Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IPCOP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dit weekend ben ik eens gaan testen met IPCOP, dit is een mooi systeempje (firewall) gebaseerd op Linux.
Is dit nu echt een goed alternatief voor een andere hardwarematige firewall? Bijv. netgear FVS328 is misschien ook wel netjes en makkelijker in gebruik.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat versta jij onder een hardwarematige firewall ( enige die ik ken is een losse stekker ) want netgear / cisco pix etc. Zijn gewoon computers met software erop.
Grootste verschil is dat je garantie/ondersteuning en een sla hebt.

Het is wel te doen om met eigen software en eigen machine een firewall te bouwen die net zo sterk / sterker is dan een netgear / cisco pix. Alleen moet je dan heel weten waar je mee bezig bent, en dan heb ik het niet alleen iptables kennen.

Verwijderd

Topicstarter
dus waar ben ik dan beter mee af?
Wat zou ik het beste kunnen inzetten als veilige firewall voor een MKB bedrijfje?
Op een normale firewall zit vaak geen content filter en/of proxy.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Voor mkb gewoon voor netgear / cisco pix gaan. Want daar zit ondersteuning van fabrikant bij. Anders als er iets fout gaat met je linux servertje mag jij dat gaan oplossen. En dat kan vrij vervelend zijn als je er niet al te veel verstand van hebt.

En als er een fout in de firewall zit ben jij aansprakelijk voor je ipcop servertje.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ipcop / smoothwall / e-smith is geweldig zolang het draait. Ik persoonlijk zet het bij mij op de zaak niet neer, omdat als het in de prak draait ik het dan ook moet oplossen. Als ik er echt verstand van zou hebben zou ik het wel doen. Maarja, als je er echt verstand van hebt dan kun je net zo goed Debian ofzo als router configureren.

Ik heb thuis een tijd Smoothwall en FreeSCO gedraaid, naar tevredenheid. Was in de tijd dat routertjes nog dik geld kostten. Op een gegeven moment heb ik een Sweex routertje gehaald, is toch makkelijker. Als dan een keer de stroom er af gaat ofzo dan start ie toch ff makkelijker weer op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar voor een Netgear FVS328 ga dan.
Ik wil niet alle problemen op m'n dak krijgen :)

Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1