt de pc gereboot en kiest de pc de goede partitie,dan wordt ghost gestart en het image ernaar toe gestuurd.
Dus het voordeel is dat een admin niet maar die pc's hoeft aan te zetten en in een sessie te hangen dus het scheelt een hoop tijd ;)

Het probleem wat ik nu dus nog heb is als volgt:

Kan sysprep.inf aan de hand van een lijst
[MAC adres] [Hostname]

de juiste pc naam koppelen aan de machine?

in ghost zit ook een soort sysprep maar hier is het niet mogelijk om zoiets te doen,

Ik heb got / microsoft support afgezocht maar tot op heden niks gevonden wat mijn probleem kan oplossen.

Dit moet met sysprep gebeuren denk ik zo, want via sysprep wordt de PC in het domein gehangen dus later wijzigen zal denk ik problemen opleveren.

Per ruimte hanteren wij een verschillende PC namen dat wil zeggen de 1e 3 letters van de PC naam geven aan in welke ruimte deze staat.

Die PC namen moet absoluut via die standaard blijven, de PC namen zitten namelijk gekoppeld in distributie group en in verschillende OU waar weer inlogscript aanhangen, als de PC namelijk gelijk op de juiste PC in de juiste ruimte komt dan hebben we daar geen problemen mee.

Dus wat ik wil is dat sysprep of anders symantec ghost aan de hand van een lijst die hostnames zet op de juiste machine in de juiste ruimte.

Als die naam zou werken volgens die lijst, dan start de setup door een zet symantec ghost automatisch de pc uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Movinghead op 08-03-2005 15:23 ]

Verwijderd

heb je een op deze manier de mogelijkheid om een post-image-script te draaien?
is het mac gekoppeld aan een vast ip nummer in dhcp (reservation)?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
al eens gekeken naar ghost walker?

of voldoet dat niet aan je eisen?

• Movinghead
heb je een op deze manier de mogelijkheid om een post-image-script te draaien?
is het mac gekoppeld aan een vast ip nummer in dhcp (reservation)?
Een post-image script zou het volgende probleem geven dat ik de PC opnieuw zou moeten toevoegen in het domein
Het MAC adres is niet gekoppeld in de DHCP server, (DHCP draait op 2 servers), iets dat we ook niet willen.
al eens gekeken naar ghost walker?

of voldoet dat niet aan je eisen?
GhostWalker voldoet niet aan de eisen, in sysprep stel ik namelijk extra opties in. (een aantal dingen moeten zoiezo gebeuren via sysprep, ook al heb je een image) Verder het effect van GhostWalker zijn de SID's en dat lost Sysprep ook op, Verder is het met GhostWalker niet mogelijk om een lijst mee te geven, dus hij zal ook namen generen, wat op zich wel kan om dat je een paar karakters mee kan geven maar dan zit je weer met 3 aparte images te kijken vanwege ghostwalker, dus dat is ook geen optie.

Ik weet dat het een lastig issue is.

• Movinghead
Zou een modje dit topic in PNS kunnen zetten, ik denk namelijk dat het toch een groter vraagstuk is, wat eerder voor PNS is en niet voor NT.

Misschien dat ik de vraag anders kan maken, namelijk hoe kan ik een lijst met Hostname en MAC addressen meegeven in sysprep?

[ Voor 33% gewijzigd door Movinghead op 09-03-2005 09:02 ]

• Movinghead
Zo ik ben alweer iets verder,

Na een speurtocht op de MS site heeft men een tooltje NETDOM om pc's te hernoemen,
Dat werkt op zich wel alleen probeer ik het nu werkend te krijgen dat hij kijkt in een .txt of .ini file of het MAC adres voorkomt wat hij ophaalt in het script en welke naam erbij hoort.

Nu zit ik tegen een paar probs aan, namelijk wat als een PC 2 of meer NIC's heeft?
En hoe maak ik die selectie, ik denk dat het via een batch het snelste kan, vbs evt wel.

Ik ben zelf al een beetje bezig geweest. sta open voor adviezen, denk dat dit de enigste manier is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
EM @echo off

REM |---------------------------|
REM |----Change hostname &------|
REM |----Join domain script ----|
REM |--Created by Dwain Hutten--|
REM |------Date 09-03-3005------|
REM |-------Version 0.2---------|

REM \\ Zetten van variabelen
Set Name=%Host%
Set DomainUser=admin
Set DomainUserPassword=admin

REM \\ Bepalen aan de hand van het MAC adres van de NIC wat de hostname moet zijn
IF

REM \\ Werkelijk renamen en koppelen aan het domain
cd Sysprep
NETDOM RENAMECOMPUTER %computername% /NewName:%Name% /USERD:%DomainUser% /PASSWORDD:%DomainUserPassword% /FORCE /REBOOT

Verwijderd

Dit geeft je je mac adres terug (xp engels) en zet aan de hand van een mac-compnaam (macadres spatie naam) lijst de %pcname%. als je meerdere nics hebt wordt er alleen naar de laatste mac gekeken!
code:
1
2
3
4
5
6
7
for /f "tokens=2 delims=:" %%a in ('ipconfig /all^|findstr /i "physical"') do call :findname %%a
goto :eof

:findname
set mac=%1
for /f "tokens=1,2" %%a in (maccomplist.txt) do if %mac%==%%a set pcname=%%b
goto :eof

oh gebruik ipv REM ::

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 11:23 ]

Verwijderd

hoe werk netdom moet je sysprep gebruiken of kan je apart instelen
kan iemand het uitleggen hoe ik dit kan maken a.u.b ik heb dit echt nodig

Verwijderd

[google=netdom]

Sorry hoor, maar om hiervoor nou een topic te kicken... Hier is zát over te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.