Toon posts:

Terminal service CALs for devices omzetten naar users

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het omzetten van Terminal Server CALS for devices naar TS Cals for users?
Mijn leverancier heeft mij TS cals for devices verkocht en verteld dat deze nog makkelijk (1malig) omgezet zouden kunnen worden naar TS CALS for users. Nu schijnt dit bij Win2k3 niet zo te zijn.
Ik heb hiervoor SA (software assurance) moeten aanschaffen. (tsja, ook weer een wijze les voor mij om voortaan zelf eerst beter wat info op te zoeken).
Met deze SA zou het wel mogelijk moeten zijn om deze conversie te maken.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand mij hiermee helpen? De temporary licenses verlopen binnen 11 dagen....

:\

Alvast bedankt!
ScR

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Terug naar je leverancier???

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
terminalserver configuration manager daar kan je dat instellen :)

ook zonder SA kan je die conversie wel maken.. die supplier heeft je even een contractje verkocht 8)

edit: mag idd niet, maar het kan wel :P

http://www.microsoft.com/...3/howtobuy/licensing/pric
licfaq.mspx

[ Voor 30% gewijzigd door Zwelgje op 08-03-2005 13:25 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom kan je dan bij aanschaf kiezen tussen TS cals for devices en TS cals for users?
Ik heb nu een pack voor 5 devices.

Wat gebeurt er precies wanneer ik bij tsmanager dit omzet naar cals per user?

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
Zonder SA mag je die conversie niet maken. Alleen met software assurance en als die licenses onder de SA vallen mag je eenmalig switchen tussen user/device cals.

Wat de topicstart voor licenses nodig heeft weet tie zelf het beste:

simpel gezegd: meer users als computers > device cal
meer devices als users: user cal

of een mix hiervan

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reactie.

Moet ik dan wel eerst met MS Clearinghouse bellen, of kan na aanschaf van deze SA je dit gewoon zelf doen?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is geregeld hoor.
Om de TS Cals voor devices om te zetten naar TS Cals voor users heb je dus wel een SA nodig. Heb je dit niet, helpen ze je niet verder.

Bij MS weten ze zelf niet eens hoe ze het kunnen omzetten. Ik heb een paar uur aan de telefoon gezeten om dit alles om te zetten.
Wat doen ze nou?
Eerst vragen ze je of je de server deactiveert, hierbij moet je je (volgensmij win2k3) key doorgeven. De TS licentie server is nu down en je moet deze opnieuw activeren.
Hierbij geeft MS je een nieuwe key om de server te activeren.
Als deze geactiveerd is, moeten de TS Cals voor Users geactiveerd worden. Hiervoor krijg je dan ook weer een key van MS die ervoor zorgt dat je de 5 User CALS krijgt.
Nu moet je bij de TS configuration de Licensing op User Cals zetten en thats it.

Wat mij dus opvalt, is dat de users die inloggen niet geregistreerd worden in de licensing module. Betekent dit dus dat er ongelimiteerd gebruikers kunnen aanloggen?

Het nadeel van TS CALS voor Devices is dat er een device cal geissued wordt wanneer een computer voor de 2de keer aanlogt. Het maakt dus niet uit of dit gewenst is of niet, hij krijgt een CAL, je kan deze niet verwijderen, ook MS Clearinghouse kan dit niet verwijderen/veranderen. Pas na 3 maanden worden deze weer vrijgegeven. Sux dus.

Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben.

Groeten ScR

Verwijderd

Het klopt dat de users niet geregistreerd worden in de licensing-server. Bugje (of feature?) in Windows 2003.

Zie: http://support.microsoft.com/kb/822134

Quote hieruit:

Currently, Window Server 2003 does not manage User CALs. This means that even though there is a User CAL in the license server database, the User CAL will not be decremented when it is used. This does not remove administrators from End User License Agreement (EULA) requirements to have a valid terminal server (TS) CAL for each user. Failure to have a User CAL for each user, if Device CALs are not being used, is a violation of the EULA. In the future, this behavior will be changed and User CALs will be managed.

Einde quote.

Geert
Pagina: 1