Toon posts:

Video speelt niet af op nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe harddisk ingebouwd (deze maar dan van 200 Gig).

Pc opgestart, partitie aangemaakt G en H, en beide geformatteerd. Wat blijkt. Video opslaan - en met name het afspelen ervan - werkt NIET: grijze vlakken, sneeuw, alleen maar ellende. Zowel een gewoon avi-bestand in windows media player als een net ingeladen bestand in Avid. Zelfde probleem.

Uren (dagen) later: wat blijkt nu:
Als ik de disks G en H gewoon formatteer lijkt alles goed, maar werkt video dus niet. Als ik ze echter snelformatteer en daarbij ook de optie 'bestands- en mapcompressie inschakelen' inschakel wordt de tekstkleur van de schijf weliswaar blauw, MAAR werkt de video vervolgens WEL. Let op: alleen snelformatteren helpt niet, dan heb je hetzelfde probleem. Je MOET de optie aanvinken.

Dus: nu werken ze weer. Maar WAAROM is de tekst blauw en is dat erg, die optie aanvinken bij het snelformatteren?

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-03 16:22
Naar mijn weten is de tekst blauw omdat je bestands en map compressie heb ingeschakeld, en nee dit is in princiepe niet erg, zei het dat je data er wat langer over kan doen om geladen te worden aan gezien het eerst weer gedecompressed moet worden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je geformatteerd met FAT32 of NTFS? FAT32 heeft een bestandgroottelimiet van 4GB.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 08-03-2005 15:24 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Benchmark de harde schijf eens. Is hij snel genoeg?
zonee:
staat de DMA aan?
is hij soms aangesloten samen met een oud apparaat?
Afijn vertel eens iets meer over je hardware?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Dank voor het meedenken, mensen (ben ingelogd onder eigen naam nu)

Electrofinger: dat vermoedde ik ook. Maar het kan toch nooit beter zijn als je compressie hebt ingeschakeld?

BalusC: NTFS 8)

Leuk_he: Ik ben niet zo goed... benchmark = kijken hoe snel hij is. Hoe doe ik dat? En dat DMA heb ik meer gehoord. ik heb in mijn apparaatbeheer onder IDE / ATA / ATAPI Controllers 3 zaken:
- een intel 82801DB ultra ATA Controller
- primary IDE Channel
- sec. IDE Channel
In de bronnen daarvan zie ik I/O, nog I/O en een IRQ, maar geen DMA. Of klink ik nu HEEL dom? :?

Systeem: Pentium 4, WinXP pro, 1024 MB geheugen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In feite kun je DMA instellen via de eigenschappen van de Primary en Secondary IDE channel in de apparaatbeheer. Via de Advanced tab kun je de instellingen vinden. Maar bij Intel controllers hiervoor het Intel Application Accelerator tooltje gebruiken (Start » Programma's » Intel Application Accelerator). Zie ook OM FAQ - Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? en dan verder scrollen naar het DMA-gedeelte.

Overigens denk ik niet dat dit het probleem is. Maar ik zou zo snel nog niet echt een oplossing kunnen bedenken voor dit probleem. Dit heb ik niet eerder gezien namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 09-03-2005 08:20 ]

Verwijderd

Mycom zelf snapte ook weinig van het probleem. Opperde net dat het aan de kabel zou kunnen liggen 40 pins ipv 80 pins. Maar dat zou ik toch moeten merken aan een trage data-overdracht bij het verplaatsen van bestanden? Ik zal eens gaan tellen...

Het blijft natuurlijk vreemd dat hij het WEL doet als ik die compressie inschakel. Ik ga vanavond de door jullie aangeraden dingetjes even doorvoeren... we'll see! Tips, overdenkingen etc. blijven welkom.

|:(

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Een slechte flatcable kan best trage overdracht en corrupte bestanden veroorzaken. Met de hudige snelheden van HD's en DVDbranders kun je niet zomaar een willekeurige flatcable gebruiken zonder deugdelijke afscherming. Daarnaast altijd controleren of de HD wel in de juiste overdrachtsmodus staat en niet in een oudbakken trage modus staat te pruttelen.

Misschien dat er bij ingeschakelde compressie ook zwaarder op fouten in de dataoverdracht wordt gecontroleerd, maar dat is ook maar speculatie.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Haii Atomsk,

Ok, ze zouden dus gelijk kunnen hebben. Waarschijnlijker in elk geval dan de mogelijkheid dat het aan de schijf zelf ligt he? Ik bedoel: nulletjes en eentjes blijven nulletjes en eentjes, en hij geeft geen fout als ik het bestand op de schijf kopieer. Alleen het afspelen...

Enne... zorrie: overdrachtsmodus? Teerrrrring, waar check ik DAT nu weer? 8)7 Er gaat en wereld voor je open, zucht. }:O

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:47:
Dank voor het meedenken, mensen (ben ingelogd onder eigen naam nu)
Leuk_he: Ik ben niet zo goed... benchmark = kijken hoe snel hij is. Hoe doe ik dat?
FAQ:

OM FAQ / Beleid:benchmark topics.

En kwa kabel: als je hem openschroeft, zit er op dezelfde kabel als de ahrde schijf nog een ander apparaat.

40 pins kabel vs 80 pins kabel kan inderdaad uitmaken.

