Toon posts:

Camcorders en hun (lichtsterke) lenzen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe camera en lees er veel over.
Nu heb ik een vraag: hoe kan het dat in sommige reacties zulke tegenstrijdigheden voorkomen t.o.v. de prestaties van de lenzen in de camera's?

Bijv. de lens van de Panasonic NV-GS120 (lichtsterkte F1.8) wordt over het algemeen bejubeld terwijl die JVC camera's met een F1.2 lens vaak worden afgekraakt ("butt camera's").
Je zou toch zeggen dat een F1.2 lens betere prestaties levert in situaties met weinig licht dan een F1.8 lens?? M.a.w. een camera met een F1.8 lens kan toch nooit goed presteren in het schemerlicht??

Pascal

Verwijderd

F1.8 kan zeker en vast goed presteren in het schemerlicht.
Maar als ik jou was, zou ik even googlen op fotografie-tutorials
of het fotografie-forum wat doorlezen. Dit is namelijk basiskennis.
Dat F-getal staat voor een verhouding van 2 dingen die ik net even
vergeten ben maar ik weet wel het belangrijkste: ze staan gewoon
voor de lichtdoorlaatbaarheid van de lens, hoe kleiner dat F-getal en dus
hoe groter het diafragma, hoe meer licht er door de lens de camera bereikt.

Het F-getal zegt dus niets over de scherpte, kleurenreproductie, optische kwaliteit
van een lens en een F1.0 lens is dus zeker en vast niet direct een kwalitatieve lens.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
De kwaliteit van de lens (lichtsterkte) is een ding, de kwaliteit van het lichtgevoelige element (ccd) een ander, lijkt mij. M.a.w.: niet enkel de lichtsterkte van de lens bepaald hoe een camera presteert onder moeilijker licht-omstandigheden, ook dat wat achter de lens zit. (ccd en electronica)

Verwijderd

Precies, de grootte van de CCD's zijn met name bepalend voor de prestaties in donkere omstandigheden. Naast de grootte van de CCD's, gebruikt Panasonic er uiteraard 3 hetgeen de lichtsterkte ten goede komt (immers een chip per kleur zonder gebruik te maken van een filter). Daarnaast valt ruis softwarematig te onderdrukken, hoewel dit vaak ten koste gaat van de contrastweergave. Die Panasonic is wel een erg mooie camera en de beste in zijn prijsklasse. Met name de kleurweergave is waanzinnig! Lichtsterkte is ook dik voor elkaar. Misschien de GS200 als het budget het toelaat? Weer een stapje lichtsterker.

Verwijderd

Andere overweging; naarmate de lichtsterkte van een lens beter wordt daalt de algehele beeldkwaliteit.
Grotere frontlenzen zijn nu eenmaal moeilijker te corrigeren wat betreft lensfouten.
Een lichtsterke lens is dus wel mooi als het donker is maar als je genoeg licht hebt dan heb je er last van.
Algehele stelregel voor het optimale uit een lens te halen te halen is om hem sowiezo 2 a 3 stops te diafragmeren (dicht te draaien).
Daarmee kom je met de meeste lenzen wat betreft optimale scherpte ed toch op diafragma 5,6 a 8

Verwijderd

Het klopt wel dat een objectief wat gediafragmeert moet worden voor optimale scherpte, maar dat geldt voor alle objectieven, dus ook voor die met f/5.6. Hiermee kom je dan op f/9 of zelfs f/11 uit. Daarnaast is er bij camera's met lichtsterkere objectieven vaak ook wel financiele mogelijkheden om beter glas te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook zo dat bij gelijke grootte van de CCD het beeld minder scherp (meer ruis) wordt bij meer pixels?? Dus presteert een camera voor wat betreft scherpte van het beeld beter met 800.000 pixels dan met een megapixel bij een gelijke CCD?

Want dat zou dus betekenen dat je bij een wat minder budget je het beste kunt kijken naar een camera met 800.000 pixels? Die 3 CCD camera's liggen helaas boven mijn budget.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Voor zover ik weet is circa 440.000 pixels voldoende voor de volledige pal resolutie (100 % scherpte), waarbij de grootte van de ccd (de grootte van de individuele pixels) mede bepalend is voor meer of minder ruis. (grotere pixels in principe beter: die zijn lichtgevoeliger)

Een ccd met 800.000 pixels is dan dus beter op het punt van beeld-ruis (de afwezigheid ervan) dan een ccd met 1000.000 pixels (1 mega pixel) bij gelijke ccd grootte.

Verwijderd

Bedenk jezelf wel dat een instapmodel camera in principe alleen geschikt is voor gebruik buitenshuis. Wanneer je naar binnen loopt, stijgt de ruis de pan uit. Daarnaast is er vaak sprake van een zeer beperkte contrastweergave. Let bij de keuze uit een instapper met name op de kleurweergave en totaal niet op gadgets (zoals touch screen, IR night shot, ingebouwde videolamp en weet ik veel wat nog meer). Koop alleen een ouder type JVC (zijn beter dan de nieuwe) met 3D noise reduction.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er redelijk uit. Die megapixel camera's gebruiken de extra pixels voor foto's. Het aantal pixels dat gebruikt wordt voor film is gelijk. Aangezien ik een goede digitale fotocamera heb ga ik voor een camcorder met 800.000 pixels. Mijn oog is gevallen op de Sony DCR-HC32E
Vanaf 538 euro te koop (webwinkels)

Handycam-station

Carl Zeiss lens

800.000 pixels Advanced HAD CCD

Super Steady Shot

20x optische zoom/800x digitale zoom

Super NightShot Plus

i.LINK (DV - in/out)

Analoge video en S-video-uitgang

Geavanceerde USB-streaming (Video-CD branden)

6 beeldeffecten en 6 digitale beeldeffecten

Automatische belichting via 6 programma's

Iemand toevallig ervaringen met deze cam??
Pagina: 1