Toon posts:

Bestanden Linux Partitie Recoveren in Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is mijn Linux-bak dusdanig gestorven dat hij niet meer wil opstarten. De hardware werkt prima, maar de installatie niet meer. Nu wil ik wel graag de bestanden die op de HD staan, opslaan op een Windows XP unit, voordat ik hem formateer.

Ik dacht eraan om de Linux HD in mijn Windows XP bak te pluggen en kopieren maar. Alleen Linux gebruikt een ander bestandensysteem. Is er een programma dat draait onder Windows XP waarmee ik de bestanden van mijn Linux HD kan lezen en dus kopieren naar de Windows HD?

PS: Misschien moet dit in de 'Windows Operating Systems'-categorie maar het overlapt nogal, dus daarom eerst hier!

Greetings,
Norm!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 14:06 ]

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
LTOOLS gebruik ik, heeft een Java-based GUI.
Maar er zijn genoeg andere en aangezien je alleen read-only nodig hebt is er genoeg te vinden.

Google?

edit:
Of gewoon een linux boot cdtje gebruiken, linux en windows partities mounten en kopieren maar. Kun je de hdd ook in die bak laten hangen.

edit2:
Welkom op GoT trouwens ;)
Als je de FAQ even had doorgenomen had je ook gezien dat greets niet nodig zijn :)

[ Voor 51% gewijzigd door rb338 op 08-03-2005 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
rb338 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:07:
edit:
Of gewoon een linux boot cdtje gebruiken, linux en windows partities mounten en kopieren maar. Kun je de hdd ook in die bak laten hangen.
Wat bedoel je met linux en windows partitie mounten? Voor alle duidelijkheid. Ik heb twee systemen, namelijk:

Systeem 1
Windows XP met XP-filesystem

System 2
Mandrake met Linux Filesystem

Kan dus niet 2 systemen tegelijk mounten zonder m'n Linux HD in m'n Windows bak te pluggen. Nu is dat geen probleem, dus dan is het volgens jou: inpluggen HD in Win-bak, opstarten Windows XP, Ltools runnen en kopieren maar? Of moet dat in dos?
edit2:
Welkom op GoT trouwens ;)
Als je de FAQ even had doorgenomen had je ook gezien dat greets niet nodig zijn :)
Tja, doe je niets aan! O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 14:43 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:55

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:42:
[...]

Wat bedoel je met linux en windows partitie mounten? Voor alle duidelijkheid. Ik heb twee systemen, namelijk:

Systeem 1
Windows XP met XP-filesystem

System 2
Mandrake met Linux Filesystem

Kan dus niet 2 systemen tegelijk mounten zonder m'n Linux HD in m'n Windows bak te pluggen. Nu is dat geen probleem, dus dan is het volgens jou: inpluggen HD in Win-bak, opstarten Windows XP, Ltools runnen en kopieren maar? Of moet dat in dos?
Linux HD in je Windows PC zetten en dan een liveCD booten (zoals Knoppix), dan de beide CD's mounten en kopieren maar. Dat zou ik de meest veilige optie willen noemen (in tegenstelling tot allerlei datarecovery programma'tjes want je data is niet verloren en hoeft derhalve ook niet echt gerecovered te worden).
Nouja, nu weet je het voor de volgende keer vast; de richtlijnen doorlezen is echt aan te raden, als je je daaraan houdt weet je zeker dat je topic waarschijnlijk open blijft en belangrijker: dat jij sneller antwoord hebt. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 08-03-2005 14:51 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Explore2fs kan onder windows ext2 en ext3 lezen.

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Of op de Linux PC Knoppix booten, partitie mounten en via FTP/SFTP/Samba de data overpompen via een netwerk(kabel)? Hoef je de HD's niet te switchen.

Verwijderd

Topicstarter
marcelk schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:58:
Of op de Linux PC Knoppix booten, partitie mounten en via FTP/SFTP/Samba de data overpompen via een netwerk(kabel)? Hoef je de HD's niet te switchen.
Leuk idee! Alleen heeft de Linux-unit geen CD-Rom!

Verwijderd

Je kunt dit doen met R-Studio.

Die tool kan linux partities recoveren... in die zin dat je er files vanaf kunt halen en op een andere schijf opslaat, dus niet de schijf browsen in Windows zoals sommige andere tools het doen.

