Toon posts:

Backupserver voor Novell Netware 3.12 Fileserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat hier nog wat Novell liefhebbers rondlopen, ik ben voor een bedrijf bezig een backup-server(tje) te maken voor een filesystem. Kom ik erachter dat het Novell Netware 3.12 is, goed ben al een eind op weg (hulde aan google) maar ben nu tegen de volgende 2 problemen aangelopen:

1. Data ontbreekt.. ik heb begrepen dat Novell een eigen mount heeft, deze gaat bij het kopieeren van de HD in Windows niet over. Ik veronderstel dat windows deze partitie niet eens kan inzien. Nu kan ik de data wel veilig stellen door deze share te benaderen via een client.

2. Deze fileserver wil ik in VMWare Workstation als backup hebben. Performance zal hierbij geen probleem zijn, echter de netwerk verbinding wel.

De situatie waar ik naartoe wil is dat indien de originele server uitvalt de backup deze taak overneemt, dus naar mijn inzien moeten de netwerkinstellingen en de data idem zijn voor de clients (waarop verschillende soorten applicaties draaien).

Heeft iemand hier ervaring in, ik ben op zoek naar een goede plan de campagne. Misschien een online handleiding of iets dergelijks. Ik heb tot op heden niks bevredigends kunnen vinden.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Leg het nog eens uit, want ik snap er geen hout van :?
Hoe wil je in hemelsnaam met een Windows client een NetWare server backuppen ?
Kijk of je nog een (oude) versie Veritas BackupExec for NetWare te pakken kan krijgen, deze heeft iig goede disaster recovery software.

Anyway, meer info over wat je nu op welke manier wilt bereiken.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kan je beter een 2e pc laten bouwen en deze met vinca standby software laten syncen.. (dit gaat dan realtime 'over the wire' (software is prijzig)

echter...netware 3.12.. is van 1991.... en daar ga je geen support meer op krijgen. (8>

waarom niet upgraden naar een wat makkelijker te beheren platform (nieuwe netware versie of desnoods windows)

ik denk dat jouw klant iets wil wat gewoon met deze oude middelen niet gerealiseerd kan worden.. lijkt me verstandig om dit aan de klant te vertellen dan dat je gaat lopen klooien (no offense) met allerlei ranzige tooltjes. believe me een klant hoort liever dat het niet kan dan dat je gaat lopen kutten

[ Voor 42% gewijzigd door Zwelgje op 07-03-2005 22:02 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat een upgrade helaas niet gaat, omdat er bestaande software voor gebouwd is.. (kassa+tijdwaarneming), ik denk dat de clientsoftware niet aangepast kan worden.

Is tussen haakjes geen klant van mij maar een kennis, zal leuk zijn als ik deze uren kan doorberekenen ;) Nee ik zie het als een uitdaging en bittere noodzaak. Stel je voor als de server corrupt raakt of sterft, dan heeft hij een vet probleem.

De synchronisatie hoeft ook niet 'live' te zijn, via de share kan ik de data (ja,ja, dbf-bestandjes :+ ) wel kopieren.

@koffie: wat mijn bedoeling was is om op een virtual machine op een bestaand pc een backup server klaar hebben staan met dezelfde novell + bestanden. Dat de data een week oud is maakt niet uit omdat het functioneren van de tijdregistratie essentieel is. Dus zodra de server uitvalt dat ik de virtual machine aan kan zetten en de taak als fileserver overneemt.

Ik ben momenteel bezig met een partitietabel te maken, de IDEATA driver herkend de schijf iig wel, maar ik creëer corrupte partities... grom... wat als ik nu een nieuwere netware neem, zijn er dan wijzigingen voor de clients nodig?

Wel gaaf projectje, mijn doskennis uit het stof... en werken met een golden oldie :) whow, uit 1991?

[ Voor 44% gewijzigd door Koffie op 08-03-2005 07:44 . Reden: mod foutje :X ]

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 14:49

Scraper

ErikJ

Je zou inderdaad een upgrade van NetWare kunnen overwegen. Wat voor clients praat je over, dos? Hier zijn wel clients voor te vinden die kunnen babbelen met een nieuwe versie van NetWare.

