Toon posts:

Massa opslag op HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik zit met een probleem. Ons bedrijf schrijft per dag gemiddeld 2 - 4 gigabyte weg aan tekeningbestanden. Na de wekelijkse schoning houden we gemiddeld 12 gb per week er op na. Op een gegevens moment is de 1 terabyte HDD configuratie vol, dit moment ziet er binnen een maand a 1,5 aan te komen.

De vraag luidt dan ook, is men bekend met dit soort problemen, en wat is hier tegen te doen, naast steeds weer een nieuwe server te kopen. (is nu de 4e server al, en zoals jullie zelf ook wel kunnen bedenken, zijn dat dure geintjes).

m.a.w. is er een manier om makkelijk te archieveren? Het moet zo gebeuren, dat wanneer het nodig is, het met gemak bereikt kan worden en niet met tig cd's of DVD te slepen.

Graag jullie reactie.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-03 11:18
Profi compressie programma's?

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Archiveren op tape

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37

w0w

Als je toch gewoon elke dag een DVDtje brand en GOED opbergt op datum... dan heb je de juiste dvd toch binnen 5seconde gevonden :? Anders gewoon IDE pci kaartje erbij (of sata ofso) en 8x 300gb erin knallen :)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Externe HDD's aansluiten op die servers? of tapebackups maken?

Verwijderd

zou zeggen neem 1 Server hierbij een stuk of 4 8x-sata controllers en hier >300GB schijven opzetten
krijg je dus 4x8x300=9600GB... wat schijven voor raid5 eraf tellen kom je op ongeveer (laten we zeggen 8TB uit)...

oke is niet super maar wel goedkoper dan elke keer een nieuwe server kopen...

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De aanschaf van SAN clusters ;) in een 19inch rack te plaatsen en makkelijk uit te breiden.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tapes stream werkt niet is al geprobeerd. Wij hebben zelf een tapestream van 400 GB. Dus daar kan wel wat op, alleen de snelheid is niet echt te bevorderen.

Het principe DVD, daar heb je wel gelijk in, maar in praktijk werkt het niet. Dus dit is geen optie.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een iets goedkoper voorbeeld te vinden?

• w0w
  • Laatst online: 16:37

w0w

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:46:
Tapes stream werkt niet is al geprobeerd. Wij hebben zelf een tapestream van 400 GB. Dus daar kan wel wat op, alleen de snelheid is niet echt te bevorderen.

Het principe DVD, daar heb je wel gelijk in, maar in praktijk werkt het niet. Dus dit is geen optie.
Hoezo werkt het niet in de praktijk? En wat is er mis met de andere genoemde opties? (pci kaart + 8x 300gb schijfjes)
:/

En nu is het ook opeens te duur... Sja als tapes, HDD's en dvd's niet werken ( :? ) blijft er toch echt vrij weinig over vrees ik....

[ Voor 15% gewijzigd door w0w op 07-03-2005 16:50 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:46:

Heb je weleens geexpirimenteerd met tape backup scedules? je kan zo'n backup om 3 uur snachts laten doen, heb je de volgende ochtend een frisse volle tape. Dat kan je doen met oudere bestanden zodat je de recentere bestanden op een "snellere" hd laat staan.
Aangezien je in het verleden al meerdere servers ( :? ) voor het backuppen hebt gekocht is het toch echt wel aan te raden in die servers meerdere hd's in raid te hangen. Je zult er zowieso geld aan moeten uitgeven lijkt me, goedkoop is dan meerdere hd's of tape backups :Y)

[ Voor 23% gewijzigd door Matias op 07-03-2005 16:50 ]

• Opperhoof
  • Laatst online: 18:08
met hoeveel mensen 'teken' je op dat bedrijf?
als het er veel zijn, en die tekeningen zijn vaak nodig, kan ik het me voorstellen dat dvd's onhandig zijn.

wat je wel kan doen is zoals ze hierboven zeiden een server met een aantal 300gb schijven neerzetten.
je zet al die tekeningen erop en als de hdd's voor 75% vol zijn, sorteer je de tekeningen op datum laatst gebruikt en zet je de tekeningen die niet meer zijn gebruik op een aantal dvd's. deze dvd's geef je een naam: " 07032005" ; "07042005" ; 25042005" etc..

probleem wordt nu, iemand zoekt zijn tekening van vorig jaar en heeft geen flauw idee meer hoe dat heet. het was iets met een rode bloem.....
voordat je die tekeningen brand kun je er een klein jpeg plaatje van maken van een ~200kb en zet je het dvd nummer rechtsonderin.

op deze manier kan iedereen zijn tekening snel terug vinden. of ze vinden hun tekening van ***mb of ze vinden hun tekening van een paar kb en zoeken de dvd op, en klaar.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je disk storage wilt, zou je naar een iSCSI oplossing kunnen kijken. Sommige van deze zijn beschikbaar met (S)ATA schijven, waardoor de kosten binnen de perken blijven.

2 voorbeelden zijn van EMC en Adaptec

Implementatie kosten zijn vrij laag; een dedicated gigabit (ethernet) netwerk kaart per server die toegang moet hebben en een gigabit ethernetswitch (hoeft niet managed of zo). Je zou op je huidige (gigabit) netwerk kunnen proberen, maar als je ongeveer 40% utilization hebt momenteel kan een iSCSI implementatie je netwerk op zijn knieen brengen, dus meestal wordt een 'dedicated' netwerk aangeraden.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:47

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:47:
ome_jaap,

met verbazing heb ik dit topic gelezen.
Een bedrijf dat op zoek is naar een goedkoper voorbeeld ???

Misschien is het een goed idee om eens een berekening te maken van de prijs per Gb voor de opslag en dat te vergelijken met het gemak (en de tijdswinst) van het gebruik van een SAN of NAS.

Hierin zijn hele goede en betaalbare oplossingen te vinden (en let dan een beetje op de uitbreidbaarheid in plaats van elke keer een nieuwe server te kopen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
In combinatie met
keur0000 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:37:
De aanschaf van SAN clusters ;) in een 19inch rack te plaatsen en makkelijk uit te breiden.
lijkt me toch echt de makkelijkste oplossing. Je moet niet alleen naar de kosten kijken, maar ook naar het gebruiksgemak. Als een collega iedere dag een half uur aan de backup moet besteden kun je zelf ook wel nagaan hoeveel dat op jaarbasis kost. :)

-

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09-2025

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

hmm, het lijkt me als je een ait 4 -tapedrive koopt, (200G native, 520 G compressedd (ja, dat vind ik ook rare aantallen ja.) dat je toch wel goedkoper uitbent, en zo'n ait drive is vrij snel vind ik. Je moet alleen even wat mensen laten nadenken over een goed backupschema, maar de pro's van zo'n oplossing kan ik al gauw bedenken.. je kunt offsite storage maken, handig voor als je pandje affikt, offline storage, in geval van een fikse computerstoring (hd crash, controller erros) heb je je data nog bij de hand. en ga maar verder...
Oh ja, een 200 GB tapeje is qua ruimte (lxbxh) ook nog kleiner dan de gemiddelde HDD :p

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Pagina: 1