Toon posts:

Athlon64 3200+ op Asus K8V SE Deluxe: regelmatig freezes

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe pc, en sindsdien alleen maar
problemen.
In het begin heb ik windows xp (+sp2 en alle andere updates) er op gezet en
toen begon het beeld regelmatig te bevriezen. Het systeem reageert dan ook
niet meer op inputs zoals van het toetsenbord of muis.

De specs:
AMD64 3400+ processor
asus K8V SE deluxe moederbord (onboard sound and LAN)
512 MB Kingston DDR geheugen
club 3d Geforce 6600GT AGP videokaart
Maxtor 200 GB Sata harddisk
NEC 3500 brander
400 Watt voeding

Moederbord heeft 2 sata controllers: De promise 378 en standaard VIA

Op advies van de verkoper heb ik deze week alles opnieuw geinstalleerd, en
het was 1 grote brok ergernis:

Maxtor schijf en promise controller werken blijkbaar niet samen: Windows
geeft om de haverklap blauwe schermen (dit is ws een
compatibiliteitsprobleem tussen maxtor en promise)

Maxtor schijf op VIA Sata aangesloten, ik kan alleen windows installeren als
het geheugen op het middelste slot zit (terwijl asus zegt dat het op het
eerste (en blauwe, de andere twee zijn geel) slot moet. Zit het geheugen in
slot 1, dan wordt het geheugen wel gevonden, en komt ook door memtest heen,
maar dan kan windows xp niet worden geinstalleerd, omdat de helft van de
bestanden niet kan worden gekopieerd (drie verschillende windows versies
geprobeerd).

Uiteindelijk windows er toch op gekregen met geheugen in middelste slot, en
harddisk op via sata controller. Ik heb de nieuwste drivers van nvidia
geinstalleerd, nieuwste drivers voor onboard LAN, en via hyperion 4-in-1
drivers (voor het moederbord), maar dan krijg ik weer om de haverklap
bevroren schermen te zien. Bijvoorbeeld als ik in Internet Explorer als iets
te fanatiek (lees: drie keer de pagina op en neer) ga scrollen.

Ik heb al verschillende topics (hier en elders) doorgelezen, maar er wordt niet echt een oplossing voor dit probleem aangedragen.

Kan iemand mij hier misschien bij helpen? Ik wordt er namelijk stapelgek
van.

Bij voorbaat dank,

Michel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier en daar Caps aan titel toegevoegd. Staat netter ;)
AMD64 slaat overigens op de instructieset en niet op de CPU. De CPU heet Athlon64.

Om wat voor een merk 400W voeding gaat het? Je hebt voedingen en voedingen. Check ook eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Met name onder het gedeelte Voeding en Processor. Want ik denk dat het best een voeding en/of temperatuurissue kan zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 08-03-2005 10:47 ]

Verwijderd

Ik heb een 3200+ in een K8V Deluxe zitten met een Asus Radeon 9600 XT en had bij sommige games hetzelfde probleem. Uiteindelijk bleek het terugzetten van het Hypertransport van 800Mhz naar 400Mhz de oplossing. Misschien heb je er wat aan. Anders kun je (zodra windows weer werkt) je bios te upgraden, ik geloof dat ze nu op 1009 zitten met 1010 als beta. Op de Asus CD zit een bios update tool die vanuit windows werkt, doet het bij mij prima mits ik de BIOS zelf van de Asus site download en niet via de update tool. Verder kun je nog proberen je CPU te underclocken en Cool 'n' Quit uit te zetten (allemaal in je BIOS).

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 10:54 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daarmee doe je de performance teniet. En wellicht moet je het probleem elders zoeken. Het mobo/chipset hoort stabiel op een HT bus @ 800MHz te werken.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 08-03-2005 10:50 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vreemd, het is nl. een van de meest stabiele moederborden. Heb zelf de K8V Deluxe en dat draait al ruim een jaar zonder enig probleem.

Aan wat BalusC zegt wil ik toevoegen dat het moederbord nogal gevoelig is met het geheugen. Probeer eens een ander merk of 2 x 256 mb.

/me Welkom op GoT trouwens. *

ARME AOW’er

Verwijderd

BalusC schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 10:50:
Daarmee doe je de performance teniet. En wellicht moet je het probleem elders zoeken. Het mobo/chipset hoort stabiel op een HT bus @ 800MHz te werken.
Bij mij dus absoluut niet, maar dit is offtopic dus ik zal maar snel mijn waffel houden :)

Verwijderd

Topicstarter
Wow, wat een reacties in zo'n korte tijd: Bedankt!

De voeding is ongetwijfeld geen topmodel, zat namelijk bij de kast die ik kocht, en die was niet zo duur. Als ik vanavond thuis ben zal ik kijken welk model het is.

