Toon posts:

OS X div. applicaties doen het spontaan niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem. Sinds kort doen verschillende applicaties het spontaan niet meer. Als ik ze opstart dan blijft het gekleurde rondraaiende laad-cursor draaien, maar verder gebeurd er niets.
Vreemd genoeg doen sommige applicaties het wel gewoon, zoals o.a. Photoshop, iTunes en de Finder.

De Applicaties die het niet doen (en gewoon eeuwig blijven laden) zijn o.a.:
IPhoto
Safari
Mac OSX help
Software update
Address Book
Sherlock opent wel het hoofdwindow maar blijft dan ook eeuwig laden
Na een tijdje verschijnt Safari wel in de "alt-tab" maar als je dan "alt-tab" loslaat blijft linksboven naast het apple menu gewoon "finder" staan. En er zijn ook geen Safari vensters. Ik kan safari (voor zover je die open kan noemen) wel weer afsluiten met "alt-tab + q".

Mijn specs zijn:
E-mac, 1,25 GHz, Combo, 256MB DDR333, 40GB, ATI Radeon 9200
Mac OS X 10.3.8

Iemand suggesties? Alvast bedankt.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Probeer eens Repair Permissions te draaien in de Disk Utility ?

Zie je nog iets in je Console verschijnen?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de Disk Utility start en dan de Macintosh HD aanklik dan begint hij weer oneindig lang te laden.

Misschien heeft het er iets mee te maken dat 33,19GB van de 37,14GB vol is en dat de schijf dan in een soort loop raakt met swapfiles ofzo?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Mjah dat is idd niet bijster handig.

Kan je niet 'ff' wat weggooien?

Maar in de regel heeft OS X niet zo heel veel problemen met te weinig diskspace, meestal loopt-ie wel redelijk door.
Geen meldingen in je Console?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Het console venster opend en, ja hoor, weer de gekleurde laad-cursor voordat er iets in de console kan verschijnen.

Ik zal eens kijken of ik wat kan weggooien.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
andere optie is een terminal ding openen en dan:

sudo tail -f /var/log/system.log

dan ff iets opstarten en hopen dat er iets nuttigs voorbij komt in je terminal (iig als terminal opstart :) )..

Verwijderd

.Pref files ff weggooien
bij iPhoto ff zoeken naar com.apple.iPhoto.plist

zo heeft bijna elk programma zo'n preferences file als je die ff weggooit of even naar een andermap oid sleept. dan werkt iPhoto enz geheid weer :)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:16:
.Pref files ff weggooien
bij iPhoto ff zoeken naar com.apple.iPhoto.plist

zo heeft bijna elk programma zo'n preferences file als je die ff weggooit of even naar een andermap oid sleept. dan werkt iPhoto enz geheid weer :)
Voordat je je preferences wegmikt kun je eerst onderzoeken of het daar aan ligt, door met een ander userid in te loggen.
Als het probleem daar niet optreedt, dan kun je aannemen dat het aan de preferences ligt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die schijfruimte moet het probleem niet zijn.. Mac OS X gaat net zolang door tot je harddisk helemaal vol is en dan krijg je het vriendeiljke verzoek om acuut 1 of meer applicaties te force quitten om zo weer geheugen vrij te maken :)

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-02 14:16
De enige keer dat ik dit probleem heb gehad met een Mac werd dit veroorzaakt door een defecte harde schijf. Dus ik zou je schijf eens goed controleren...

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Verwijderd

Ik heb dat ook gehad, na een OS X update. Sommige programma's startten wel, andere niet. Disk Utility dus niet..

Ik heb toen met Panther Cache Cleaner (zoeken bij VersionTracker) de zwaarste cache clean optie gekozen ( _alleen doen als je dus problemen hebt_ ) en toen was alles weer in orde!

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi het probleem is inmiddels opgelost.

Het had inderdaad met de 'preferences' te maken. Vraag mij niet waarom.

Wat ik gedaan heb is de folder 'users/[username]/library/preferences' in zijn geheel naar de Desktop gesleept (en dus verwijderd van de oorspronkelijke locatie) en toen de computer herstart.

Daarna deed hij het weer goed, afgezien van het feit dat ik wel weer al mijn persoonlijke instellingen kwijt was.

Ik ben er nog niet achter welke specifieke Preference de boosdoener is. Als ik daar achter kom, dan laat ik het weten, voor het geval dat er in de toekomst tweakers zijn die ook met dit probleem te maken krijgen.
Pagina: 1