Toon posts:

squid proxy & dns server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou een LAN party op school, maar de DNS wil niet goed via de proxy van school resolven.
De internetverbinding loopt op deze manier:
demon/multikabel <--> router <--> proxy A (Archimedes, 192.168.10.1, docenten) <--> netwerk school
demon/multikabel <--> router <--> proxy B (Poseidon, 192.168.10.3, leerlingen) <--> netwerk school

het internet verloopt dus over 2 proxies, maar deze zijn over het gehele netwerk te gebruiken.
Archimedes kan ik niet meer op omdat hij is voorzien van een wachtwoord (die ik niet heb), het probleem is dat hier ook de DNS server op staat.
Poseidon moet ik dus gebruiken om op internet te kunnen maar ik moet de DNS gebruiken op Archimedes.
Overigens lopen beide proxies lopen op Windows 2003.

Nou heb ik met Squid onder FreeBSD een proxy opgezet met als parent proxy Poseidon.
Deze server heeft 2 netwerkkaarten (rl0 en rl1, rl0 is de verbinding naar het schoolnetwerk, rl1 naar het LAN) om de twee netwerken wel gescheiden te houden, maar we willen wel op internet kunnen, vandaar die squid met parent proxy.

(het loopt nu dus zo schoolnetwerk <--> server met squidproxy met parent proxy poseidon <--> lan-party netwerk).

Als ik nu websites bezoek via IP adres bezoek, werkt het prima. Wil ik echter bijv. http://webmail.djuri.nl gebruiken, dan werkt het niet. Alle gecachede hostnames die ik thuis heb geprobeerd werken wel. In /etc/resolv.conf heb ik al als nameserver 192.168.10.1 (archimedes) staan, maar hier schijnt squid zich niks van aan te trekken.

Zo uit mn hoofd (ik ben inmiddels thuis namelijk) heb ik in de squid.conf ook geprobeerd met "dns_nameserver 192.168.10.1" maar dit werkte ook niet. Als iemand hiervoor een oplossing weet, post hem dan hier, dan kan ik hem uitprinten en morgen alles testen :).

Ik kan trouwens alleen naar TCP port 80, 443 en 21 connecten via beide proxies.
(De school zal niet andere poorten speciaal voor ons open zetten)