HD problemen - bad sectors - reparatie software crasht

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 14:18
De problemen begonnen met I/O errors die steeds terugkwamen. vervolgens wat mappen die niet meer geopend of gerecovered konden worden. De HD (de beruchte IBM deskstar) uit de PC gehaald, in een andere gezet en een image gemaakt van de OS partitie. Vervolgens de HD gecheckt met chkdsk, die vond problemen en repareerde die. HD terug gezet in de andere computer, weer I/O errors. HD-Firmware geupgrade. bij het starten van windows wordt de HD gecontroleerd op fouten. Deze controle chrasht. Zonder controle kom ik gewoon windows in (de fouten lijken allemaal op een datapartitie te staan). Drive Fitness Monitor gedraaid. Quick test: geen problemen. Advanced test: Bad sectors. Optie Sector repair gekozen en niet low level format. Het hele programma crash tijdens "analyzing media". Waarschijnlijk om dezelfde reden dat de windows foutencontrole crasht. wat wel typisch is, is dat tijdens de advanced test er geen probleem is tijdens "analyzing media".

Zijn er nog dingen die ik kan proberen voordat ik een low level format doe? Ik heb geen ruimte om de data-partitie te backuppen. Daar staat niets onvervangbaars op, maar ik probeer liever eerst wat anders als dat mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Byte_Me op 08-03-2005 02:30 ]

Verwijderd

Al eens gedacht om op de IBM site te kijken hoeveel garantie je op je schijf hebt en hem met RMA op te sturen ?
Harddisk gedeelte van de IBM site: http://www.pc.ibm.com/ww/hdd/hddredr/hddredr_w.html

Stel dat je nu "zomaar ineens" je data goed hebt, dan blijft het voor de rest van de tijd altijd een onbetrouwbare schijf (IMO)

• Byte_Me
schijf is 4 jaar oud - geen garantie.

had ik uiteraard al aan gedacht.

ben nu met HDD regenerator aan het scannen. hij is inieder geval door de 3% barriere, nu nog even afwachten of ie de fouten ook kan repareren. als ik de omschrijving mag geloven kan hij bad sectors repareren zonder dataverlies.

edit: eerste bad sector gevonden en gerepareerd. ben benieuwd als ie morgen klaar is.

[ Voor 13% gewijzigd door Byte_Me op 08-03-2005 03:26 ]

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Byte_Me schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 03:10:
schijf is 4 jaar oud - geen garantie.
Dan zou ik toch ook eens gaan kijken naar een vervanging. Als deze schijf gerepareerd is, heb je grote kans dat de problemen al snel weer komen. (Nieuwe bad-sectors dus).

Ik bedoel, hoeveel kost een nieuwe schijf nu eigenlijk? :)

-

• Byte_Me
ik heb al een nieuwe :)

ben gewoon eigenwijs en wil deze aan de praat krijgen. HDD regenerator heeft bad sectors gevonden en gerepareerd, maar de foutencontrole bij het opstarten van XP blijft nog steeds hangen bij 3%

foutencontrole gecancelled en XP opgestart, nu de foutencontrole via harddisk - properties - tools aan het doen. volgens mij blijft die ook hangen.

overigens, ik dacht dat smart voor dit soort dingen moest waarschuwen, maar volgens smart is mijn harddisk nog helemaal inorde :?

[ Voor 16% gewijzigd door Byte_Me op 08-03-2005 12:30 ]

• Byte_Me
kom er net achter dat in de bios slechts een HD van 33 GB wordt gedetecteerd, terwijl het een 40GB is. nu wil ik handmatig de BIOS instellen, maar als ik in de bios naar die optie ga, dan kan ik size/cylinders/heads/sectors helemaal niet veranderen. ze worden wel in wit aangegeven, maar ze worden overgeslagen bij het selecteren. is een amibios.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Byte_Me schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 12:56:
kom er net achter dat in de bios slechts een HD van 33 GB wordt gedetecteerd, terwijl het een 40GB is.
Heb je niet toevallig de 32GB CAP jumper gezet? Check eventueel ook of er hiervoor BIOS updates beschikbaar zijn. Zie ook Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? :)

• Byte_Me
nee, hij staat niet gestrapt op 33GB, had ik al gecheckt. kan natuurlijk zijn dat het door een oud bios komt, zal dat eens even controleren. kijk net even in wondows, daar is ie wel het juiste formaat.

• Byte_Me
HDD regenerator werkt trouwens echt. Ineens vind Drive Fitness Monitor geen bad sectors meer, terwijl ze er eerst wel zaten.

Heb alle data die nog te redden was van de harddisk gekopieerd. Zaten een hoop onleesbare bestanden tussen. nu ben ik de drive aan het low level formateren. Ik vind het trouwens typisch dat ook dat IBM tooltje de verkeerde schijfgrootte aangeeft, net zoals de BIOS, terwijl het in windows wel gewoon goed is.
Pagina: 1