Ik heb het systeem al wel werkend gehad met windows XP, maar ook toen liep deze regelmatig vast. Het vreemde is dat de pc alleen vastliep, of bevroor, als ik niets bijzonders aan het doen was: bijvoorbeeld een virusscan draaien, scrollen in internet explorer, bestanden kopieren, etc.

Met het spelen van spellen (bv NFS Underground 2, met alle details e.d. op maximaal) werkte het systeem prima, en de temperatuur bleef ook goed. Ik geloof 50 graden voor de videokaart, iets meer dan 30 graden in de kast en tussen 30 en 40 graden voor de processor.

• sayian_leo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 10:55:
[...]

Bij mij dus absoluut niet, maar dit is offtopic dus ik zal maar snel mijn waffel houden :)
Enekele dagen geleden had ik dus ook een nieuw systeem samengesteld:

AMD64 3000+ processor
512 MB Kingston DDR geheugen
XFX Geforce 5200 AGP videokaart
Maxtor 80 GB Sata harddisk

Ik had alles goed voorbereid, en een aantal fora over dit moederbord ed. gelezen. de problemen die anderen hadden en bepaalde bios instellingen te noteren zodat ik die meteen kon aanpassen.
Nou, oke: systeem aangezet, wilde deze meteen al een bios van cd of floppy laden, gek dat er geen bios opstaat. Maar goed gedaan. Bios ingesteld. zover gaat het goed. Oke, windows installeren. tijdens het installeren krijg ik al een stopscherm. Verder nog een aantal keren windows geprobeerd te installeren. Was het uiteindelijk gelukt. Eenmaal in windows loopt deze weer vast.
Dus gekeken wat deze stopschermcodes betekend.

Dat is eigenlijk ook vaag. Er wordt uitgelegd dat dit zou kunnen betekenen dat het Ram geheugen niet goed is, of dat er een driver niet goed is of het bios.

Had ook mijn DDR geheugen nog in de derde bank gedaan.
Maar goed: nergens kon ik vinden over de instelling van het Bios over Hyperthreading. Ik dacht nog met een geheugenreepje kan die ook maar op enkele speed.
Maar eerst stond er in het bios deze instelling op 'enabled' of 'disabled' . Ik had ook het bios geflashed. En toen kon je deze dus instellen op een x aantal mhz. dus ik zet deze op 400. ook de voltage heb ik anders ingesteld.

Nu lukt het mij om windows te installeren. en na een paar dagen werkt het nog steeds goed.
Ook de memtest86 gedaan. Er blijken geen errors in het geheugen te zitten. Maar wat zegt dat nou eigenlijk?

En blijkbaar hebben veel mensen problemen met dit en bepaald geheugen.
Want als je er later nog wat geheugen bij wil zetten, dan krijg je vast weer ellende.

Maar gelukkig draait het nu bij mij. maar het blijft een vreselijk iets om zoiets in elkaar te steken.
Vooral als je geheugen problemen krijgt met het door ASUS geadviseerde geheugen.

Sorry voor het lange verhaal.
Probeer in ieder geval nog wat ander instelling.
Succes.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 21:53
Ik heb dit moederbord ook, in combi met een 3200+ en ik heb helemaal geen problemen.
Ik heb 2 Maxtor Diamond max 10 in raid 0 op de promise controller en dit werkt perfect. Heb je bij de install van Windows de controller geinstalleerd met de drivers van Promise?

Ik heb ook gelezen dat dit moederbord erg selectief is met het geheugen wat er in gestopt kan worden. Ik gebruik zelf ValueRam van Kingston, met een cas van 3. 2x 512 MB, op dimm0 en dimm1. Dat moet natuurlijk wel gewoon werken, het zit er niet voor niets op!

Graag wat meer specs, misschien ook even de device status uit het bios. Daar staan de temps en de voltages. Deze zijn ook handig om er bij te hebben.

Misschien moet je deze instellingen even nakijken en kun je even posten welk type geheugen je hebt?

Verwijderd

Ik zou toch eens een BIOS update proberen. Ik had met de K8V (non-deluxe) ook regelmatig BSODs etc. Ook dat bij installatie Windows bestanden niet gekopieerd konden worden. Toen ik daarna met Asus EZ-Flash mn BIOS corrupte (thx EZ-Flash, en nee die melding van 'please don't use EZ-Flash or Asus Update to update BIOSes older than 1004' oid stond niet op die pagina :S), RMA'de ik mn mobo.

Dus ik dacht, heb ik straks wel een nieuw mobo maar nog steeds problemen. Niet dus... Het werkte opeens perfect. Het bleek dat het nieuwe mobo al een nieuwere BIOS erin had geflashed (1003 d8 ik), die blijkbaar wel goed met mijn geheugen werkte. Dus, ik zou even naar de nieuwste BIOS flashen, met AFUDOS. AFUDOS werkt erg makkelijk. Zet gewoon de 1005.AMI (das de nieuwste BIOS voor de K8V SE Deluxe) samen AFUDOS.exe op een flop, en type dan @ A:\> AFUDOS /i1005.AMI .

