[PBX] ISDN infrastructuur gebruiken voor uitgaande VoIP

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb over Asterisk (www.asterisk.org) gelezen. Het accent in de documentatie ligt vooral op het bellen met VoIP telefoons over een ISDN lijn. Asterisk zorgt voor de routering van die twee.

Ik wil echter net het omgekeerde. Ik wil mijn bestaande ISDN abonnement opzeggen, mijn Asterisk gateway aan de bestaande ISDN infrastructuur (een Belgacom Forum I6S PBX) koppelen en alle uitgaande gesprekken langs een VoIP aanbieder zoals PacketNet laten verlopen. (Ik heb een ADSL lijn maar zal overschakelen naar kabelinternet.) Kan dit? Kan ik dit doen met mijn normale Eicon DIVA ISDN modem? Het is nogal moeilijk om hier informatie over te vinden op internet, dus elke suggestie, site of tip is van harte welkom! Ik ben overigens ook al tevreden met het koppelen van één enkel toestel aan de VoIP aanbieder.

Ik heb hier op GoT één concreet topic hierover gevonden: Hoe kan je van 'VOIP' naar ISDN?
Het is mij echter gissen of de topicstarter VoIP -> ISDN bedoelde, of ISDN -> VoIP (zoals ik wil).

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127584

Het korte antwoord is Nee. Dit gaat niet.

Dat komt doordat er bij ISDN een groot verschil zit tussen de terminal adapter die je thuis hebt staan en de netwerk side apparatuur. Je kan dus niet zomaar twee client side devices koppelen. Daarnaast is het vrij lastig om via VOIP snelle ISDN verbindingen goed te laten werken. Spraak gaat wel, maar faxen is al wat lastiger en snellere verbindingen worden eigenlijk nooit goed ondersteund.

Wel is het zo dat het bij bv cisco VOIP apparatuur mogelijk is om de ISDN poorten (VIC2-BRI) in netwerk mode te gebruiken (met wat beperkingen) en daarmee kan het dus wel werken. Ook andere merken hebben gateways hiervoor ontwikkeld maar met standaard ISDN adapters is het simpelweg niet mogelijk.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor het analoge net. Probeer maar eens twee analoge telefoontoestellen met elkaar te verbinden. Ook dat gaat niet zonder aparte hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 12:05
Het is heel goed mogelijk dit inelkaar te knutselen. Zoekterm is 'zaphfc'. ISDN-kaartjes voorzien van een 'collogne hfc' chipset (ik heb ze van trust) kunnen met behulp van de zaptel/zaphf driver voorzien in een network terminated (NT) poort. Daarop kan je (met een isdn crosslink kabel) gewone isdn-toestellen (of in dit geval je isdn-centrale) aansluiten. Als de apparaatuur niet zelf voorziet in stroom, moet je er nog een oude NT1 (met 220stekker) tussenzetten (let wel: zonder gebruik te maken van de netwerkkant van de nt1, maar dus puur om stroom op de s0 bus te zetten).

[ Voor 36% gewijzigd door Egbert op 08-03-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Bedankt! Het wordt wel nog even klussen met wiring voor ISDN, aangezien onze Belgische telco-gigant Belgacom de bedrading altijd zo geweldig mooi documenteert en netjes aanlegt... Hoe zit het met termination, ik heb gezien dat een ISDN lijn dit nodig heeft, maar hier in huis is er enkel 100Ohms termination bij de ISDN modem-lijnen. Is deze veronderstelling juist: de ISDN faxmodems zijn rechtstreeks op de ISDN BRI aangesloten en moeten dus een terminator krijgen; de gewone ISDN-telefoontoestellen zijn aangesloten op de Forum I6S centrale die zelf al voorziet in termination.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Een heel stuk over dit onderwerp heeft afgelopen maand (of de maand ervoor) in het tijdschrift C'T gestaan, kan me alleen niet meer herrineren of ze hier asterix gebruikten of niet.

je zou kunnen kijken of het op hun site staat, of je kan in de winkel kijken of je het blad nog kan scoren.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53057

Kijk vooral naar chan_misdn dat is een asterisk channel driver voor de mISDN kernel drivers. Zover wij geexpirimenteerd hebben is dit de stabielste oplossing.

