Toon posts:

Server Kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. IK ben in bezit van een computer en een laptop. Hieronder de specificaties.

Desktop Computer:
AMD Athlon 2000 XP
512 RAM
200 GB Hardeschijf
Win XP Pro

Laptop:
Intel Centrino M 1,5 GHZ
768 RAM geheugen
40 GB Hardeschijf
Win XP Home Edition

IK wil een Server aanschaffen. Deze wil ik gebruiken als archief. Daarvoor zal ik een 200 GB Hardeschijf moeten aansluiten. Ik wil dat de Server als printserver, webserver en Ftp-server kan dienen. Ik vind Ramgeheugen erg belangrijk. Daarom wil ik 1 GB Ram geheugen. Omdat het een server is, zal ik windows 2003 server gebruiken. Nu moet ik een goedkope oplossing hebben. Ik weet niet wat ik moet kopen. Moet ik een compleet nieuw systeem kopen? Ik dacht aan een barebone met 1 GB RAM en een goede hardeschijf van 200 of 250 GB. Ik weet niet wat voor Processor ik zal gebruiken. Dat is het probleem. En wat voor moederbord. Want ik moet wel een moederbord gebruiken die compitabel is met de processor. Kan iemand mij helpen om goedkoop een server met de bovenstaande specificaties te verzorgen. Een beeldscherm hoeft niet. Toetsenbord en muis ook niet. Ik koop er later wel een dvd brander bij. Maar ik moet wel eerst een constructie hebben. Ik dacht zelf aan een barebone, maar past dat wel, want ik wil ook nog later een goede videokaart kopen. Hoe moet ik dit aanpakken. Dankuwel voor de reacties. Alle tips en advies is welkom.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Paar tips in de goeie richting:

• Dat thuis-servertje is niet echt iets voor [PNS]
• Barebone zou ik niet doen, te klein, niet goed uitbreidbaar.
• DVD Brander in je server?? Onnodig, zet die in je desktop
• Goede video-kaart?? Server staat aan, zonder monitor, keybaord of muis, gewoon remote

Ey!! Macarena \o/

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Sorry hoor maar dit heet niet voor niets Professional Networking & Servers, dit is echt een huis-tuin-en-keukenomgeving. Een oud bakje (Duron 1400 of iets in die richting bijvoorbeeld) met 256 (512 desnoods) MB met Windows XP + Filezilla Server + Apache + Bestands- en printerdeling voldoet aan jouw verhaal te zien prima.

Daarnaast wordt er van een tweaker verwacht dat hij zelf kan uitzoeken wat de juiste onderdelen voor een systeem zijn, twijfelt hij dan tussen een paar mogelijkheden (bijvoorbeeld omdat die gelijk presteren en hij er net niet genoeg vanaf weet om een keuze te maken) hebben we het OH forum nog.

Edit: en waarom moet het per sé Windows zijn, met Linux kan je nog met een veel lichter systeem uit de voeten.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 08-03-2005 02:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 02:40:
Sorry hoor maar dit heet niet voor niets Professional Networking & Servers, dit is echt een huis-tuin-en-keukenomgeving. Een oud bakje (Duron 1400 of iets in die richting bijvoorbeeld) met 256 (512 desnoods) MB met Windows XP + Filezilla Server + Apache + Bestands- en printerdeling voldoet aan jouw verhaal te zien prima.

Daarnaast wordt er van een tweaker verwacht dat hij zelf kan uitzoeken wat de juiste onderdelen voor een systeem zijn, twijfelt hij dan tussen een paar mogelijkheden (bijvoorbeeld omdat die gelijk presteren en hij er net niet genoeg vanaf weet om een keuze te maken) hebben we het OH forum nog.

Edit: en waarom moet het per sé Windows zijn, met Linux kan je nog met een veel lichter systeem uit de voeten.
Linux staat nog in kinderschoentjes, en ik kan er sowieso nog niet mee overweg en heb ook geen tijd om dat uit te zoeken. Maar ik weet niet of ik nou een tweedehands systeem moet aanschaffen of niet. Of zal ik een nieuwe pc samenstellen(god weet hoe duur het wel niet zal zijn :'( )

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 02:39:
Paar tips in de goeie richting:

• Dat thuis-servertje is niet echt iets voor [PNS]
• Barebone zou ik niet doen, te klein, niet goed uitbreidbaar.
• DVD Brander in je server?? Onnodig, zet die in je desktop
• Goede video-kaart?? Server staat aan, zonder monitor, keybaord of muis, gewoon remote
Dankjewel voor de tips, en je hebt gelijk: beter gratis geleeched dan duur betaald >:)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 02:51:
[...]

