Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Voor een nieuw te bouwen server voor een home office heb ik een een eisenlijstje samengesteld. Het wordt een redelijk eenvoudige domeincontroller die ook als file server werkt. Aan de ene kant hangt een klein gigabit ethernet netwerkje, aan de andere kant ADSL. Omdat er veel zelfontwikkelde software op staat, hangt er een high-end tape drive aan die iedere nacht een backup maakt. Die tape drive vraagt zijn data met 35 tot 80 MByte/s (afhankelijk van de compressie) en kan hardwarematig vertragen tot 17,5 tot 40 MByte/s. Nog trager mag niet, omdat hij dan eindeloos aan het heen en weer spoelen gaat.

Om die tape drive ook in worst-case-situaties te kunnen voorzien van voldoende data wil ik minimaal 4 goedkope SATA harddisks in een RAID-5-configuratie hangen. Ik heb inmiddels besloten dat dat een Areca SATA2 RAID controller gaat worden. Die kan ik volgens het tabelletje hieronder gewoon in Nederland bestellen, maar ik kan hem ook in de Verenigde Staten bestellen en dan naar een familielid in de VS laten sturen. Doordat de euro/dollarkoers op 1,32 staat is dat nu relatief goedkoop.

Controller Prijs in EUR
(pricewatch)
Prijs in US$
(in de VS)
Areca ARC-1120 (8-channel, PCI-X) 575 669
Areca ARC-1130 (12-channel, PCI-X) 925 979
Areca ARC-1220 (8-channel, PCIe) 699 709
Areca ARC-1230 (12-channel, PCIe) ? 989
battery backup unit 125 95

Ik zit alleen met een dilemma: welke moet ik kiezen? De 1120 en 1220 zijn voorzien van 128 MB vastgesoldeerd geheugen. Ik zal er voorlopig niet meer dan 6 harddisks aan hangen, dus wat dat betreft zijn die twee voldoende. De 1130 en 1230 hebben echter als voordeel dat er een 128 MB SODIMM in zit, die vervangen kan worden door meer geheugen (goed voor de performance). Gezien het grote prijsverschil neig ik naar de 1120 of 1220.

Dan zit ik met het grootste probleem: moet ik kiezen voor een PCI-X-versie of PCI-Express? Ik heb nog geen moederbord uitgezocht en waarschijnlijk koop ik dat pas in mei, wanneer de eerste dual-core Pentiums en bijbehorende moederborden op de markt verschijnen.

»    De 1220 en 1230 hebben allebei een PCIe x4 aansluiting. Past zo'n kaart eigenlijk in een
          PCIe x1 slot?

Verder gebruik ik een Adaptec U160 SCSI adapter - de 29160 - om de externe tape drive aan te sluiten. Deze kaart heeft een 64-bits PCI-aansluiting, die ook in een ouderwets 32-bits PCI-slot past. Zo'n 32-bits slot is echter een flinke bottleneck, zeker als gigabit ethernet ook nog op de PCI-bus zit.

»    Zijn er op dit moment moederborden die ruimte hebben voor een PCIe x4 kaart (de RAID-
          adapter) plus gigabit ethernet niet op de PCI-bus plus een 64-bits PCI-slot (SCSI-
          adapter)?

Ik ken ze helaas niet :/.

»    Wat denken jullie over de RAID-controller? Ik weet niet echt waar ik goed aan doe. Ik moet
          het trouwens allemaal uit mijn eigen zak moet betalen, dus geld speelt een belangrijke rol.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bestellen in de VS lijkt me niet de moeite waard aangezien je ook BTW moet betalen. Met de verzendkosten erbij zul je veelal op een hoger bedrag uitkomen. In Nederland kun je bestellen bij WebconneXXion en heb je een uitstekende service.

Persoonlijk zou mij voorkeur uitgaan naar een serverplank met PCI-X, onboard video en onboard gigabit ethernet over PCI-X. Je kunt de RAID-adapter en de SCSI-controller op 64-bit PCI zetten zodat je systeem vrij is van bottlenecks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

