[Speakers] Nut van het doek?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.513 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
Hoi,

Ik heb twee Wharfedale 505.2 speakers. Daar zit een doek voor (net zoals bij bijna alles speakers) echter vind ik de speakers zonder doek veel mooier, met doek ogen ze zo suf.

Mijn vraag is wat is de functie van dat doek? Zelf dacht ik iets van bescherming/stof ophoping voorkoming ofzo, maar heeft het ook een toegevoegde waarde t.o.v. het geluid? Graag hoor ik jullie mening want anders druk ik de twee doekplaten er maar weer terug op :P

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor geen verschil.
Het enige wat ik me kan bedenken is:
a) Ze worden niet vies
b) Kleine kids kunnen ze minder snel slopen
c) Als ze vallen, is er minder risico dat de speakers kapot gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 13:25

TheBorg

Resistance is futile.

Het is inderdaad alleen ter bescherming, met als nadeel dat het in de meeste gevallen de hoge tonen wat tegen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30
TheBorg schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 03:49:
Het is inderdaad alleen ter bescherming, met als nadeel dat het in de meeste gevallen de hoge tonen wat tegen houdt.
Inderdaad, luister maar eens naar een acoustisch muzieknummer met en zonder doek.
Zonder doek klinkt het allemaal wat helderder en gedetailleerder.

offtopic:
Ik vind zelf speakers zonder doek gewoon mooier, maar dat is persoonlijk.

@mbvisiontt: Als je kinderen en/of huisdieren hebt (katten!) geef ik je groot gelijk!

[ Voor 9% gewijzigd door Richub op 08-03-2005 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 06:06
Mag dan wel zo zijn, maar ik bescherm m'n ruggen liever goed. :+

.... Ik weet het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik denk ook verschil te horen. weet niet of het het psychologische verschil is.. ik ben er ook nog niet uit wat nou beter klinkt aangezien alles wat schel zou klinken een beetje wordt gedempt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
ja nou mijn speakers hangen 2 meter hoog dus die hebben praktisch niets te lijden. Over het dempen van schelle tonen zou het misschien wel nuttig zijn.

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

in princiepe zou speakerdoek niet mogen dempen. Het is juist zo open mogelijk geweven om alles door te laten.
Primair is het doek bedoeld als bescherming en afwerking van de speakers (haal het doek maar eens van een standaard speaker, die bij een setje zit, die zien er niet uit).

ps Ik vind speakers zonder doek meestal ook mooier.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 16:42
deepbass909 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:07:

ps Ik vind speakers zonder doek meestal ook mooier.
Dat verschilt natuurlijk puur per speaker hé, sommige zijn gewoon oer lelijk en zijn gemaakt om het doek ervoor te houden. Houdt mooi 't stof en de kattenpootjes, kinderhandjes en stoefzuigers tegen

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBorg schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 03:49:
Precies, dat is waarom ik onder andere hiervoor kies :9~ :9~ :9~ http://www.bwspeakers.com...el/Model%20Nautilus%20804

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Het heeft inderdaad een beschermende en esthetische functie. Het heeft toch wel een klein beetje effect op met name de hoge tonen en veel speakers klinken dus ook nét ietsje beter zonder het frontje. Je hebt echter ook speakers die beter klinken mét, maar die zijn dan ook zo ontworpen (Thiel bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

mijn speakers hebben een non-removable cover van staal, met een fijne maas. ik neem aan dat staal ook een hoop meer tegenhoud?
zou het ten goede komen om de covers eraf te slopen?
gaat btw om de canton plus s en canton av700

Afbeeldingslocatie: http://www.pionier.bielsko.pl/IMAGES/OFERTA/HQ/glosnik1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Weinig denk ik. Bij mijn teeters (die hebben ook een metalen bescherm iets) zou het geluid zelfs achteruit gaan want het bol gevormde korfje werkt als een soort waveguide.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Inderdaad....de akoestische lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 21:12

sphere

Debian abuser

Die plakken gaatjesstaal hebben geen zak te maken met een akoustische lens volgens mij. Dat is alleen dat kleine ronde dingske op een tweeter. Maar ik kan het natuurlijk vaud hebben.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

sphere schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:29:
Die plakken gaatjesstaal hebben geen zak te maken met een akoustische lens volgens mij. Dat is alleen dat kleine ronde dingske op een tweeter. Maar ik kan het natuurlijk vaud hebben.
Ik reageerde op m.m en die had het inderdaad over zijn tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cky schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:37:
mijn speakers hebben een non-removable cover van staal, met een fijne maas. ik neem aan dat staal ook een hoop meer tegenhoud?

