Toon posts:

Laserprinter laad langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het printen van vooral grotere bestanden zoals pdf of een internet site (vanuit firefox vooral).

Als ik een word document wil printen van een pagina of 30 lukt dat redelijk vloeiend, maar als ik 10 pagina's uit een pdf wil printen dan gaat die in fases printen, hij wil dus naar me printer laden, maar doet dat langzamer dan mijn printer print, ik krijg dus steeds paar pagina's -> laden-> 5 pagina's printen.

Heeft iemand een id waar dit aan kan liggen, heb al wat veranderd aan de wachtrij, beetje opties geprobeerd maar dat werkte niet echt.

Ik heb een Hp laserjet 4000 aangesloten via een seriele poort op een computer met amd athlon 1900+ en 768 mb geheugen.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 14:06
De Laserjet 4000 heeft 4MB geheugen, waarschijnlijk te weinig om in een keer alle pagina's te laden. Daarom moet hij telkens even wachten met printen, hij moet eerst weer zijn buffer vullen. (daarbij zal een PDF'je meestal meer gegevens bevatten dan een Word document, zeker als het bijvoorbeeld custom lettertypes bevat o.i.d.. Een Word-doc komt zelden boven de 4MB terwijl dat voor een PDF niet speciaal is.

[ Voor 38% gewijzigd door OnTracK op 08-03-2005 09:21 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
2tal oplossingen

-> meer geheugen in je printer
-> 100mbit jetdirect in de printer doen

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

JHMvP

Veritas logica est

Gokje; seriële instellingen zijn niet goed, kabel is te lang of je spoolruimte op HD schiet tekort.

Dus:
- "direct afdrukken naar printer" aanzetten
- serieel vervangen door parallel/netwerk

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat al op direct afdrukken naar printer en hij staat ingesteld op ltp1 port. De prioriteit staat op 1 enz.

Ik heb inderdaad al gedacht aan een jetdirect kaartje, maar dan moet ik weer kabels gaan trekken, omdat ik een verdieping hoger zit dan de router. Ik heb al eens gekeken of er misschien een wifi jetdirect kaart is die redelijk betaalbaar is, maar dat was er een maand geleden nog niet.

Ik denk niet dat het geheugen een probleem is, want ik begrijp inderdaad dat als je een bestand groter dan 4mb wilt printen dat je dan een probleem met laden krijgt, maar ik krijgt het al bij bijvoorbeeld een pdf bestand van een anderhalve mb, je zou niet denken dat dit een probleem met het geheugen zou zijn.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 12:56
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:57:
Ik heb een Hp laserjet 4000 aangesloten via een seriele poort op een computer met amd athlon 1900+ en 768 mb geheugen.
Hij staat al op direct afdrukken naar printer en hij staat ingesteld op ltp1 port. De prioriteit staat op 1 enz.
LTP1 = Parallel, niet serieel :P

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat is een bekend probleem met PDF files op een PCL printer en een snellere netwerkkaart zal het vermoedelijk niet oplossen. Volgens mij ligt het echt aan Acrobat zelf. Het ligt er waarschijnlijk aan dat PDF intern gebaseerd is op de Postscript printertaal. Op Postscript printers zou het printen veel sneller moeten gaan.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:45:
Ik denk niet dat het geheugen een probleem is, want ik begrijp inderdaad dat als je een bestand groter dan 4mb wilt printen dat je dan een probleem met laden krijgt, maar ik krijgt het al bij bijvoorbeeld een pdf bestand van een anderhalve mb, je zou niet denken dat dit een probleem met het geheugen zou zijn.
Kijk en daar maak je een denkfoutje.
Deze printer kan geen pdfjes interpreteren.
De printer drivers zetten een pdf document om in een voor de printer begrijpbaar formaat.
Een printopdracht kan dus vele malen groter zijn dan het bronbestand dat geprint is.

Verwijderd

Topicstarter
BobR13 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:47:
[...]

[...]

