Toon posts:

[max] Maps & textures

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik zal mijn probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Ik geef gelijk toe dat ik niet zo veel ervaring heb met max maar ik wil het echt zo maken. Ik heb ook goed gezocht op google maar ik zoek of op de verkeerde worden of er staat niet echt veel over op.

Goed nu het probleem:
Als je hieronder naar het plaatje kijkt zie je ongeveer hoe het eruit moet gaan hien als het af is. (dan wel bewegend maar dat is een kwestie van de camera er doorheen bewegen.) Het blauwe is de achtergrond map van de environment. Dus dat lukt wel. Het probleem is echt hoe krijg ik in 3d perspectief de witte tekst en lijnen met glow zodat ik er met mijn camera doorheen kan gaan. Hoe is het mogelijk om in 3ds max (7) bijvoorbeeld een transparent png te gebruiken zodat je die als 'transparent' material kan gebruiken. Ik heb het zelfs gprobeerd met illustrator en dan .ai's importeren als spline, extruden met dikte 0 en een glow geven (dat was het eerste idee) maar dat krijg ik steeds de 'Line in file exceeds 255 chars'-error, ik gebruik illustrator CS maar heb ook saven op andere versies geprobeerd.

Nog een keer concreet. Hoe maar ik in Max een scene zoals op het plaatje hieronder waar ik dan doorheen kan vliegen (en zo). Ik hoop echt dat dit mogelijk is :) en voordat dat iemand het kan uitleggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.7labs.nl/voorbeeld.jpg

Bij voorbaat dank :)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb met verschillende 3d programma's gewerkt, en ze hebben allemaal wel en "Extrude" functie of iets dergelijks. Ik denk dat je je daar eens in moet gaan verdiepen :)

Maps en textures zijn namelijk alleen maar "aankleding" van een object, ze zullen nooit een object hol kunnen maken zodat je er doorheen kunt vliegen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik dus gedaan, maar illustrator importeerd hij niet echt. Splines zijn handig maar dan moeten ze wel gewoon geimporteerd kunnen worden van een teken programma :)

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 18:09
Eerste hit op google. Begrijp dat je dit zoekt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dit is niet wat ik zoek helaas. Dat was mijn eerste concept maar ik kreeg het .ai bestand niet goed. Steeds die error waar ik het in mijn eerste post over heb. Dus ik zoek andere oplossingen en/of een oplossing voor het probleem :)

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
wil je echt tussen die lijntjes door vliegen? of onder de boog?
in dat laatste geval kun je eventueel een plain texturen met een targa (met alfa-channel)
Als je echt allemaal losse splines wilt, en dat 250 frames ofzo, zul je wel een paar serieuze pc''s laten zweten :P.
Wellicht dat je editable splines die je gecloned hebt kunt attachen, en dan slim selecteren wat weg moet.(in 3 groepen van lijnen met t zelfde patroon). lijkt meer werk dat t is hoor (bovendien, iets moois maken mag ook best wat moeite kosten)

maar je tekening is wel heeel erg 2d...dus t is me niet zo duidelijk wat je er precies mee in max wilt...

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:15
Je kan in max gewoon een mask gebruiken waarbij de zwarte delen transparant zijn. Je maakt dus gewoon een plane aan met je bitmapje in het diffuse slot, dan je mask in het opacity slot en klaar ben je.... glow kan je middels post effects verkrijgen....

Je kan ook overwegen het geheel in After Effects/Combustion te maken, dergelijke pakketten zijn daar beter geschikt voor...

[ Voor 21% gewijzigd door Folkert op 08-03-2005 09:27 ]

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Als ik je goed begrijp, dan wil je dus eigenlijk dat dat vlak een 3d vlak wordt waar je om heen kunt vliegen en doorheen kunt vliegen? Dus de letters en zo hebben geen echte dikte, maar je kunt er wel in perspectief naar kijken. Als dat zo is, dan kun je gewoon een png of targa of iets anders gebruiken als material en dan de opacity laten bepalen door die tekening. Opacity is namelijk doorzichtigheid. Je ziet dit dan in de viewport niet goed, maar als je rendert wel.

De glow kun je achteraf doen in een programma als After Effects, of direct in MAX dmv de video post.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 320 splines :) toch besloten het met splines te gaan doen. Dit was al best hard werken :) Hoe kan ik nu de glow toevoegen. Ik hoor After Effects en Videopost. Het liefst zou ik het in video post doen maar kan iemand mij een link geven naar uitleg hoe ik dit zou morgen doen? :)

• Folkert
Druk op F1... de help file van Max is gigantisch uitgebreid met enorm veel tutorials, hier staat voldoende info in om je op weg te helpen...

in de Max reference krijg ik 133 hits en bij de tutorials 10 als ik zoek op 'video post'

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
je kan ook glow toevoegen aan objecten in de material editor.
Zoek t ff op.

Bij environment effects kan je ook glow effecten toevoegen aan objecten (net als ontploffen etc.).
dus simpel ff die effectjes opzoeken.

en indd. de F1 knop is erg handig! :*)

ohja, het is niet aan te raden te gaan werken met premiere met glow, werkt niet echt als je al een filmpje hebt O-)

nog wat, ik zou uberhaupt geen max gebruiken als ik het zo zie. After effects gebruiken ze ook voor die filmpies van het RTL4 nieuws en Editie NL. Zoals je daar kan zien, handig programma, After effects.

[ Voor 39% gewijzigd door Heuving op 15-03-2005 16:34 ]

• Folkert
Gebruik programma's waar ze gewoon voor bedoeld zijn... richt je niet teveel op Max! Ook After Effects heeft een trial geloof ik en werkt erg fijn, helemaal met de plugins van Trapcode... :P

http://www.trapcode.com/

[ Voor 3% gewijzigd door Folkert op 15-03-2005 16:40 . Reden: typo ]

Pagina: 1