tomatoman schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:23:
Ik zit alleen met een dilemma: welke moet ik kiezen? De 1120 en 1220 zijn voorzien van 128 MB vastgesoldeerd geheugen. Ik zal er voorlopig niet meer dan 6 harddisks aan hangen, dus wat dat betreft zijn die twee voldoende. De 1130 en 1230 hebben echter als voordeel dat er een 128 MB SODIMM in zit, die vervangen kan worden door meer geheugen (goed voor de performance). Gezien het grote prijsverschil neig ik naar de 1120 of 1220.
Ik zou in dit geval eerst nog eens flink gaan zoeken naar benchmarks, hoeveel nut zal het hebben om er extra geheugen op te plaatsen (is namelijk sterk afhankelijk van hoe de kaart het gebruikt) en is het het prijsverschil wel waard?
Dan zit ik met het grootste probleem: moet ik kiezen voor een PCI-X-versie of PCI-Express? Ik heb nog geen moederbord uitgezocht en waarschijnlijk koop ik dat pas in mei, wanneer de eerste dual-core Pentiums en bijbehorende moederborden op de markt verschijnen.
Koop een moederbord dat je mooi vind en bepaal daar vanuit wat het gaat worden.
Wat snelheid betreft zou het opzich niets uit hoeven te maken aangezien de schijven/kaart eerder aan hun max zullen zitten dan de PCI-X / PCI-Expres bus.

Het is overigens wel zo dat PCI-X eigenlijk alleen op high-end moederborden zit die over het algemeen een betere performance zullen leveren voor dit soort taken dan een 'gewoon' moederbord (zoals de nieuwere gamer bordjes) met PCI-Expres.

Ik zou dan ook zeker voor een goed moederbord gaan (Tyan/Iwill bijvoorbeeld)
De 1220 en 1230 hebben allebei een PCIe x4 aansluiting. Past zo'n kaart eigenlijk in een PCIe x1 slot?
Afbeeldingslocatie: http://www.pctuning.cz/ilustrace/poola/pcie_speeds.gif
Ik ben bang van niet nee, tenminste niet zonder wat weg te vijlen.
Verder gebruik ik een Adaptec U160 SCSI adapter - de 29160 - om de externe tape drive aan te sluiten. Deze kaart heeft een 64-bits PCI-aansluiting, die ook in een ouderwets 32-bits PCI-slot past. Zo'n 32-bits slot is echter een flinke bottleneck, zeker als gigabit ethernet ook nog op de PCI-bus zit.

»    Zijn er op dit moment moederborden die ruimte hebben voor een PCIe x4 kaart (de RAID-
          adapter) plus gigabit ethernet niet op de PCI-bus plus een 64-bits PCI-slot (SCSI-
          adapter)?
Je zou bijvoorbeeld dit moederbord kunnen nemen (ik begrijp uit je verhaal dat je een Intel wil) en dan een PCI-X RAID-kaart kopen.
Wat denken jullie over de RAID-controller? Ik weet niet echt waar ik goed aan doe. Ik moet het trouwens allemaal uit mijn eigen zak moet betalen, dus geld speelt een belangrijke rol.
Ik heb zelf geen ervaring met areca maar naar wat ik ervan gehoord heb is het wel goed en snel spul, ik denk iig niet dat je er een miskoop aan zult hebben.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 07:56

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Femme schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:35:
Bestellen in de VS lijkt me niet de moeite waard aangezien je ook BTW moet betalen. Met de verzendkosten erbij zul je veelal op een hoger bedrag uitkomen. In Nederland kun je bestellen bij WebconneXXion en heb je een uitstekende service.
Femme, hij bestelt de kaart in de VS, en laat hem in de VS bij familie afleveren. Die sturen hem dan in een blanco verpakking als geschenk op. Dan betaal je geen BTW en invoerrechten...

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

DaRealRenzel schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:53:
[...]