Verwijderd

Gaat het om een standaard Mandrake installatie? Dus heb je zelf geen partities aangemaakt/verandert?

Standaard als je Mandrake installeert worden 2 (eigenlijk 3, een swap) partities aangemaakt: een / en een /home. Alle gebruiker data staan op /home. Je kunt dus gewoon Mandrake opnieuw installeren, tijdens de installatie kiezen voor 'bestaande partities gebruiken', en alleen / formatteren. Alle gebruiker data blijven behouden.

(Dit gaat natuurlijk alleen op voor data op /home. Alles wat op / staat wordt overschreven.)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 12:18

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

dd-rescue werkt super. gewoon even 'the Search' gebruiken

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Als je de extra hd in je windows bak hangt, kun je met partition magic de linuxpartities converteren naar FAT of NTFS. Zo kun je de bestanden naar WinXP halen. Omslachtig (en partition magic is niet gratis) maar het kan wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Beetje laat, maar ik moest een paar dagen feesten!

Explore2fs wil niet. Windows ziet namelijk mijn Linux HD wel, maar koppelt er geen drive letter aan. Ik ga nu PM proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:31:
Als je de extra hd in je windows bak hangt, kun je met partition magic de linuxpartities converteren naar FAT of NTFS. Zo kun je de bestanden naar WinXP halen. Omslachtig (en partition magic is niet gratis) maar het kan wel werken.
Gaan bij het converteren dan niet alle bestanden verloren?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:05:
[...]

Zelfs al gaan ze in principe niet verloren, wie geeft jou de garantie dat converteren goed gaat?
Ik zou dat hooguit als allerlaatste redmiddel proberen maar jij hebt nog andere opties.
Je kunt gewoon die schijf in je Windows systeem hangen die van CD kan booten, en dan een liveCD starten en de boel kopieren. Dat kan bijna niet misgaan (zolang je HD niet NTFS is, ik weet niet hoe met writesupport naar NTFS is gesteld maar last time I checked kon je niet echt schrijven naar NTFS), dus het zou niet slim zijn om dan risico's te nemen met converteren ofzo. :)

Overigens, dat je linuxbak geen CD-ROM heeft lijkt me ook niet overkomelijk. Het is een kleinigheid er even 1 in te zetten. :)
Neem gewoon geen risico's.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2005 11:20 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Cyphax schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:18:
[...]

Zelfs al gaan ze in principe niet verloren, wie geeft jou de garantie dat converteren goed gaat?
Ik zou dat hooguit als allerlaatste redmiddel proberen maar jij hebt nog andere opties.
Je kunt gewoon die schijf in je Windows systeem hangen die van CD kan booten, en dan een liveCD starten en de boel kopieren. Dat kan bijna niet misgaan (zolang je HD niet NTFS is, ik weet niet hoe met writesupport naar NTFS is gesteld maar last time I checked kon je niet echt schrijven naar NTFS), dus het zou niet slim zijn om dan risico's te nemen met converteren ofzo. :)
http://www.jankratochvil.net/project/captive/
Schijnt ook onder Knoppix goed aan de praat te krijgen te zijn en goed te werken :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:05:
[...]

Zoals Cyphax al zei: In principe niet, maar je kunt altijd pech hebben. Niet doen totdat je alle andere dingen geprobeerd hebt inderdaad.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DeMoN schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:43:
[...]

http://www.jankratochvil.net/project/captive/
Schijnt ook onder Knoppix goed aan de praat te krijgen te zijn en goed te werken :)
ahh, hehe die heeft gewoon een driver van Windows gebruikt icm Wine... vernuftig... >:)
Knoppix heeft standaard ook Wine dacht ik dus dat zou weleens een goede optie kunnen zijn.
Maar ik zou stiekem zelf toch een CDROM in die linuxbak zetten en het via het netwerk kopieren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:18:
[...]
Overigens, dat je linuxbak geen CD-ROM heeft lijkt me ook niet overkomelijk. Het is een kleinigheid er even 1 in te zetten. :)
Klopt, maar de CD-Rom unit is zo'n platte compac, dus bij niet aan te komen en dan ook nog erg duur! Vandaar dat ik dat niet heb gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Het grootste probleem nu is dat windows de drive wel ziet, maar er niets mee doet. In de Manage Functie bij de Local disk manager staat hij niet, in het Apparaten beheer wel en lijkt hij ook te werken. Is dit logisch?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:03:
Het grootste probleem nu is dat windows de drive wel ziet, maar er niets mee doet. In de Manage Functie bij de Local disk manager staat hij niet, in het Apparaten beheer wel en lijkt hij ook te werken. Is dit logisch?
Ja.
Windows ziet de hardware wel maar kan softwarematig niet de inhoud tonen omdat het geen linux indeling aankan.