LTP1 = Parallel, niet serieel :P
Sorry stom stom stom |:( |:( |:( hij zit dus via de paralelle port aangesloten, ik kan hem wel serieel aansluiten, weet niet of dat wat uit zou kunnen maken?
Kijk en daar maak je een denkfoutje.
Deze printer kan geen pdfjes interpreteren.
De printer drivers zetten een pdf document om in een voor de printer begrijpbaar formaat.
Een printopdracht kan dus vele malen groter zijn dan het bronbestand dat geprint is.
Aha ja dat wist ik inderdaad niet, is er dan misschien een instelling te veranderen waardoor mijn printer deze handeling niet meer maakt, dus gewoon de pdf over neemt of kan dat niet omdat het anders niet goed geprint kan worden?
andere printerdrivers gebruiken:

aparte postscript drivers? PCL 5 ipv PCL 6?
Ik heb gebruik de pcl6 drivers

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 15:57 ]

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:33
andere printerdrivers gebruiken:

aparte postscript drivers? PCL 5 ipv PCL 6?

I’m not like the OTTERS

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Hmmmm...vroegâh duurde het printen van een document via PostScript tóch een stuk langer dan hetzelfde document via HP/PCL/EscP/IBM Proprinter en volgens mij kan geen enkele printer PDF interpreteren. En serieel is per definitie (véél) langzamer dan parallel.

Dus hierbij nog een gokje; waarschijnlijk bevat het PDF-document lettertypen die niet in jouw printer worden ondersteund en moeten deze separaat worden verstuurd als bitmaps...dat duurt even. :O

[ Voor 7% gewijzigd door JHMvP op 08-03-2005 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
JHMvP schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:58:
Hmmmm...vroegâh duurde het printen van een document via PostScript tóch een stuk langer dan hetzelfde document via HP/PCL/EscP/IBM Proprinter en volgens mij kan geen enkele printer PDF interpreteren. En serieel is per definitie (véél) langzamer dan parallel.

Dus hierbij nog een gokje; waarschijnlijk bevat het PDF-document lettertypen die niet in jouw printer worden ondersteund en moeten deze separaat worden verstuurd als bitmaps...dat duurt even. :O
Ja ik denk dat je inderdaad hier wel een punt hebt, het is namelijk in vrij veel pdf bestanden, maar niet bij alle, ik noem een handleiding van de printer die was er zo uit (honder pagina's).

Zou hierbij een uitbreiding van het geheugen een oplossing bieden, want ik kan me voorstellen dat een bitmap een hele hoop geheugen kost en dus een pagina of 10 bitmap teveel is voor me geheugen en daarom steeds een nieuwe pagina moet laden.

Alleen denk dat los geheugen voor een (oudere) laserprinter niet zo heel gemakkelijk te vinden zal zijn

Heb net even een configuratie afgedrukt om het nog even te controleren en er staat 4 mbyte ram geheugen en 4 mbyte rom geheugen en zitten alletwee in de dimm sleuf

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 16:14 ]

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Hmmmm...in die 4000's gaan volgens mij gewoon 16Mb en 32Mb SDRAMmen...

Verwijderd

Topicstarter
JHMvP schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:12:
Hmmmm...in die 4000's gaan volgens mij gewoon 16Mb en 32Mb SDRAMmen...
Het zijn een soort van halve dimm modules die erin zitten, ongeveer half zo klein, dus geen normale sdramm modules helaas. Ik ga in ieder geval zoeken naar geheugen voor de printer, want denk dat dat wel een oplossing zal zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 16:52 ]

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

OEPS!
Ik *dacht* dat er gewone PC-reepjes in konden maar het blijkt dat de geheugenmodules voor deze printers 100-pins zijn... }:O Ze zijn er overigens in SDRAM en in EDO uitvoering en het vreemde is ook dat ze gemixed kunnen worden gebruikt! 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door JHMvP op 08-03-2005 16:59 ]

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

...even zoeken op C7843A in NL en dan kom je op http://www.computer-onder.../detail.aspx?prodid=50872 Blijkt daar EUR 20,00 te kosten...en in BE op http://www.compudisio.be/...rderold=naam&orderdir=ASC zijn ze EUR 11,59

[ Voor 44% gewijzigd door JHMvP op 08-03-2005 17:06 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:06:
[...]