Zie ook Hier. Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 16:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 Maxtor diamond max aan de Via Sata controller (de promise controller werkt niet goed met en maxtor schijf in IDE mode).

Geheugen is DDR 512MB Kingstong PC3200 op dimm 1 (dimm 0 deed een beetje raar bij installeren, zie eerste post)

Bios info:
CPU temp: 44.5 graden
MB temp: 32 graden

vcore voltage: 1.536
3.3v: 3.264v
5v: 5.053v
12v: 11.584 v

Kun je hier al wat mee, of moet ik nog meer specs gaan opzoeken?

Verwijderd

De 12V is wel wat laag, maar probeer dus eerst even een BIOS update, zie mn vorige post.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu bios 1004, de nieuwste is 1005, maar dat bestand heet K8VSEDX.005, kan dat kloppen (voordat ik allemaal verkeerde dingen ga doen)?

• pim_rs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:52

pim_rs

Stars and Stripes

Ik denk zelf dat het aan je geheugen ligt, probeer eens een andere merk/type

Heb ook een hoop gezeik gehad met dit moederboard, alles vervangen etc dagen aan het kl*te geweest, bleek het aan een brakke geheugen stickie te liggen. Omgeruild en het loopt nog steeds als een trein :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bios geflashed, dat is allemaal goed gegaan. Maar het probleem met de freezes is nog niet voorbij. Echter, na het fanatiek scrollen bevriest het scherm, maar na ca 5 seconden kan ik weer gewoon verder.

Iemand suggesties ;)?

Verwijderd

Had je met Memtest ook errors als je het geheugen in slot2 deed?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Asus K8V SE Deluxe met een Athlon 64+ 2800 met 1 x 80 gb Maxtor S-Ata schijf en een 80 gb maxtor ide(die slaat na de bios uit en dan weer aan na opstarten vanaf de S-Ata schijf) en voor de rest floppy drive, NEC 2500 dvd writer en een Ati radeon 7000 vga kaart.

Ik had 1xS3 512 MB DDR PC2700 en toen 3x512 MB bestaande uit 1xS3 PC2700 en 2xWhite Lake PC3200 maar dat combineerde niet zo lekker dus maar weer maar 1xS3 PC2700 en 1xWhite Lake PC3200 en dat gaat goed. Ik heb maar een 300W voeding aanhangen die bloedheet wordt maar het systeem loopt echt als een zonnetje. In het begin vaak opstart problemen gehad naar de bios en zijn langzamerhand gewoon verdwenen. Ik heb ook veel vaak freezes en vaak niet van die kleine. Hoewel mijn Maxxie 80gb IDE denk ik stuk is wordt deze wel elke keer heel goed opgespind maar in Windows verlies ik wel eens die maxtor 80 gb ide en mijn NEC 2500 DVD Writer en dan krijg ik deze niet meer te zien in "deze computer" maar wel mijn c: schijf. Waar ik wel gek van wordt zijn "Overclocking failed, cmos reset"(kan ik weer die bootsequence van IDE, SATA omdraaien). Vaak bij installatie gebeurd dat ook.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een schone installatie gedaan, nog steeds freezes. Toen begon ik te twijfelen aan de videokaart (club 3d GF6600 GT) dus heb ik deze vervangen voor een oude radeon 8500. Opstarten, scrollen wat ik wil, maar met geen mogelijkheid kan het ding nog laten vastlopen.

Moet ik hier dan uit concluderen dat de videokaart zijn beste tijd (3 weken :( ) heeft gehad?

Verwijderd

Topicstarter
Heb de nieuwste nvidia drivers geinstalleerd, maar het probleem blijft bestaan.

Als ik in internet explorer "smooth scrolling " uitzet, dan is het scroll probleem verholpen, maar dit kan toch moeilijk de oplossing zijn voor het hele probleem?

Michel

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Alsie met de andere vid.kaart wel stabiel loopt dan lijkt het op een vaag vid.kaart probleem of een driver probleem.

ik zou zeggen probeer die 6600 even in een andere PC, om het driver probleem te omzeilen.
als je je 6600 verder niet hebt geOC'ed ofzo dan zal het wel goed zijn. (vsync uitzetten? helpt soms)

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 17:13
Kan het ook niet de voeding zijn? dat de GF6600 zoveel watt zuigt dat het systeem instabiel wordt?