Ik zou toch even wat beter naar Explore2fs kijken, wat gaat er precies fout dan?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, als ik PM opstart krijg de foutmelding:

init failed: error 45
crc error in data

Dit gebeurt niet wanneer ik de schijf los koppel en dat opstart.

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:07:
Ik zou toch even wat beter naar Explore2fs kijken, wat gaat er precies fout dan?
Ik krijg deze melding:

GetLastError = (32) The process cannot access the file because it is being used by another process

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:09:
Trouwens, als ik PM opstart krijg de foutmelding:

init failed: error 45
crc error in data

Dit gebeurt niet wanneer ik de schijf los koppel en dat opstart.
Ik raad je toch echt aan om zo lang mogelijk van PM af te blijven.
Het is een heel mooi programma maar van een linuxindeling converten naar een windowsindeling is redelijk ingrijpend.
Probeer eerst explore2fs nog eens, werkt perfect op bijv mijn laptop..
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:11:
[...]

Ik krijg deze melding:

GetLastError = (32) The process cannot access the file because it is being used by another process
http://www.p-nand-q.com/download/rfstool.html

Is dit btw niks voor je? :)

(het ging hier toch over reiserfs of niet?)

[ Voor 27% gewijzigd door DeMoN op 14-03-2005 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:11:
Ik raad je toch echt aan om zo lang mogelijk van PM af te blijven.
Het is een heel mooi programma maar van een linuxindeling converten naar een windowsindeling is redelijk ingrijpend.
Doe ik, maar wilde even kijken of PM wel alles kon lezen aangezien windows dat niet kon.
http://www.p-nand-q.com/download/rfstool.html

Is dit btw niks voor je? :)

(het ging hier toch over reiserfs of niet?)
Kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar reiserfs is toch anders dan ext2??

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:17:

Kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar reiserfs is toch anders dan ext2??
Hmm ik ben in de war met een ander topic.
ReiserFS is idd anders. Dus je hebt er weinig aan denk ik :)

edit: dit is ook niks?

[ Voor 15% gewijzigd door DeMoN op 14-03-2005 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat ben ik nu aan het proberen...

Verwijderd

Als je die brakke Linux PC boot met een Knoppix CD kun je toch de (vergurpte) harde schijf read-only mounten en alle kostbare bestanden met FTP/SMB whatever overzetten naar je XP-machine?

Of mis ik iets?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:23:
Als je die brakke Linux PC boot met een Knoppix CD kun je toch de (vergurpte) harde schijf read-only mounten en alle kostbare bestanden met FTP/SMB whatever overzetten naar je XP-machine?
Of mis ik iets?
Ja, hij heeft geen CD-ROM speler in die PC en heeft er ook niet direct 1 voorhanden. :)

Verwijderd

Topicstarter
Juist Cyphax!

De vernieuwde status:

Met Ltools kan ik lezen en kopieren, maar alleen per bestand. Kan het een Linux instelling zijn dat ik geen hele dirs kan kopieren? Ik ben trouwens al blij dat dit werkt, ik ga nu m'n fotootjes en andere data saven, dus das chill! :7

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:36:
Juist Cyphax!

De vernieuwde status:

Met Ltools kan ik lezen en kopieren, maar alleen per bestand. Kan het een Linux instelling zijn dat ik geen hele dirs kan kopieren? Ik ben trouwens al blij dat dit werkt, ik ga nu m'n fotootjes en andere data saven, dus das chill! :7
Ik ken ltools verder totaal niet maar maakt het niet een extra schijfletter aan onder windows wat dan je linux partitie moet voorstellen?
Zo ja, dan kan je toch een xcopy doen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zo prettig zijn, maar zo aardig is het programma niet. Het is een JavaGUI met een eigen explorer.
Pagina: 1