Nieuwe Nederlandse "super"bus

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
ik zat te serven en dit kwam ik tegen:
Subsidie voor Nederlandse superbus
Gepubliceerd op maandag 07 maart 2005
De overheid verstrekt 300.000 euro startsubsidie voor de ontwikkeling van een supersnelle elektrobus die 250 kilometer per uur kan rijden.

De ‘Superbus’ is een project van oud-astronaut Wubbo Ockels, nu hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. Volgens Ockels is zo’n razendsnelle bus een goed alternatief voor de naar schatting drie miljard kostende Zuiderzeelijn omdat er geen dure infrastructuur hoeft te worden aangelegd.

Vervoerswaarde
De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken hebben de subsidie toegezegd nadat vorig jaar de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek zijn gepresenteerd.

Het geld zal gebruikt worden voor een voorstudie waarbij gekeken wordt naar de vervoerswaarde, de mate waarin de gestroomlijnde racebus een verbetering of aanvulling van bestaande vervoersmiddelen is. Ook het rijcomfort en de veiligheid worden onderzocht door middel van simulatietesten, met hulp van de geavanceerde vluchtsimulator SIMONA van de TU Delft. Verder zullen de technische, economische en de milieu-aspecten worden bestudeerd.

Negen uur in de trein
Het idee voor de ontwikkeling van zo’n superbus is afkomstig van Wubbo Ockels, die zijn kennis op het gebied van aërodynamica en lichtgewicht materialen eerder toepaste bij de bouw van de succesvolle zonneracewagens Nuna I en Nuna II. Daarmee won het team van de Technische Universiteit Delft tweemaal achtereen de prestigieuze World Solar Challenge dwars door Australië.

De hoogleraar combineerde zijn kennis met de vervoersproblemen in Nederland die hij zelf ervoer. “Als hoogleraar van zowel de TU Delft en de Rijksuniversiteit Groningen bracht ik wel eens negen uur per dag in de trein door tijdens de heen- en terugreis tussen beide plaatsen. Dan ontstaat zo’n idee vanzelf.”

Slimme bus
Groot voordeel van de Superbus is dat er geen dure infrastructuur voor nodig is. Over grote afstanden moet hij in goedkoop aan te leggen betonnen bakken gaan rijden waar snelheden van 250 km per uur bereikt kunnen worden.

Eenmaal bij de bestemming aangekomen, kan de bus zich bij het gewone verkeer voegen. “Dat kan de bus ook doen op plaatsen waar de aanleg van snelle banen wel duur is, bijvoorbeeld bij watergangen. De bus kan daar gebruik maken van bestaande bruggen,”aldus Ockels.

De bus wordt aangedreven door een elektromotor, waardoor het vervoermiddel geen schadelijke stoffen uitstoot. “De milieu-impact van de superbus is vele malen kleiner dan bijvoorbeeld een hogesnelheidslijn, omdat het energiegebruik aanzienlijk lager is en de aanleg en onderhoud van het traject veel minder kost en minder landschappelijke impact heeft”, verwacht de hoogleraar.

In de bus zullen veel nieuwe technieken worden toegepast. Zo maakt de bus gebruik van een pro-actief veersysteem om comfort te bieden bij hoge snelheden. Ockels wil de bus ook uitrusten met een geavanceerde radar op de bumper die een paar honderd meter vooruit kijkt, zodat de bus bij gevaar tijdig kan afremmen.

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/upload_mm/2/0/4/1947235738_1999998596_superbus2.jpg

Flexibele dienstregeling
“Daarnaast zal de bus een flexibele dienstregeling hanteren. Passagiers kunnen een SMS-je naar de vervoersmaatschappij(en) sturen en kunnen tot aan de deur van hun bestemming gebracht worden. Dat scheelt veel tijd ten opzicht van de vaste, bestaande dienstregelingen, ” weet Ockels.

Om de flexilbiliteit en snelheid te waarborgen zullen de Superbussen niet meer dan 25 tot dertig personen vervoeren. “We streven er naar om de reistijd tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Groningen te beperken tot honderd minuten, inclusief voor- en natransport, de tijd dat de bus op de openbare weg rijdt," aldus de creatieve professor.

Olympische Spelen
De voorstudie zal naar verwachting eind dit jaar zijn afgerond. Daarna hoopt de TU Delft een contract af te sluiten voor de bouw van een praktijkmodel. Het streven is dit model te presenteren bij de opening van de Olympische Spelen in Beijing in 2008. De Chinese overheid heeft zich immers voorgenomen dat dit de eerste Olympische Spelen zullen zijn die volledig duurzaam zijn. Bovendien vormt China in potentie een enorme markt voor de Superbus.

"Vanwege de geringe aanlegkosten, laag energieverbruik en toegepaste techniek kan de Superbus uitgroeien tot een prachtig exportmiddel", verwacht de oud-astronaut.
Bron
Bron Artikel

ik vind het vooral opmerkelijk dat de overheid er 300.00 in steekt.
ik denk echt niet dat zo iets gaat lukken of aan slaan!
wat zijn jullie meningen?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Heb je ook nog redenen waarom je denkt dat het niet gaat lukken? Waarom zou het niet 'aanslaan'? Waarom is dat relevant?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
en ik quote:
Werkelijk een megadom idee. Ik snap niet, dat er verder niemand afkeurend op reageert. Puur weggegooid geld om dure technologische speeltjes te maken voor kleine groepjes mensen die goedkoper in een taxi en in de trein kunnen stappen. Of nog beter in een auto. Ockels zou toch beter moeten weten en degene die hem met zijn subsidie matst ook. Die betonnen bakken vragen om ongelukken. En die bussen moeten natuurlijk om de haverklap voor veel geld worden vervangen. Het einde is zoek. Leg gewoon die Zuiderzeelijn aan; daar hebben onze kleinkinderen ook iets aan. Dan hoeven ze zich straks niet rot te lachen over die gekke bussen en het parlementaire onderzoek erna in 2027.

