• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:28

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik ben op dit moment bezig met een verslag over GPS en dat lukt al vrij aardig.

Ik ben op het punt gekomen dat ik de plaats van de ionosfeer wil aangeven, maar op het internet geven ze antwoorden van 50 km tot ongeveer
- 200 km hoogte?
- 400 km hoogte?
- 500 km hoogte?
- 1000 km hoogte?

nogal een groot verschil dacht ik zelf. Dus ik wil hierbij vragen of iemand op dit forum het wel met zekerheid weet. B)

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 11-03-2005 09:26 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Mja, die hoogte varieert idd nogal merk ik als ik het in google gooi... Pak er eens een goed meteorologie boek bij :) Ik vermoed dat het moeilijk is hier een goed antwoord op te geven omdat de ionosfeer langzaam overgaat in de ruimte.

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 16:21 ]

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:18:
Mja, die hoogte varieert idd nogal merk ik als ik het in google gooi... Pak er eens een goed meteorologie boek bij :)
Die heb ik net niet liggen, en om er voor zo een vraag meteen één aan te schaffen :r .. gebruik hem daarna denk ik toch nooit meer :p

Ruimte begint bij 800 km... had ik gelezen op internet...hopenlijk varieert dat niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Emiel1984 op 07-03-2005 16:23 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

emiel1984 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:22:
[...]

Die heb ik net niet liggen, en om er voor zo een vraag meteen één aan te schaffen :r .. gebruik hem daarna denk ik toch nooit meer :p
En daar hebben ze dus bibliotheken voor uitgevonden ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:23:
[...]

En daar hebben ze dus bibliotheken voor uitgevonden ;)
Das best goed idee ;) haha maare das ook 2 uur reizen |:( vandaar dat ik t hier vroeg voordat ik dus 2 uur gaat reizen :p :/ BBL is K**te

thks anyway voor alle reacties tot zover

[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1984 op 07-03-2005 16:38 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23
(jarig!)
emiel1984 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:24:
[...]

Das best goed idee ;) haha maare das ook 2 uur reizen |:( vandaar dat ik t hier vroeg voordat ik dus 2 uur gaat reizen :p :/ BBL is K**te

thks anyway voor alle reacties tot zover
2 uur reizen....?? woon je zelf op mars of omstreken..?

anyway, misschien is het een idee om een email naar de NASA te sturen,.. mooi verhaaltje, een paar google bronnen erbij en je krijgt vast wel een mailtje terug met het juiste antwoord.

---------------------------------------edit-----------------------------------------

bron: sesam encyclopedie.

ionosfeer, gedeelte van de dampkring dat boven ca. 80 km hoogte is gelegen. door de intensiteit van het ultraviolette zonlicht op de hoofte is de lucht er sterk geioniseerd (vandaar de naam) ultraviolet licht splitst nl. lucht in ionen en elektronen. er zijn evenwel div. ionisatieprocessen mogelijk, waarin afzonderlijke golflengten van het ultraviolette licht een rol sopelen.. vandaar dat er een aantal lagen voorkomt, waarin de ionisatie max. is. Men onderscheidt: A) D-laag (70-100km hoogte, vrijwel uitsluitend overdag aanwezig, B) E-laag (ca. 110-160 km hoogte), het sterkst bij hoge zonnestand, C) F-laag (boven 160km), onderverdeeld in F1- en f2-laag, waarvan de eerste alleen 's zomers overdag merkbaar is, de laatste dag en nacht aanwezig is,. de f2 laag geeft de beste reflectie voor koretre golven, de D-laag voor lange golven van radioverkeer. uitbarstingen van ultraviolet licht op de zon kunnen de i. volslagen in de war maken. de E-laag kan 's nachts wel eens abnormale ionisatie vertonen. ook poollicht en magnetische stormen kunnen ernstige storingen doen optreden. voor het radioverkeer is regelmatige eiling van de i. uiterst noodzakelijkj. dit geschiedt mbv kortegeolfzenders die op een draaggolf van bepaalde freguentie een kort signaal uitzenden, n ontvangers direct naast de zenders, die het signaal opvangen van de door de div. geioniseerde lagen teruggekaatste echo's. Lit. S. k> Mitra, The Upper Atmosphere (1952); K. Rawer, Die Ionosphäre (1953)

onder voorbehoud van spelfouten :)

[ Voor 60% gewijzigd door Opperhoof op 07-03-2005 17:03 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ruimte begint bij 800 km... had ik gelezen op internet...hopenlijk varieert dat niet ;)
Aangezien het ISS op een hoogte van circa 360 km rond de Aarde cirkelt, kan men strikt genomen dus niet van een ruimtestation spreken.