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Dijkhuis schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 03:12:
Kan het ook niet de voeding zijn? dat de GF6600 zoveel watt zuigt dat het systeem instabiel wordt?
Inderdaad, is ook het eerste waar ik aan denk. Koop eerst eens een A-merk voeding, dat is zowiezo geen weggegooid geld (let er hierbij op dat je een voeding koopt die voldoende Amp's levert op de 12V lijn, houdt rekening met minstens 18A). Ik heb zo'n vermoeden dat dit je probleem wel oplost en zo niet, dan heb je de voeding iig uitgesloten als probleem veroorzaker ;) .

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Verwijderd

Wat voor merk voeding zit erin? Een goed merk 400 Watt zou voldoende moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een no-name voeding (geloof ik), geen speciaal merk of zo.

Het vreemde is dat de pc wel goed draait met pcmark, 3dmark, en als ik 3d spellen (need for speed underground 2) speel. Als het een probleem met de voeding is, dan zou het bij deze applicaties toch ook moeten gebeuren? Echter, hij hapert niet eens een beetje als ik zit te spelen.

Verwijderd

Ooh, hij loopt alleen vast bij het scrollen? Dat is idd raar 8)7

Maar als het allemaal wel perfect loopt met een andere kaart ligt het probleem blijkbaar toch wel in die hoek. Heb je al meerdere versies van drivers geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar elke driver geeft hetzelfde probleem (oude drivers natuurlijk eerst netjes verwijderd). Vanavond komt er iemand langs met een geforce 6600 256 MB (geen GT) en die gaan we ook testen in mijn systeem. Als die wel werkt met de forceware drivers van Nvidia, dan ga ik denk ik maar eens terug naar de winkel met mijn videokaart. Ik laat jullie weten hoe dit afloopt ;)

Verwijderd

Tja, het lijkt echt bij de videokaart te liggen. Je kan sowieso beter die videokaart omruilen lijkt me. Het feit dat hij normaal doet met die oude/andere kaart van je zegt in principe genoeg.

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Ik geloof dat een oude Radeon 8500 wel een stukje minder vraagt van een voeding dan een GF 6600 GT, dus de kans dat het alsnog aan de voeding ligt, is altijd aanwezig. Mocht die GF 6600 van je vriend het wel goed doen, ligt het uiteraard gewoon aan je graka ;) .

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Verwijderd

Topicstarter
6600 van een vriend geprobeerd (was geen GT en had ook geen externe voeding nodig). Maar die werkte als een trein. Kan me echt niet voorstellen dat het aan de voeding ligt (aangezien 3d games het wel doen)

Ga de winkel maar eens bellen of ik een andere kaart kan krijgen, want dit is geen doen zo.

In ieder geval allemaal bedankt voor de moeite!

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag een nieuwe videokaart geinstalleerd, en alles werkte perfect. Bleek dus toch de videokaart te zijn.

Bedankt voor jullie hulp!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik heb het zelfde probleem

een P4P800-e deluxe bord met Maxtor Diamond 10 SATA
Check je event viewer is.. heb je daar ook regelmatig een DISK ERROR?
Heb schijf geruilt maar zelfde probleem.

En mijn ervarig is dat het foutgaat bij veel schijf activiteit. BV bij virusscan, grote kopieer acties en torrents downloaden (meerder tegelijk).

Niemand nog echt een oplossing? Anders toch maar de ATA versie vn de diamond 10 halen. :(

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:51

Infinithlon

i was there!

ik heb ook hetzelfde probleem. 'random' freezes bij echt knullige dingetjes (gewoon terwijl ik zit te typen in Word of zo...)
ik heb bijna precies dezelfde PC als topicstarter alleen dan met een Asus 9600 XT/TVD erin. is het logisch dat het ook hier aan de videokaart ligt ? (of misschien een conflict tussen mobo en videokaart. zijn wel allebei Asus maar goed...)

ik heb het in het begin 2 keer gehad of zo in 3 maanden. daarna ook zeer zelden, terwijl ik op een gegeven moment een nieuwe BIOS had geinstalleerd. sindsdien nog steeds zelden die freezes maar sinds vandaag is het ineens om het kwartier of zo (wel telkens als ik in Word bezig ben met een paper te schrijven die morgen af had moeten zijn grrr)

mijn specs:

AMD64 3200+ processor
2x 512 MB Dane-elec DDR geheugen
Asus 9600 XT/TVD
Maxtor 200 GB Sata harddisk
NEC 3500 brander
350 Watt voeding in Target kast

overigens dacht ik dat het aan geheugen lag en toen bleek dat er geen ECC geheugen in zat terwijl ik hem zo wel gekocht had. lekker :(

when i wake up people take up mostly all of my time!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om op zichzelf staande problemen in andermans topics te posten ;) Searchen is goed, maar je hoeft niet in elk resultaat te posten. Neem de resultaten door en post de relevante resultaten als topiclinkjes in jouw nieuwe topicstart. Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette). En neem voordat je een topic opent ook eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door, want ik kan niet uit je post afleiden of je dat ook maar hebt gedaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.