Reageer

Gepost door: emmer306 07-03-2005 17:52
Waar is het einde?
Vroeger deed men 25 km met de trekschuit en was men een halve dag onderweg. Dezelfde afstand gaat nu binnen een half uur! En nóg heeft men geen tijd genoeg! Hoe sneller alles gaat, hoe minder tijd we lijken te hebben. Er moet veel meer gebeuren in een korte periode. En nu die bus weer! Dan maar de monorail, als het toch geld moet kosten. De monorail is waarschijnlijk milieu vriendelijker, want in die betonnen bakken komen natuurlijk beestjes terecht of mensjes en die worden platgereden. Nee hoge snelheden moeten van de grond af!

Reageer

Gepost door: mimi22 07-03-2005 17:43
Waarom mogen we alleen op flutonderwerpen reageren,maar niet op onderwerpen waar de meest walgelijke dingen gebeuren en de leugens en censuur duimendik bovenop legt..
Wat een waardeloze site is dit...alle politieke-nazi-zaken waar mensen worden gemarteld,verkracht en vermoord mogen we niet reageren...mag ik misschien weten waarom?????laat maar ik weet het al...maar redaktie van de media in Nederland(Kranten,tv en internet)doen moedwillig mee aan deze walgelijke moordpartijen want jullie onthouden de burgers van de juiste informatie en jullie heulen mee met de echte terroristen zoals die geregeld wordt door de macht achter de macht.
Walgelijke praktijken...hebben jullie geen geweten???
Gelukkig zijn jullie ook op je retour..de mensen worden massaal wakker...en dat wordt de ""hoogste"" tijd....
Niet vergeten allemaal leugenaars van de media...wie zwijgt stemt toe...jullie zullen wel ontzettend trots zijn op jullie zelf...hebben jullie ook een gezin en kinderen???????????
dus veel mensen vinden het geen sterk idee en weggegooid geld en die mening deel ik ook want waarom niet de auto of de thalys ofzo?!

offtopic:
ik zie dat de titel is aangepast :+

[ Voor 3% gewijzigd door DaannO op 07-03-2005 22:51 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Men kan beter de HSL plannen reviseren oid, van Rotterdan via A'dam eb Groningen naar Hamburg met een ICE oid(mja in nl heb je er dan weinig aan,behalve dat je een sneltrein hebt die in slechts 3 plaatsen stopt)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:30
Dit project zal de huidige 'verkeers-problematiek' enkel zeer tijdelijk oplossen, net zoals alle andere zogenaamde oplossingen die men tot nu toe heeft bedacht. Die 300.000 is weggegooid geld, laat ze dat liever in het onderwijs investeren.

* NitroX infinity die wel een mega idee heeft om de verkeersproblematiek geruime tijd op te lossen (maar niet aan topic-kaping doet :+)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Wie zegt dat het moet aanslaan,
de techniek die er van af kan worden geleid kunnen in andere sectoren worden gebruikt,
zo zal de aandrijfbron misschien worden gebruikt in gewone bussen. Of kan de aandacht worden getrokken door de vervoerindustrie dat deze methode toch interressant is, als de energiebron goed genoeg is om een truck een dag aan de gang te houden. Zo hoef je dan geen accijnzen te betalen, wat bij een truck toch flink aanslaat, een kleine truck verbruikt al gauw 1 liter diesel op 5 km.

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
Ook in je citaten kom ik eerlijk gezegd weinig onderbouwing tegen: 'die betonnen bakken vragen om ongelukken'. Hoezo dan?
Ik moet zeggen dat ik het sms gebeuren ook niet helemaal doorgrond en daar een beetje een Idols gevoel bij heb, maar als je in ogenschouw neemt dat ze in 2008 al een werkend model denken te hebben dan denk ik dat ze al behoorlijk ver zijn gevorderd met hun plannen.
Het is alleen niet zo dat er geen extra kosten qua infrastructuur aan dit project zijn verbonden ten opzichte van een HSL: je kunt natuurlijk niet een bus over dezelfde infrastructuur laten denderen als auto's die vaak niet harder dan 100 mogen/gaan. Die betonnen bakken die moeten worden aangelegd kosten dus ook een smak geld;

Toch?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

omdat het energiegebruik aanzienlijk lager is
Dat zal hij me eens moeten voorrekenen. De trein is veel zuiniger met energie (per beschikbare plaats) dan een bus. Een bus heeft namelijk veel meer rolweerstand door de rubberen banden. Natuurlijk zal 1 bus (voor 50 personen) minder energie verbruiken dan 1 trein (voor 300 personen), maar dat is appels met peren vergelijken.

Signatures zijn voor boomers.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

DaannO, de derde reactie in je tweede post slaat helemaal nergens op en de eerste twee zijn ook niet bepaald van hoge kwaliteit. Bovendien vroeg ik jou om jouw argumentatie. Als je niet eens de moeite kunt nemen om eens te bekijken wat je nu eigenlijk post en geen moeite in je post neemt, dan heeft dit hier geen plek. Ik had je notabene nog de kans gegeven je waardeloze startpost te verbeteren...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.