Wikipedia meldt dat de ionosfeer geen deel uit maakt van de Aardse atmosfeer; Bron.

Aannemend dat wat buiten de Aardse atmosfeer ligt, tot de ruimte gerekend wordt, wil ik je uitspraak dat de ruimte bij 800 km begint in twijfel trekken. :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

OpifexMaximus schreef op maandag 07 maart 2005 @ 18:11:
[...]
Aangezien het ISS op een hoogte van circa 360 km rond de Aarde cirkelt, kan men strikt genomen dus niet van een ruimtestation spreken.

Wikipedia meldt dat de ionosfeer geen deel uit maakt van de Aardse atmosfeer; Bron.

Aannemend dat wat buiten de Aardse atmosfeer ligt, tot de ruimte gerekend wordt, wil ik je uitspraak dat de ruimte bij 800 km begint in twijfel trekken. :)
De ruimte begint op 80 of 100 km hoogte, beetje afhankelijk van wie je het vraagt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Het grote bereik in hoogte van de ionosfeer zit hem in het feit dat deze laag verwijst naar waar deeltjes geioniseerd worden in onze atmosfeer. De balans in de ionisatie en recombinatie wordt door veel mensen anders genomen en dus de hoogtes die ervoor gelden ook.

Sterrenkundigen zitten zo tussen de 50/80 en 300/800 kilometer.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Mr. Liu schreef op maandag 07 maart 2005 @ 18:22:
[...]

De ruimte begint op 80 of 100 km hoogte, beetje afhankelijk van wie je het vraagt.
Volgens de NASA begint de ruimte op 100km. De prijs voor de commerciële vlucht gaat ook over he feit dat je minimaal op 100km moet bevinden, met 3 mensen en binnen 2 weken 2x (oid).

ps. heb je geen binas? daar staat het iig wel in over waar de ionosfeer zit.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

OpifexMaximus schreef op maandag 07 maart 2005 @ 18:11:

Eerste regel van je eigen bron: The ionosphere is the part of the atmosphere that is ionized by solar radiation.

Maar verderop schrijven ze dan inderdaad vreemd genoeg: Note: The ionosphere is NOT a layer in the Earth's atmosphere.

Dus wikipedia spreekt zichzelf tegen. Ik denk dus dat we inderdaad richting de goede meteorologie boeken zullen moeten gaan.

Overigens begint (volgens wikipedia) de ionosfeer op 80km en eindigt zij ongeveer op 550 km.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ruimte begint bij 100km, vanaf daar ben je ' austronaut' dus in de ruimte

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

@Diadem

Wikipedia spreekt zichzelf niet tegen. De atmosfeer is ingedeeld in lagen, Troposfeer, Tropopause, Stratosfeer, Stratopause, Mesosfeer, Mesopause, Thermosfeer, Exosfeer.

De ionisfeer is niet een van de lagen van de atmosfeer maar is een laag waar dus atmosfeer deeltjes geioniseerd worden.

Het verschil is subtiel maar een laag in de atmosfeer hoeft geen atmosfeerlaag te zijn.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Moet je is kijken op;

atmos_nl.jpg

Dat zal wel de nederlandse atmosfeer zijn...

De bron lijkt mij aardig te vertrouwen...

Toch het idee nog het idee in mijn achterhoofd van "de troposfeer bevind zich van aardoppervlak tot a 12km hoogte ?? :S"

Heb nasa een e-mailtje gestuurd maar nog geen op reactie gehad. :O ..
( public-inquiries@hq.nasa.gov )

Is het mischien niet de plek waar je je bevind wat de atmosfeerindeling bepaalt ?

bedankt voor alle reacties tot zover...jammer dat ze alleen beetje afwijken van elkaar...
Modbreak:De groeten doen onder je postjes is niet nodig; je naam staat er al naast

[ Voor 12% gewijzigd door Confusion op 11-03-2005 09:26 . Reden: vage zin-opbouw ]

[LTS][MTS][HTS]

Pagina: 1