Femme, hij bestelt de kaart in de VS, en laat hem in de VS bij familie afleveren. Die sturen hem dan in een blanco verpakking als geschenk op. Dan betaal je geen BTW en invoerrechten...
Niet aan te raden.
  • het is illegaal
  • je hebt dan problemen met garantie
  • als je pakketje door de douane onderschept word heb je nog een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:35:
De shopsurveys van WebconneXXion zien er fantastisch uit, daar heb ik wel vertrouwen in. De dollarprijzen heb ik van de Amerikaanse Areca-vestiging gekregen, die ook aan Amerikaanse eindgebruikers levert. Ze zitten in Californië en ik zou in Florida kunnen laten leveren. Met een dollarkoers van 1,32, California state tax van 8% en gratis import in Nederland (verzenden via USPS is bij mij altijd goedgegaan zonder BTW-naheffing) + 10 euro verzendkosten kom ik op de volgende prijzen bij aankoop in de VS:
ARC-1120: EUR 557
ARC-1130: EUR 811
ARC-1220: EUR 590
ARC-1230: EUR 819
battery backup unit: EUR 78
Voor de ARC-1120 is het de moeite niet waard. Voor de overige controllers met meer dan 100 euro verschil ben ik echter wel bereid om de Nederlandse service op te offeren.
Persoonlijk zou mij voorkeur uitgaan naar een serverplank met PCI-X, onboard video en onboard gigabit ethernet over PCI-X. Je kunt de RAID-adapter en de SCSI-controller op 64-bit PCI zetten zodat je systeem vrij is van bottlenecks.
Wolfboy schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:41:
Je zou bijvoorbeeld dit moederbord kunnen nemen (ik begrijp uit je verhaal dat je een Intel wil) en dan een PCI-X RAID-kaart kopen.
Jullie keuze is duidelijk: PCI-X. De argumenten zijn ook helder. Ik zit alleen een beetje met de vraag in hoeverre PCI-X toekomstzeker is. Goede kans dat er met de introductie van de dual-core Pentium 4 processors en bijbehorende chipsets allerlei prachtige PCIe-moederborden verschijnen. Vandaar mijn twijfel. Dual-core spreekt mij wel aan voor een server, andere redenen heb ik niet om voor Intel te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Wolfboy schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:59:
[...]
Niet aan te raden.
  • het is illegaal
  • je hebt dan problemen met garantie
  • als je pakketje door de douane onderschept word heb je nog een probleem
Ik heb laatst dure duikonderdelen in de VS gekocht (1500 dollar in totaal of zo). De verzender heeft toen USPS (US Postal Services) gebruikt en het pakketje als privépersoon verzonden (niet onder de bedrijfsnaam), omdat hij de ervaring had dat je dan in Europa nooit belastingnaheffingen krijgt. Ik heb nog netjes de douane gebeld om te vragen hoe het precies werkt en ze hebben me toen uitgelegd dat je een heffing van BTW + invoerrechten kunt ontvangen op basis van de waarde-indicatie in het pakket. Je hoeft daarvoor zelf geen actie te ondernemen.

Als je pakket er niet wordt uitgepikt (en dat is hun verantwoordelijkheid, niet de jouwe), dan krijg je ook geen factuur thuis van de douane. Voor pc-componenten is de BTW 19% en zijn de invoerrechten 0%. Om kort te gaan: je kunt volkomen legaal dingen uit de VS naar Nederland versturen, zolang de waarde-indicatie maar klopt (en natuurlijk kun je zelf een pro forma fuctuur maken voor de waarde-indicatie O-)).

Garantie is inderdaad een serieus probleem. Daarom zou ik dit ook nooit doen als het om tientjeswerk gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 08-03-2005 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

PCI-X is voorlopig nog zeker wel toekomstzeker, PCIe is een leuke techniek maar op elk server moederbord zie je nog volop PCI-X zitten en zoals het er nu uit ziet gaat dat ook niet snel veranderen.

Voor zover ik het nieuws een beetje heb gevolgd zullen er over een paar jaar maar twee overblijven, PCI-X voor de servers en high-end workstations en PCIe voor de gewone PC's (en ook wel voor de workstations natuurlijk)
PCI-X zal voorlopig nog echt niet aan z'n einde zijn, zoals je al zegt zie je prachtige chipsets en moederborden verschijnen maar kijk dan ook eventjes voor welke markt die moederborden bedoeld zijn.
Hoogst waarschijnlijk voor de gewone thuisgebruikers en absoluut niet voor de servers.
Daarom raad ik het je ook zeker aan om een server of workstation moederbord te nemen en niet zo'n standaard MSI/Asus/Gigabyte/.... moederbord aangezien die snel problemen zullen krijgen met veel dataoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

mwah mijn ouwe kt133a mobo had absoluut geen moeite met 30MB/s sustained voor een uur. en das dus een belabberde pci bus dubbel belast :).

dus lijkt me dat een beetje modern systeem dat sowieso wel aankan :)

zie ook +1 Terabyte opslag zelfbouw waar uit blijkt dat blijkbaar pci-e niet altijd vlekkeloos werkt voor raid controllers :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 21:21

JSK

Thunder K8WE

Tyan komt binnenkort met een dual AMD mobo (S2895) met PCIe en PCI-X. Als het binnen je budget past zou ik hiervoor gaan. De PCIe sloten zijn 2x16 lanes (32 echte lanes, niet shared). Hier kan je 2 videokaarten in stoppen maar ook 1 voor de Raid controller gebruiken.