Doet alleen een bepaald video programma het niet? (nog een idee: als het niet werkt , probeer dan eens vlc ( [google=vlc] )

viri spyware uitgesloten?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

ja, viri spyware vrijwel uitgesloten. Wat het materiaal betreft: ik heb een avi-bestand geprobeerd, en in AVID zelfs materiaal gecaptured vanaf camera en dat op die schijven gezet. Zelfde (slechte) resultaat.

kwa kabel: dat klopt, er zit nog een ander apparaat aan, namelijk mijn 'oude, gewone' harde schijf ;)

• Atomsk
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:00:
Haii Atomsk,

Ok, ze zouden dus gelijk kunnen hebben. Waarschijnlijker in elk geval dan de mogelijkheid dat het aan de schijf zelf ligt he? Ik bedoel: nulletjes en eentjes blijven nulletjes en eentjes, en hij geeft geen fout als ik het bestand op de schijf kopieer. Alleen het afspelen...
Misschien gaat het lezen wel te traag voor fatsoenlijk video kijken. Kijk ook eens naar de cpubelasting (taakbeheer) tijdens het afspelen.
Enne... zorrie: overdrachtsmodus? Teerrrrring, waar check ik DAT nu weer? 8)7 Er gaat en wereld voor je open, zucht. }:O
Deze computer, rechtermuisknop -> beheren, Apparaatbeheer, IDE ATA/ATAPI controllers. Dan bij de primary en secondary channel (tab) controleren of je HD wel op 1 of andere Ultra DMA modus staat en niet op PIO.

edit: hang je HD ook eens apart aan een eigen kabel (liefst een goede ;) ). Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een oude HD en een nieuwer, sneller type elkaar niet verdroegen op dezelfde kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomsk op 09-03-2005 13:50 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Voor Atomsk: Vreemd: ik heb geen tabblad 'advanced settings' (whatever dat mag zijn in het NL) bij de eigenschappen van mijn IDE Controllers. Dus kan ik DMA niet inschakelen.... dat heb IK weer. Moet ik nu de drivers voor mijn IDE controllers updaten?

Fijn verhaal he? ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 23:03 ]

Verwijderd

Toevoeging:
Heb kabels gechecked: ik had mijn HD1 en de nieuwe HD samen op een 80-cable staan. Las dat dat niet goed was, dus heb hem nu HD1 op de 80 en de nieuwe HD plus de DVD op een 40. Ik heb geen 2e 80-cable.... maar goed: beide disks stonden in origine dus op een 80.... en dat hielp niet.

Toevoeging UDMA
Ik heb de Intel Application Accelerator gevonden ;-) daarin staat:

Secundaire master: WDC WD2000JB-00GVA0
Model : WDC WD2000JB-00GVA0
Firmware: 08.02D08
Apparaatversie: ATA - Vast
Ondersteuning PIO-modus: 0 - 1 - 2 - 3 - 4
Ondersteuning DMA SW-modus: Geen ondersteuning
Ondersteuning DMA MW-modus: 0 - 1 - 2
Ondersteuning UDMA-modus: 0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5
LBA (28-bits maximaal): 0x0FFFFFFF
LBA (48-bit maximum): 0x00001749F1B1
CHS: 3FFF x 0010 x 003F
CHS-sectoren: 0x00FBFC10
Schijfgrootte (28-bits maximaal): 128.0 Gb (137,438,952,960 bytes)
Disk Size: 186 GB (200,049,648,128 bytes)
Standaard overdrachtmodus: UDMA-2
Huidige overdrachtmodus: UDMA-2
Overdrachtmoduslimiet: Geen limiet
Kabeltype (apparaat): 80-geleider
Kabeltype (host): 40-geleider
PIO PPE: Ingeschakeld
UDMA-besturingsregister: Ultra DMA-mode ingeschakeld
UDMA-timingregister: CT = 2 CLK / RP = 4 CLK
Basisklok: Ultra DMA 33 Timings
Auto-akoestiekbeheer: Uitgeschakeld
Geavanceerd energiebeheer: Voorziening niet ondersteund door apparaat.

Ik kan de kabel proberen te vervangen, maar denk niet dat t dat is.... hij zat eerst als slave op een 80 cable... hielp niet.

En verder overigens:

Controller-informatie
IDE-controller: Intel(R) 82801DB Ultra ATA Controller, ICH4
Opslagset-versie(s): 2.2.2.2150,
Opslagset geïnstalleerd: 2.2.2.2150
Build stuurprogramma: Intel Application Accelerator Driver
Versie stuurprogramma: 2.2.0.2126
Drieweg-IDE-controller: IDE-controller ingeschakeld
Ondersteuning PIO-modus: 0 - 2 - 3 - 4
Ondersteuning DMA SW-modus: 2
Ondersteuning DMA MW-modus: 1 - 2
Ondersteuning UDMA-modus: 0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5
Schijftime-outwaarde: Standaard
CDROM-time-outwaarde: Standaard
CD Audio time-outwaarde: Standaard
Alleen UDMA op 80-geleider kabel : Standaard, uitgeschakeld
Spoelen inschakelen: Standaard, uitgeschakeld
Ping Pong inschakelen: Ingeschakeld

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 23:37 ]

Verwijderd

Toevoeging: alles loopt nu via 80-wire cables.
Het probleem blijft bestaan.

• Atomsk
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 18:46:
Toevoeging: alles loopt nu via 80-wire cables.
Het probleem blijft bestaan.
Vaag. En hoe zit het met de leessnelheid v/d schijf?
http://www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/HDSpeed.shtml bijv. Zo'n 50Mb/s moet je toch wel kunnen halen.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

hm. g-drive haalt 25, h-drive haalt 20 kbs.... als ik de hele drive lees blijft-ie steken op 25 kbs gemiddeld.
Mijn gewone harddrive staat aanmerkelijk hoger: 42,6 kbs (C-partitie) en 38 kbs (d-partitie).

Verklaart dat die videotroubles?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 14:43 ]

Pagina: 1