Linux staat nog in kinderschoentjes, en ik kan er sowieso nog niet mee overweg en heb ook geen tijd om dat uit te zoeken. Maar ik weet niet of ik nou een tweedehands systeem moet aanschaffen of niet. Of zal ik een nieuwe pc samenstellen(god weet hoe duur het wel niet zal zijn :'( )
Haha in de kinderschoentjes :D :D :D Ik neem aan dat je dat als grapje bedoelt want ik zal het maar niet hebben over de gemiddelde betrouwbaarheid van Windows-based servers ;)

Over 2e-hands of niet: dat hangt van je budget af, ik heb zelf gekozen voor mijn vorige systeem + een nieuwe tower + nieuwe en oude schijven. Als je toevallig goedkoop een 1GHz+ systeempje op de kop kan tikken is dat natuurlijk ook prima.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56
printserver
Een P1-200 is daar al snel genoeg voor.
webserver
Tenzij je 10.000+ hits per dag te verwerken krijgt is die P1-200 nog steeds snel zat.
Ftp-server
om 100Mbit vol te krijgen zul je minimaal iets van een P2-400 moeten hebben :o
Ik vind Ramgeheugen erg belangrijk
.

Ramgeheugen is leuk. Maar als je enkel het bovenstaande wilt gaan doen met de server is 128MB al voldoende. Windows server 2003 is al helemaal onzin omdat hij nou niet echt die-hard loopt te serveren.

Tenzij je ook P2P software wilt gaan draaien dan is 512MB handig, maar 1GB nog steeds overkill. Beetje fatsoenelijke harde schijf is in dat geval ook wel gewenst. Een moderne 7k2 rpm hdd zal er geen moeite mee hebben.

Uitgaande van jou gegevens zou is een oude P2 / P3 van 400Mhz of wat sneller een goede keus. Zet er een 200/250GB HDD bij een leechen maar. Een goede videokaart in een server is natuurlijk compleet nutteloos.

tvw

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

[quote]Lekkere Kwal schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 03:00:
[...]
Haha in de kinderschoentjes :D :D :D Ik neem aan dat je dat als grapje bedoelt want ik zal het maar niet hebben over de gemiddelde betrouwbaarheid van Windows-based servers ;)
quote]

Ik hoop ook dat jij dit als een grapje bedoelt..

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Linux staat nog in kinderschoentjes
Ja, en zonde dat Unix en alle bsd versies ook nog in kinderschoenen staan, ander zou dat ook nog een redelijk alternatief voor win2003 server zijn.

Nu ja, voor een homeserver zou ik gewoon een low budget config nemen, maar wel met A kwaliteit onderdelen. Dat is voor ftp/web/data storage meer dan genoeg.

Meest interesse zou ik hebben in laag stroomverbruik. Kijk eens naar een epia moederbordje. met 512 mb geheugenmodule, en lieft een aparte netwerkkaart in het pci slot. Een server heb je tenslotte altijd aanstaan.

Indien je zware database apps gaat draaien, misschien gaan voor een pent M processor of goedkope amd64/socket 754.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 02:30:
Hallo. IK ben in bezit van een computer en een laptop. Hieronder de specificaties.

Desktop Computer:
AMD Athlon 2000 XP
512 RAM
200 GB Hardeschijf
Win XP Pro

Laptop:
Intel Centrino M 1,5 GHZ
768 RAM geheugen
40 GB Hardeschijf
Win XP Home Edition

IK wil een Server aanschaffen. Deze wil ik gebruiken als archief. Daarvoor zal ik een 200 GB Hardeschijf moeten aansluiten. Ik wil dat de Server als printserver, webserver en Ftp-server kan dienen. Ik vind Ramgeheugen erg belangrijk. Daarom wil ik 1 GB Ram geheugen. Omdat het een server is, zal ik windows 2003 server gebruiken. Nu moet ik een goedkope oplossing hebben. Ik weet niet wat ik moet kopen. Moet ik een compleet nieuw systeem kopen? Ik dacht aan een barebone met 1 GB RAM en een goede hardeschijf van 200 of 250 GB. Ik weet niet wat voor Processor ik zal gebruiken. Dat is het probleem. En wat voor moederbord. Want ik moet wel een moederbord gebruiken die compitabel is met de processor. Kan iemand mij helpen om goedkoop een server met de bovenstaande specificaties te verzorgen. Een beeldscherm hoeft niet. Toetsenbord en muis ook niet. Ik koop er later wel een dvd brander bij. Maar ik moet wel eerst een constructie hebben. Ik dacht zelf aan een barebone, maar past dat wel, want ik wil ook nog later een goede videokaart kopen. Hoe moet ik dit aanpakken. Dankuwel voor de reacties. Alle tips en advies is welkom.
Allereerst is dit PN&S dus professional problemen en issues... een server op een barebone draaien is niet profesioneel en heeft hier ook geen enkele meerwaarde. Als je een echte server zoekt kijk dan in de richting van 1 of 2 " servers en niet naar barebones. Verder wordt flaming richting linux of windows hier ook niet echt gewaardeerd met opmerkingen als staat nog in kinderschoenen etc omdat dit PN&S is..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op, dit heeft niets met PNS te maken (evenals de linux - Windows flamewar).
Zie ook de FAQ : Policy - Professional Networking & Servers

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.