[afbeelding]
Het geluid zal er best van profiteren. Ik vrees alleen dat ze er niet mooier op worden zonder die frontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 11:05
een vraagje mbt de speakerdoek.

zoals uit dit topic een beetje blijkt, is dat het doek alleen is voor bescherming.

maar ik zat te denken, de fabriek heeft het stukje stof aan een danwelniet houtenframe vastgemaakt, en als je dit dus op je speakers zet, verzwaar je dus eigenlijk je baffle, heeft dit invloed of is het verwaarloosbaar, ikzelf kan het btw niet waarnemen, met en zonder doek maakt bij mij niks uit, ik merk niks, (getest met meerdere personen).

en er kwam nog een vraag naar boven, gaat die frame dan niet mee-resoneren op een bepaalde frequentie? (wat me eigenlijk wel logish lijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou... als je geen verschil hoort, dan kan je het toch doen zoals je wilt? :) Verder over het resoneren, het is te hopen van niet, want een resonerend voorwerp hoor je trillen - Dit is bijzonder irritant en zou dus bij HiFi-boxen niet mogen voorkomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Magnolia schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 03:31:
Hoi,

Ik heb twee Wharfedale 505.2 speakers. Daar zit een doek voor (net zoals bij bijna alles speakers) echter vind ik de speakers zonder doek veel mooier, met doek ogen ze zo suf.

Mijn vraag is wat is de functie van dat doek? Zelf dacht ik iets van bescherming/stof ophoping voorkoming ofzo, maar heeft het ook een toegevoegde waarde t.o.v. het geluid? Graag hoor ik jullie mening want anders druk ik de twee doekplaten er maar weer terug op :P
Al heeft het een toegevoegde waarde voor het geluid. Het feit dat jij het hier vraagt, betekent dat jij het verschil niet hoort. Als jij het dus mooier vind zonder doek, waar wacht je dan nog op?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 11:05
ja dat begrijp ik, dat het resoneren van frontjes geheel onplezierig is, ik heb gelukkig zoals deepbass909 zegt, een doek dat niet dempt. Mijn frontjes zijn ook zeer netjes opgehangen aan rubberen steeltjes. van dat resoneren was alleen een vraag, zeg maar nieuwsgierigheid.
wat ik veel interesanter vind is hoe het nouw zit met de massa die je toevoegd als je je frontje gebruikt. Is dit verwaarloosbaar, of speelt het toch een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,ik heb Heco Celan 902 GT luidsprekers,ik ervaar dat deze zonder doeken veel opener gaan spelen ,wel op linaer stand ,daar deze instelbaar zijn om het hoog beter te benadrukken ,Ze gaan dynamisher klinken in mijn opinie.Natuurlijk bij het zonder grill spelen komt er wel meer stof in de tweeter wat op zijn beurt dan weer nadeliger is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 20:54

KDL

cky schreef op dinsdag 8 maart 2005 @ 18:37:

[Afbeelding]
Bij de plus s kunnen ze er zeker wel af, 700 weet ik niet 100% zeker (maar dacht dat het ook wel kon)
Niet slopen, gewoon netjes lostrekken, evt met hulpmiddel (tandenstoker?), misschien waren er zelfs magneetjes gebruikt in de hoekjes, maar het is lang geleden dat ik ermee speelde :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
Ik volg dit topic al 14 jaar, eindelijk antwoord. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 08:45
Echte vaders gebruiken vastgeschroefde roosters voor de kinder vingers :>

Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2018/12/31/b/0/0/b0039b6f-05ad-43cf-97b8-80f4973b0e10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Magnolia schreef op dinsdag 8 maart 2005 @ 03:31:
Hoi,

Dit is zó simpel te testen...

Nodig twee vrienden/vriendinnen uit. Doe een blinddoek op. Zet wat mooie, heldere (klassieke) muziek aan.

Laat de vrienden/vriendinnen een aantal keer tijdens het nummer het doek weghalen voor de speaker, en weer terug. Als het een klik systeem is dan volstaat het natuurlijk om het doek er voor te houden.

Hoor je geen verschillen? Doek er af en eventuele stof voor lief nemen.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een topic van 14 jaar geleden... daar gaan we niet meer in verder. Op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.