NetWare 3.12 babelt via een bindery, nieuwere versies via een NDS/eDirectory. Hierin verschilt het beheer. (en heb je dus ook een client nodig die via NDS/eDirectory aan kan loggen, alhoewel een nieuwe NetWare versie ook nog wel bindery kan emuleren).

Als je wilt upgraden naar de allerlaatste versie van NetWare dan zul je tussenversies moeten maken voor een directe upgrade, makkelijker is om een nieuwe server in het leven te roepen, data te kopieren en met een client te gaan testen.

edit: Pak een machine met ten minste 512 mb geheugen, download de NW6.5 SP2 overlay cd's (2 stuks) via de patches van NetWare 6.5 (support.novell.com), dan kun je testen of uberhaupt een nieuwe versie van NetWare gaat werken met die clients.

[ Voor 18% gewijzigd door Scraper op 08-03-2005 06:38 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Denk dat een upgrade helaas niet gaat, omdat er bestaande software voor gebouwd is.. (kassa+tijdwaarneming), ik denk dat de clientsoftware niet aangepast kan worden.

Is tussen haakjes geen klant van mij maar een kennis, zal leuk zijn als ik deze uren kan doorberekenen ;) Nee ik zie het als een uitdaging en bittere noodzaak. Stel je voor als de server corrupt raakt of sterft, dan heeft hij een vet probleem.

De synchronisatie hoeft ook niet 'live' te zijn, via de share kan ik de data (ja,ja, dbf-bestandjes :+ ) wel kopieren.

@koffie: wat mijn bedoeling was is om op een virtual machine op een bestaand pc een backup server klaar hebben staan met dezelfde novell + bestanden. Dat de data een week oud is maakt niet uit omdat het functioneren van de tijdregistratie essentieel is. Dus zodra de server uitvalt dat ik de virtual machine aan kan zetten en de taak als fileserver overneemt.

Ik ben momenteel bezig met een partitietabel te maken, de IDEATA driver herkend de schijf iig wel, maar ik creëer corrupte partities... grom... wat als ik nu een nieuwere netware neem, zijn er dan wijzigingen voor de clients nodig?

Wel gaaf projectje, mijn doskennis uit het stof... en werken met een golden oldie :) whow, uit 1991?

Niet lullig bedoeld, maar dat gaat je niet lukken.
Ik begrijp dat je weinig ervaring met NetWare (3.x) hebt, dat zal dan een heel voor je worden om dat werkende te krijgen op een hedendaagse machine.
Het heeft mij al de nodige dagen gekost om het werkende te krijgen op ene desktop waar een P3 1Ghz, 20 Gb en 512 Mb inzat.
Veel verder dan 20Gb ga je uberhaupt niet komen om te mounten, en het geheugen adresseren is ook een kloteklus.
Tenzij je een zeer oud barrel hebt staan, maar dan heb je juist hetzelfde risico als nu.
Los van dat, heb je uberhaupt de installatie diskette's nog wel bij de hand om een 2e server in te richten (en heb je eigenlijk wel 2 licentie's ? :P)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 01:12:

Niet lullig bedoeld, maar dat gaat je niet lukken.
Ik begrijp dat je weinig ervaring met NetWare (3.x) hebt, dat zal dan een heel voor je worden om dat werkende te krijgen op een hedendaagse machine.
Het heeft mij al de nodige dagen gekost om het werkende te krijgen op ene desktop waar een P3 1Ghz, 20 Gb en 512 Mb inzat.
Veel verder dan 20Gb ga je uberhaupt niet komen om te mounten, en het geheugen adresseren is ook een kloteklus.
Tenzij je een zeer oud barrel hebt staan, maar dan heb je juist hetzelfde risico als nu.
Los van dat, heb je uberhaupt de installatie diskette's nog wel bij de hand om een 2e server in te richten (en heb je eigenlijk wel 2 licentie's ? :P)

Hint : NetWare 3.x heeft nieuwere IDEATA drivers nodig om een schijf van enkele Gb's aan te kunnen.

Verwijderd

Draait deze software op de btrieve database die op de NW3.12 server of zijn er specifieke NLM's geladen.