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

JSK schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 09:15:
Tyan komt binnenkort met een dual AMD mobo (S2895) met PCIe en PCI-X. Als het binnen je budget past zou ik hiervoor gaan. De PCIe sloten zijn 2x16 lanes (32 echte lanes, niet shared). Hier kan je 2 videokaarten in stoppen maar ook 1 voor de Raid controller gebruiken.
Dat is een leuk bordje (zit hier ook in de planning om aan te schaffen) maar het is meer een workstation bordje.
2 van die 16x PCIe sloten zijn leuk als je SLI wil gebruiken maar anders ook niet echt, voor RAID en/of SCSI kaarten zou ik toch zeker voor PCI-X gaan.
Dat bord is prachtig maar voor dit doel echt een beetje overkill (wat dat betreft dan) ik zou veel eerder voor een bordje gaan dat meer gespitst is op servergebruik dan workstationgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Ik wil er hier inderdaad even op wijzen dat een groot aantal moederborden dat pci-e compatible claimt te zijn dat nog niet volledig is. Ik ben met mijn moederbord fabrikant bezig en MSI laat AMI nu een nieuwe bios kernel maken waarmee het wel moet gaan werken.... De wijze les hier is dat het makkelijker was geweest als ik zo slim was geweest de hardware compatibility lijst te lezen en daaruit een mobo te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
tomatoman schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:23:
          adapter)?
Ik ken ze helaas niet :/.
Supermicro heeft minimaal 5 verschillende moederborden die aan deze specificatie voldoet. Maar je moet niet schrikken van de prijs. Het is goed spul en daar betaal je voor. Zie o.a. Supermicro X6DH8-G. Reken op € 500,00 excl. BTW

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
jwpmzijl schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:41:
Supermicro heeft minimaal 5 verschillende moederborden die aan deze specificatie voldoet. Maar je moet niet schrikken van de prijs.
Helaas, niet gelukt. Ik ben toch geschrokken :P. Het is een moederbord om heel blij van te worden, maar een prijs om heel ongelukkig van te worden. Het is inmiddels trouwens wel duidelijk dat er moederborden zijn met een geschikte PCIe-aansluiting, maar dat je dan heel goed moet controleren of de SATA RAID controller dan wel naar behoren werkt (zie het verhaal waar heuveltje naar verwijst). Als er zoals op dat Supermicro moederbord als een SCSI-controller zit in combinatie met PCIe heb ik niet eens meer PCI-X nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomatoman says
De 1220 en 1230 hebben allebei een PCIe x4 aansluiting. Past zo'n kaart eigenlijk in een PCIe x1 slot?
De Areca PCI-Express kaarten zijn x8 (in tegenstelling wat op de site van Areca wordt vermeld) en passen dus ook alleen in een x8, x16.

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid/images/PCI_EXPRESS_SLOT.gif

Overigens kan het zijn dat een PCI-X x8 slot geen 8 laneslinks heeft maar minder en dus werkt op x4, x2 of zelfs x1.

Dus controleer bij aanschaf van een moederbord of de x8 of x16 ook echt minimaal x8 lanes heeft.

Afbeeldingslocatie: http://arstechnica.com/paedia/images/links-connectors.png
tomatoman schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 00:52:
[...]
Helaas, niet gelukt. Ik ben toch geschrokken :P. Het is een moederbord om heel blij van te worden, maar een prijs om heel ongelukkig van te worden.
Als je dan toch de Areca controller in Amerika koopt, kun je misschien gelijk een goedkoper Supermicro moederbordje mee laten sturen.

[ Voor 25% gewijzigd door John2B op 11-03-2005 13:59 . Reden: 2e Qoute bijgeplaatst. ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
John2B schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 22:10:
De Areca PCI-Express kaarten zijn x8 (in tegenstelling wat op de site van Areca wordt vermeld) en passen dus ook alleen in een x8, x16.

[afbeelding]

Overigens kan het zijn dat een PCI-X x8 slot geen 8 laneslinks heeft maar minder en dus werkt op x4, x2 of zelfs x1.

Dus controleer bij aanschaf van een moederbord of de x8 of x16 ook echt minimaal x8 lanes heeft.

[afbeelding]
Bedankt voor de tip, dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Lees mijn post hier: Grijns in "+1 Terabyte opslag zelfbouw"
Zeer interresant voor eenieder die ook een pci-e sata raid kaart wil gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Grijns schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:38:
Lees mijn post hier: Grijns in "+1 Terabyte opslag zelfbouw"
Zeer interresant voor eenieder die ook een pci-e sata raid kaart wil gaan kopen.
Dat draadje had ik Heuveltje me inmiddels op gewezen en heb ik met veel interesse gelezen. Daar word je niet echt blij van.

Pagina: 1