Hoge ping als apache draait

Pagina: 1
Acties:

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Dat lieve kijkbuiskinderen :+

Ik heb hier een WhiteBox server draaien met daarop samba en apache, dat werkte altijd perfect tot na 380 dagen uptime ineens de ping omhoog schoot en het hele netwerk geen verbinding meer had met internet.

Ik dacht dat de NIC van de server defect was dus die heb ik vervangen maar het probleem was niet opgelost, ok dan maar een reinstall want die server was in een uurtje te installeren.
Dit hielp ook niet, ik heb vandaag dus maar een compleet andere PC gepakt en daar Whitebox Respin1 op geinstalleerd maar elke keer als Apache word gestart word alles supertraag in het hele netwerk.

Als ik van een windows PC naar tweakers.net ping duurt dat normaal ongeveer 15ms maar als apache gestart is schiet dat ineens naar boven de 1000ms en soms krijg ik ook time-outs.

Ik heb een Linksys router met poort 80 doorgemapt naar de linux server, dit werkte altijd perfect.
Misschien was de router defect dus ik heb een andere Linksys gepakt en die heeft hetzelfde probleem :/
De laatste firmware in de router gezet maar dit helpt ook niet.

Als alleen Samba draait doet de server het dus perfect maar als ik apache start kan het een paar uur goed gaan en dan flipt ineens het hele netwerk, wie weet wat dit kan zijn :?

[ Voor 1% gewijzigd door Bierkameel op 08-03-2005 21:24 . Reden: typo ]

Alle proemn in n drek

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
380 dagen uptime, ofwel: nooit gereboot voor je kernelpatches. Wel es gekeken of je bak niet gehacked is met de diverse exploits die verkrijgbaar zijn?

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Uhm het is een schone installatie als je ff verder leest...

Alle proemn in n drek

• Wilke
  • Laatst online: 22:43
Iemand is je niet toevallig aan het dossen, of is je server toevallig geslashdot of iets in die richting? Met andere woorden, gebeurt dit onafhankelijk van of er uberhaupt enig verkeer is?

Ik neem aan dat je als eerste in de logs hebt gekeken of er toevallig meer (of ander) verkeer is dan normaal?

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Ik denk niet dat het een dos aanval is want als ik apache op mn windows server installeer heb ik dit probleem niet en anders moet het ook al een maand aan de gang zijn, in de logfiles van apache staan geen vreemde dingen.

Als de ping omhoog schiet en ik kijk in iptraf dan is mn server ook niet aan het uploaden.
(64KB up dus dat verschil zie je wel)

Ik zal vanavond eens een andere distro proberen, misschien dat het een Whitebox probleem is.

Apache/2.0.46 (White Box) Server at www.area61.nl Port 80
Dat is de nieuwste versie geloof ik :)

Owja de load van de server is ook 0.00 0.00 0.00 dus die staat uit zn neus te eten

[ Voor 8% gewijzigd door Bierkameel op 08-03-2005 16:05 ]

Alle proemn in n drek

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Bierkameel schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:20:
Uhm het is een schone installatie als je ff verder leest...
Schone installatie van dezelfde CD waar je ook die install van die 380 dagen uptime had draaien? Dan is dat toch ook gewoon verouderd :)
Of heb je eerst ff de nieuwste neergehaald? :)

Btw, voor de duidelijkheid.. welke kernel draai je nu op die bak dan?

edit:

Helemaal up to date kan hij aangezien die 380 dagen uptime gewoon niet geweest zijn omdat je moet rebooten voor een nieuwe kernel (of je moet het wel HEEL moeilijk gaan doen :P )
/mierenuekerij

[ Voor 20% gewijzigd door DeMoN op 08-03-2005 16:14 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Ik heb uiteraard wel up2date gedraait na de installatie en hij is helemaal geupdate, dit was bij de vorige installatie ook al zo.

[root@Atlas logs]# uname -a
Linux Atlas 2.4.21-27.0.1.EL #1 Fri Dec 24 13:49:49 EST 2004 i686 i686 i386 GNU/Linux

Alle proemn in n drek

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Al eens verder wezen kijken?

CPU usage apache/andere processen op het moment van hoge ping? Geheugen gebruik? Swap gebruik?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Zoals hier boven staat is de load 0.00 0.00 0.00 als het gebeurd en als ik top draai staan er geen rare dingen bovenaan, ik snap er niks van hoe dit kan.
Verder is alles goed ingesteld zoals gateway en DNS dus dit kan het ook niet zijn.

Alle proemn in n drek

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Wat je zou kunnen proberen is los van WhiteBox even zelf een Apache kunnen compileren met semi-default config file. Haal van http://httpd.apache.org een .tar.gz van een recente 2.0 of 1.3 versie, doe iets in de trend van "./configure --prefix=/tmp/apachetest && make && make install" om Apache in een tijdelijke directory te compilen en installeren, even snel door de config browsen en mbv apachectl in de temp directory de boel te starten. Dan weet je tenminste zeker dat het aan je Apache installatie of aan iets anders ligt.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Tsja, als je via een router zit naar tweakers.net, en je ping naar tweakers.net wordt hoger als je apache aanzet, dan kan het toch alleen maar dataverkeer zijn als ik zo lees?

[ Voor 64% gewijzigd door pierre-oord op 09-03-2005 09:10 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Ja daar lijkt het wel op.

Als ik een bestand download als apache draait gaat dat met zo'n 200KB/sec maar als ik apache stop dan schiet het ineens naar de 500KB die ik normaal haal.

Toch zie ik in IPtraf geen verkeer op die linux server :/

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Bierkameel schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:08:
Ja daar lijkt het wel op.

Als ik een bestand download als apache draait gaat dat met zo'n 200KB/sec maar als ik apache stop dan schiet het ineens naar de 500KB die ik normaal haal.

Toch zie ik in IPtraf geen verkeer op die linux server :/
Heb je het nu over van samba downloaden of wat?

Want als je apache stopt, kun je geen 500KB halen lijkt mij...?

Of bedoel je dat de download wel stop maar de snelheid nog ff snel naar 500KB schiet?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 12:31 ]

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Nee ik bedoel dat ik iets van internet download.
Als apache gestart is laat hij dus mn router bijna crashen doordaad de ping van het hele netwerk hoog word en ik zelfs timeouts krijg als ik naar internet ping.
Het lijkt dus een soort broadcast maar hij doet het niet altijd en als hij het doet zijn er geen rare dingen te vinden in de logs.

Kopieren vanaf samba gaat gewoon netjes met 10MB/sec

Alle proemn in n drek

Pagina: 1