Toon posts:

[XP] Shares beveiligen met wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al op veel manieren proberen te zoeken binnen het GOT maar krijg geen duidelijk antwoord gevonden.

Ik ben momenteel met m'n NSLU2 bezig, (network storage). Dit apparaat wil ik zo instellen dat ie om de x tijd een backup maakt van m'n c schijf. Dit is tot nu toe geen probleem. Wat wel een probleem is, is dat ik mijn c moet sharen. (iedereen die op de zelfde router hangt kan nu over m'n c schijf bladeren) Het is echter de bedoeling dat alleen mijn NSLU2 toegang heeft.

Dus vandaar mijn vraag, is het mogelijk om een share te beveiligen met een wachtwoord, zodat niet iedereen op mijn netwerk op de schijf kan? (mocht dit niet kunnen, is er wel een andere oplossing voor?)

groeten Teun

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00

Zym0tiC

^_^

Meer info over OS en je NSLU2 zou fijn zijn geweest maar ik pobeer het toch.

Ik neem aan dat je een NT-based OS draait met NTFS en dat je in je NSLU2 een useraccount opgeeft waarmee je op de share kan komen, dus username/passwd.
Maak op je pc een account aan voor het backuppen, backup bijv., stel deze username/passwd combi dan ook in op je NSLU2.
Stel bij je share de share rechten in op everyone, ga vervolgens naar de NTFS machtigingen en stel hier in dat de user backup full control heeft, vervolgens haal je everyone uit het lijstje en apply je de instellingen

[ Voor 6% gewijzigd door Zym0tiC op 08-03-2005 01:06 ]

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
jah, vandaar dat ik in de topic titel dus ' xp ' geplaatst had :), jah je oplossing klinkt goed, maar is waarschijnlijk dus niet geschikt voor windows xp, maar het moet toch te beveiligen zijn dat niet IEDEREEN op je share kan?

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00

Zym0tiC

^_^

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:17:
jah, vandaar dat ik in de topic titel dus ' xp ' geplaatst had :), jah je oplossing klinkt goed, maar is waarschijnlijk dus niet geschikt voor windows xp, maar het moet toch te beveiligen zijn dat niet IEDEREEN op je share kan?
hum my bad, het is dan ook al laat...

Wat bedoel je trouwens met is niet geschikt voor Windows XP? Krijg je de dialoog vensters niet te zien? Misschien Simple File Sharing aanstaan? (In My computer -> Tools -> Folder options -> View)

* Zym0tiC gaat nu iig slapen :z

suc6 nog :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zym0tiC op 08-03-2005 01:28 ]

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De oplossing van Zym0tiC zou wel moeten werken, zolang je de rechten op je share dan niet voor 'Everyone' open zet, maar enkel voor die ene user waaraan je toegang wilt geven :)

UIteraard zorg je ook dat je (o.a.) administrator account een sterk passwoord heeft, en je guest account disabled is e.d. :)

Verwijderd

Inderdaad, wat ZymOtiC en elevator zeggen. Bovendien zou je het backup-account alleen lees-rechten kunnen geven (meer heb je niet nodig). Ik neem aan dat je backup device een IP heeft? Dan kun je op je lokale firewall ook file sharing dicht zetten voor alle IP's behalve die van de NSLU2. Dat kan in zowel de ingebakken firewall van XP SP2 als in third party exemplaren.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 11:45:
De oplossing van Zym0tiC zou wel moeten werken, zolang je de rechten op je share dan niet voor 'Everyone' open zet, maar enkel voor die ene user waaraan je toegang wilt geven :)
Ja, dit zocht ik, maar waar stel ik dit in binnen windows XP home?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:10:
[...]

Ja, dit zocht ik, maar waar stel ik dit in binnen windows XP home?
Door met f8 in de veilige modus op te starten, rechtermuisklik op een map in de verkenner > eigenschappen, tabje Security :)

Zie ook Windows Operating Systems - FAQ bij "Ik krijg de melding access denied op een map" :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Hartlijke bedankt, dit zocht ik!
Pagina: 1