Ja ik denk dat je inderdaad hier wel een punt hebt, het is namelijk in vrij veel pdf bestanden, maar niet bij alle, ik noem een handleiding van de printer die was er zo uit (honder pagina's).

Zou hierbij een uitbreiding van het geheugen een oplossing bieden, want ik kan me voorstellen dat een bitmap een hele hoop geheugen kost en dus een pagina of 10 bitmap teveel is voor me geheugen en daarom steeds een nieuwe pagina moet laden.

Alleen denk dat los geheugen voor een (oudere) laserprinter niet zo heel gemakkelijk te vinden zal zijn

Heb net even een configuratie afgedrukt om het nog even te controleren en er staat 4 mbyte ram geheugen en 4 mbyte rom geheugen en zitten alletwee in de dimm sleuf
In PS moet hij bereken aan de hand van wiskundige formules hoe delijnen zijn, wat gekleurd is en wat niet :). Met PCL weet ik het niet zo, maar beiden maken in iedergeval gebruik voor tekst als tekst te sturen en dan maar hopen dat de printer die tekst in zich heeft :).
Ik heb zelf ook een 4000n met 4 MB geheugen en Jetdirect :9~ en hij is gewoon lekker snel, alleen als je grote pagina's stuurt dus veel plaatjes dan moet hij 1 pagina per keer doen. Alleen tekst drukt ie achterelkaar af _/-\o_ . Het zijn werelddingen :).

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Op mijn werk hebben we een vergelijkbaar probleem met een HP Color LaserJet 8500dn. Bepaalde PDF's print hij extreem langzaam (4 a 5 minuten per pagina). Deze PDF's hebben wel een speciaal lettertype... Dat kan dus blijkbaar de boel aardig vertragen! Wat ik dan vreemd vind, is dat het originele bestand (Word) wel gewoon snel print! :?

Ik gebruik voor Word én Acrobat de PostScript driver... Het PDF'je heb ik nog geprobeerd te printen met een PCL driver, maar dan klopt er van de pagina indeling niet veel meer (verhoudingen fout en logo in de koptekst mist...). :'(

offtopic:
Ik twijfelde eigenlijk of ik het hier zou posten, of een nieuw topic aan zou maken. Topic titel was precies kloppend en topic was nog niet oud, dus...

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

dan gaan we nog even door... :)

Kan ook komen door de instellingen van Acrobat op het moment dat de PDF werd gemaakt; er zijn bijvoorbeeld instellingen waarmee je ingesloten graphics in een *ENORM* hoge resolutie opslaat. Dit soort opties worden ook gebruikt om een "drukklare PDF" te maken. M.a.w. zolang je de PDF niet zélf hebt gemaakt heb je ook vrij weinig invloed op de snelheid van de verwerking ervan...

• moefit
Ik maak de PDF's zelf... Ik heb nl. ook het originele word bestand (van deze dan toevallig). PDF's maak ik met de 'PDF Printer' van Adobe Acrobat Professional 6.0.3, op 'Standard': Use these settings to create PDF documents suitable for reliable viewing and printing of business documents. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later. Instellingen: Bicubic downsampling to 150 pixels/inch for images above 225 pixels per inch.

Lijkt me niet extreem...

Nartuurlijk kan ik het gewoon via Word printen... Dat heb ik nu ook met een aantal exemplaren gedaan. Maar gisteren (ik was niet op mijn werk) moesten ze een paar handleidingen printen, ik heb ze het PDF'je gemaild (was 1MB, Word versie was 10MB), en dat uitprinten duurde véél te lang....

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

OKAY! Dus je kunt zélf testen!

- Maak een document met een font (non-TTF) dat standaard in de printer zit
- Gebruik van dit lettertype de standaard-grootte
- Zorg ervoor dat NIETS hoger dan 300dpi is
- Zet de printer op PS-only

Documentje moet er nu uitVLIEGEN!

• moefit
Ok, ik heb een .txt documentje omgezet naar PDF op dezelfde manier... Alle instellingen dus gelijk, afbeeldingen op 150dpi (zijn er natuurlijk niet). Lettettype heb ik Courier gebruikt (bijna alle andere zijn TT fonts). Ik heb de printer nu ook enkelzijdig ingesteld...