Als het een Btrieve pakket is, kun je het bijna naadloos overzetten naar een recentere, voor de NLM-specifieke applicaties denk ik dat je weinig succes zal hebben met een upgrade naar NW 6.x

Mocht het Btrieve zijn en je de uitdaging aanwillen, mail maar, heb al een aantal van dit soort projectjes gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas geen software niks erbij... maar koffie ik houd de moed er nog in, heb op het internet al bepaalde artikelen gespot waarin staat dat ze netware 3.12 op een vmware hebben draaien, ik vermoed ook dat dit makkelijker gaat dan op een moderne bak, ivm de emulatie van vmware...

Als het goed is ontmoet ik donderdag een heuse netware certified systeembeheerder, kwam er net achter dat iemand in mijn kennisenkring hier verstand van schijnt te hebben. Denk dat hij mij wel wil meehelpen (hoop, hoop)

@edir, is volgens mij allemaal NLM, ik zal dit nog even controleren.

Tot zover de alternatieven:

- VMWare, nieuwe netware 3.12 install en dan data overzetten
- Als netware 3.12 niet op VMWare aan de praat komt (ga er niet vanuit) dan een netware update.
- Dito bak met zelfde spec's
- If Btrieve dan edir lastig vallen ;)

Ik houd jullie iig op de hoogte, bedankt voor de input zover.

Verwijderd

Topicstarter
Hé dit is leuk.. dit gaan we later deze week proberen:
How install Novell Netware 3.x on VMware :9~

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 01:38:
Helaas geen software niks erbij... maar koffie ik houd de moed er nog in, heb op het internet al bepaalde artikelen gespot waarin staat dat ze netware 3.12 op een vmware hebben draaien, ik vermoed ook dat dit makkelijker gaat dan op een moderne bak, ivm de emulatie van vmware...
Hoe wil je NetWare installeren zonder software? NetWare 3.12 werkt onder VMware (zie hier), maar je hebt zowel geen support van VMware als Novell. Voor zover ik weet support NetWare 3.12 4GB geheugen en 32TB aan disk capaciteit. Mocht dat niet met IDE lukken dan moet je eens de SCSI driver proberen (lsimptnw).
Stel je voor als de server corrupt raakt of sterft, dan heeft hij een vet probleem.
Is wel een goede reden om eens een test server te installeren met een NetWare 6.5 evaluatie en kijken of de software daarop geinstalleerd kan worden. Er zijn echt niet zoveel mensen meer die NetWare 3.12 beheersen en zo'n oude server is vaak ook moeilijk op te lappen.

Damn, je had het linkje zelf ook al gevonden. Toch maar eens vaker op F5 drukken :P

[ Voor 29% gewijzigd door JoetjeF op 09-03-2005 02:18 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

NetWare 3.12 zou je nog kunnen upgraden naar NetWare 3.20 (wat eigenlijk niets meer is dan een hele berg patches en updates (en een paar kleine tooltjes) , welke bij elkaar 3.20 heten). Daar zit ook een nieuwere IDEATA driver in.
Ik heb op dit moment een NW3.20 bak draaien op een Pentium 3 1Ghz, 256 Mb geheugen en 20 Gb schijf (verdeeld over 2 volumes).
Het geheugen wordt godzijdank volledig gezien/gealloceerd wordt.
Ik heb geprobeerd een 200Gb (jaja, grote stap voorwaards :P) erin te hangen, maar daar was hij het niet mee eens.
Een partitie van 100 Gb ofzo was nog net te doen, maar er was te weinig geheugen voor aanzwezig.
Zoek eens in PNS / NT want toen ik er mee hakte, heb ik 1 of 2 topics erover geopend.

Verwijderd

Aahhh heerlijk, NetWare :P

SFT III ?
Novell SBS ?

Verwacht je dat die NW3.12 snel gaat crashen dan ?

Als het echt alleen om backuppen gaat, pak een dds streamer, Arcserver erop.

Wat bedoel je trouwens met je opmerking over VMWare dat de netwerkverbinding een probleem gaat geven ?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 00:58 ]

Pagina: 1