Toon posts:

[ADSL] modem of router probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de recente snelheidsverhoging van adsl heb ik een probleem met de stabiliteit van de internetverbinding (planet adsl-advanced, 8mbit down).We zitten hier met 8 man (6 WINXP & 2 WIN2000) op deze verbinding en wij hebben allemaal last van de volgende problemen:
  • spikes
  • wel kunnen msn-en maar niet kunnen surfen, waarna meestal na een tijdje de hele verbinding wegvalt
Het netwerk ziet er als volgt uit:

pc's ---> switch ---> router ---> modem ---> internet

Het gaat om de volgende hardware:
  • Speedtouch home modem (3EC18605BCAA03)
  • Sitecom DC202 v3 router
  • Wlink SW-016HR switch
Sommige pc's hebben een vast ip-adres, anderen krijgen een ip-adres via dhcp van de router. De router blijft overigens meestal wel bereikbaar als de internetverbinding wegvalt. Alhoewel ik in het verleden (voor de snelheids verhoging) de router soms moest resetten. Toch vermoed ik dat het niet aan de router ligt, maar aan de modem. Want de problemen die we nu hebben zijn nieuw en pas ontstaan na de snelheidsverhoging. Zou het zo kunnen zijn dat de modem deze hoge snelheid (8mbit) niet aankan? Opzich zou dit vreemd zijn, omdat op de doos destijds stond dat ie dat wel zou aan moeten kunnen. Of wellicht is het de pptp verbinding van de router naar de modem? Misschien dat die "over zn nek gaat" bij 8mbit en 8 verschillende computers?

Ik heb zelf gekeken naar eventuele firmware upgrades voor de modem, maar de meest recente stond al geinstalleerd. De firmware voor de router heb ik niet geupgrade, omdat ik hier de vorige keer dat ik dit deed problemen mee kreeg en een harde reset moest doen. Eventuele firewalls en virusscanners zijn niet de oorzaak van het probleem. Een paar weken geleden hebben sommige computers last gehad van trojans/virussen, maar die problemen zijn destijds opgelost. Ik heb verder nog gebeld met de servicelijn van planet (die konden mij ook niet helpen, er waren geen dns-server problemen of andere verstoringen) en gezocht met google en op GoT. Maar ik kon helaas niet veel vinden.

Samenvattend:
Worden de problemen met de internetverbinding veroorzaakt, doordat de modem de hogere snelheid niet aankan? Is het de router die problemen geeft? Of wellicht een combinatie van deze twee?

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:28
Bovenstaande betreft een oud modem, uit de tijd dat je nog een vpn-verbinding moest maken om te kunnen internetten, waarschijnlijk is een dergelijke verbinding (Die nu tussen router<->modem ligt) de bottleneck.

* Cereal is huisgenoot, en heeft ook last van de problemen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

nou ga eerst dan eens uitsluiten wat je uit KAN sluiten. SLuit 1 pc rechtstreeks op de modem aan en kijk of het probleem er dan nog steedst is. Als het er dan nog steeds is, kan je eens proberen om de nieuwste firmware te downloaden voor je modem (3.281, zie kpn support pagina's) of je kan eens met een ander modem gaan testen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Een computer direct aansluiten op de modem is idd een goede methode om te boel te testen, maar dat kan ik pas zondag doen. De storingen treden namelijk zeer onregelmatig op (qua tijdstip) en ik wil mijn huisgenoten niet voor een hele dag de toegang tot het internet ontzeggen. Maar zondag zijn de meeste niet thuis dus dan ga ik dit zeer zeker even testen. Of weet iemand misschien een methode waarmee ik de verbinding kan testen, zonder dat ik hoef te wachten tot het probleem optreedt? Bijvoorbeeld door de verbinding op een bepaalde manier te belasten?

Overigens heb ik de nieuwste firmware geinstalleerd op de modem (zoals in de OP staat :)). Maar wellicht dat iemand op GoT zelfde problemen heeft of daadwerkelijk weet dat bijvoorbeeld de pptp verbinding de bottleneck is, want dan schaf ik morgen gelijk een nieuwe modem aan. Maar toch bedankt voor je reply JvS! :)

PS
Ik zal zondag sowieso testen en mn bevindingen in dit topic posten

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 17:16 ]