Geprint met Acrobat, duurt nog heel even voordat hij begint, maar dan alle 5 pagina's aan een stuk door...

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Nog afgezien dat PDF's per definitie traagheid toevoegt en PostScript dit nog eens een beetje erger maakt zijn zaken als resolutie en fontsubstitutie (de?) belangrijk(st)e criteria voor langzaam printen.

• moefit
Ik geloof ook wel dat er heel veel fonts zijn gebruikt in dit document (de basis heb ik niet zelf gemaakt). Bij Document Properties vind ik 14 Fonts Used in this Document. Waarvan er 5 embedded zijn...

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

moefit schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:39:
Ik geloof ook wel dat er heel veel fonts zijn gebruikt in dit document (de basis heb ik niet zelf gemaakt).
Zou ik ook zeggen hoor... :+
Bij Document Properties vind ik 14 Fonts Used in this Document. Waarvan er 5 embedded zijn...
14 verschillende fonts in 1 document? :X Eh...okay...maar wat als je ze alle 14 embed?

[ Voor 3% gewijzigd door JHMvP op 23-03-2005 16:20 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

JHMvP schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 15:58:

die printer lust gewoon postscript
ik zou gewoon de postscript drivers eens instaleren en daarmee proberen te printen

en zoals eerder gezegd de belangrijkste, ga parralel of utp
(maar utp heb je waarchijnlijk niet als ik je typenummer zie)

en gaan geen standaard sdram in maar 100 pins sdram

en de 8500 is _per definitie_ langzaam

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 23-03-2005 19:57 ]

Iperf

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

@Fish:
Beetje beter lezen...
Moefit is niet dezelfde als en heeft andere issues dan TS.

• moefit
Tja... :+
14 verschillende fonts in 1 document? :X Eh...okay...maar wat als je ze alle 14 embed?
Zou dat helpen? Kan het proberen, maar ben donderdag pas weer op de locatie waar deze printer staat... Ik heb het vanochtend nog eens geprobeerd op een andere printer. Deze gooit hetzelfde document er heel snel uit (helaas niet in kleur en niet dubbelzijdig :'( )!

Om nou de hele handleiding te gaan herschrijven (om het aantal lettertypen te verminderen) vind ik toch iets te ver gaan.... 8)

• moefit
fish schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 19:55:
en zoals eerder gezegd de belangrijkste, ga parralel of utp
(maar utp heb je waarchijnlijk niet als ik je typenummer zie)
[...]
en de 8500 is _per definitie_ langzaam
Dat de 8500 geen snelheidsmonster is daar zit ik niet mee. Maar dat hij hetzelfde document rechtstreeks vanuit Word vele malen sneller print dan vanuit Acrobat (wanneer ik het omgezet heb naar pdf) vind ik toch vreemd en lastig...

Printer is overigens aangsloten via UTP.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

moefit schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 09:47:
Om nou de hele handleiding te gaan herschrijven (om het aantal lettertypen te verminderen) vind ik toch iets te ver gaan.... 8)
Lang leve uniformiteit en standaardisatie, mijn advies;
- alle documenten in één lettertype, Courier 10cpi!
- alle PC's vervangen door één merk, IBM!
- alle medewerkers in dezelfde MAO-pakjes!
- alle medewerkers hetzelfde salararis!
- alle mensen één leid... _/-\o_

...sorry, ik laat me weer even gaan maar uniformiteit, standaardisatie en normalisatie zijn juist bij handleidingen erg belangrijk! Een iets sneller alternatief voor het "herschrijven van de hele handleiding" zou kunnen zijn:

BEWERKEN | ALLES SELECTEREN | standaard lettertypje selecteren! 8)

Wat mij nog wél zou benieuwen; stel dat je even OpenOffice installeert, je Word-documentje opent, het document binnen OpenOffice als PDF opslaat en dat PDFje vervolgens afdrukt....gaat het dan wél sneller? En wat is dan het verschil in bestandsgrootte met jouw originele PDF?

Pagina: 1