Ik ben het grotendeels eens met de mensen hierboven die aangeven dat je zelf ook best wat kunt uitzoeken. Als je kant en klaar advies wilt hebbendan kun je een willekeurige computerwinkel instappen en advies vragen, zij worden ervoor betaald.
Maar om je op weg te helpen heet tweakers.net een faq geschreven en komt er elke 2 maanden een Best Buy Guide uit. Een beetje begrijpend lezen daarvan en vervolgens zelf even creatief nadenken kan vervolgens leiden tot een vrij goed overdachte keuze.
Laat ik hier vast beginnen door het
basissysteem,
multimediasysteem en
high-end gamesysteem te combineren.
Allereerst moet er bepaalt worden wat er allemaal van de 1000 euro gekocht moet worden. Monitor en randapparatuur heb je al neem ik aan, dus ik ga ervan uit dat je het volgende nodig hebt:
-kast + voeding
-moederbord
-cpu + koeler
-geheugen
-videokaart
-harde schijf
-CD-Rom (dvd brander)
Allereerst de budgetten voor de onderdelen ongeveer verdelen, beginnende met de onderdelen die redelijk vast staan: HD 100 euro, DVD brander 70 euro, geheugen 2x 65 euro, kast 100 euro laat 600 euro over voor mobo + proc + videokaart. Hier beginnen de echte keuzes.
In de BBG nemen ze voor het budgetsysteem een S754 mobo en proocessor, maar ze geven daar en bij de andere systemen al aan dat ze liever S939 doen ivm dual channel ondersteuning en het feit dat dit nu
de socket is van AMD. Een andere keuze welke nu gemaakt moet worden is of de videokaart een AGP moet zijn of het nieuwe PCI Express, ik kies tegenwoordig voor PCI-E, zeker als er spellen mee gespeeld moeten worden. Voor budget of minder veeleisende systemen kan ik nu nog steeds een AGP systeempje aanraden omdat ze vaak wat goedkoper zijn en er een simpelere videokaartje in kan.
Voor het moederbord kies ik dan voor de Asus A8V-E voor 130 euro en daarmee blijf 470 over voor processor en videokaart. Hier moet opnieuw een keuze gemaakt worden: snelle cpu of snelle videokaart of gulden middenweg...
Omdat je ook filmpjes mee wilt monteren kies ik de cpu als belangrijkste en neem een AMD Athlon 64 3500+ welke incl 3 jaar garantie en boxed koeler 260 euro kost. Dit laat dan 210 euro over voor een videokaart waardoor de nVidia 6600GT de beste keus lijkt voor 200 euro.
Mochten spellen toch wel belangrijker zijn dan zou je ipv een 3500+ ook een 3200+ van 190 euro kunnen nemen waardoor er bijna genoeg geld overblijft om ipv een Nvidia 6600GT een Radeon X800XL te nemen (kost 320 euro dus kom 40 euro te kort, maar de steds genoemde onderdelen had ik wat ruim bemeten met de prijzen)
Om nu te kijken welke harde schijf of DVD brander je wilt hebben kun je nu nog per onderdeel even een specifieke review opzoeken, die zijn er zat. Voor de keus tussen de 6600GT (met 3500+ cpu) of de X800XL (met 3200+ cpu) kun je ook wel wat reviews vinden (
hier bijv 1tje) en dan moet je maar kiezen wat je het belangrijkst vind.
[
Voor 6% gewijzigd door
makje op 07-03-2005 18:33
. Reden: zootje typo's eruit gehaald ]