ZapHFC stopt er na een paar uur of paar telefoontjes nog wel es mee, De Isdn4linux channel kan niet over weg met NT poorten (dus niet voor je interne isdn netwerk).

chan_misdn is nog in ontwikkeling Ik zal straks nog wel ff wat info opduikelen.

mISDN isdn drivers voor de HFC kaarten
http://www.isdn4linux.de/cgi-bin/viewcvs.cgi/
Je hebt mISDN nodig (kernel driver)
en usermISDN voor de userspace.

chan_misdn:
http://www.beronet.com/index.php?PageID=3017

Een anders oplossing waar ik nu zelf voor gegaan ben is het kopen van een router met SIP poorten waar ik een analoge dect set op ga hangen waarvandaan ik de gesprekken naar de asterisk server laat routen. En dan afhankelijk van het nummer via ISDN of SIP naar buiten. Dat is iets anders dan jij wil bereiken.

Goede ISDN 2 SIP converter heb ik niet kunnen vinden onder de 400 euro. Echter nu ik er weer ff naar kijk zie ik het volgende alternatief: de IAXy het spreekt het IAX (InterAsterisk eXchange) protocol. Dit koppelt je oude ISDN infrastructuur met je Asterisk server.
http://www.voipsupply.com/product_info.php?products_id=209

Ik heb gekozen voor een hardware oplossing omdat de software oplossingen met de HFC kaarten toch redelijk brak werken. Kost ERG veel tijd om werkend te krijgen en wees voorbereid op shitloads met rare foutmeldingen waar je geen touw aan vast kan knopen. Dat was in iedergeval mijn ervaring.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 53057 op 09-03-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 20:29
Anoniem: 53057 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:04:
Kijk vooral naar chan_misdn dat is een asterisk channel driver voor de mISDN kernel drivers. Zover wij geexpirimenteerd hebben is dit de stabielste oplossing.

ZapHFC stopt er na een paar uur of paar telefoontjes nog wel es mee, De Isdn4linux channel kan niet over weg met NT poorten (dus niet voor je interne isdn netwerk).

chan_misdn is nog in ontwikkeling Ik zal straks nog wel ff wat info opduikelen.

mISDN isdn drivers voor de HFC kaarten
http://www.isdn4linux.de/cgi-bin/viewcvs.cgi/
Je hebt mISDN nodig (kernel driver)
en usermISDN voor de userspace.

chan_misdn:
http://www.beronet.com/index.php?PageID=3017

Een anders oplossing waar ik nu zelf voor gegaan ben is het kopen van een router met SIP poorten waar ik een analoge dect set op ga hangen waarvandaan ik de gesprekken naar de asterisk server laat routen. En dan afhankelijk van het nummer via ISDN of SIP naar buiten. Dat is iets anders dan jij wil bereiken.

Goede ISDN 2 SIP converter heb ik niet kunnen vinden onder de 400 euro. Echter nu ik er weer ff naar kijk zie ik het volgende alternatief: de IAXy het spreekt het IAX (InterAsterisk eXchange) protocol. Dit koppelt je oude ISDN infrastructuur met je Asterisk server.
http://www.voipsupply.com/product_info.php?products_id=209

Ik heb gekozen voor een hardware oplossing omdat de software oplossingen met de HFC kaarten toch redelijk brak werken. Kost ERG veel tijd om werkend te krijgen en wees voorbereid op shitloads met rare foutmeldingen waar je geen touw aan vast kan knopen. Dat was in iedergeval mijn ervaring.
chanmidsn komt toch uit I4L? of vergis ik me nou?

ZapHFC werkt perfect hoor, met bijvoorbeeld een Cologne HFC-4s of 8s, zowel in TE als NT mode. Je moet alleen die driver patchen met de Junghans patch, te vinden op http://www.junghanns.net/asterisk...
Ik heb hier net een systeempje gebouwd die uiteindelijk de telefooncentrale moet gaan vervangen. Asterisk-bak met hfc-4s kaart, 2 poorten intern (S0 bus dus, GEEN extra voeding noodzakelijk (nt1 dus) functioneert al als NT-poort), en 2 externe poorten naar KPN of andere provider.
Verder een stuk of 10 SIP/H324/IAX clients. 8)

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53057

Maar werkt die Zaptel driver+patch ook stabiel met de kaarten met een enkele HFC-S chip?
Pagina: 1