Toon posts:

Samsung SyncMaster 913N of BenQ FP937s+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben mezelf aan het orienteren naar een LCD monitor. Ik twijfel nog enorm over welke ik nou ga aanschaffen. Kan iemand argumenten geven zodat ik de knoop uiteindelijk kan doorhakken.

Ik ga kiezen tussen twee 21inch monitoren de:

LCDSamsung SyncMaster 913N

BenQ FP937s+

Bedankt

Groeten,

Melvin

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat vind je zelf de plus- en minpunten van de genoemde schermen?

39

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 15:01
Welkom op GoT. Je hoeft niet te groeten of te hallo'en.

Je wilt dus een 21" scherm. Je noemt 2 schermen, maar het gaat in beide gevallen over een 19" exemplaar. Dusja... :?

Reviews kan je makkelijk vinden op het web, en van daaruit je keuze maken:
913N
FP937s+

Voor ervaringen met schermen kan je op GoT terecht, 19" tft ervaringentopic bvb:
klik

Je vindt de meeste antwoorden dus wel met wat zoekwerk. Je kan ook overwegen om een winkel binnen te stappen en met je eigen ogen te zien of het scherm je aanstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Noel op 07-03-2005 14:22 . Reden: foutje ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Topicstarter
Pluspunten zijn voor mij de 8ms responsetijd. Verder vindt ik het minpunt van de BenQ dat hij duurder is ten opzichte van de Samsung. Ik wil verder een monitor die er goed uitziet en waar ik de eerste vijf jaar zeker geen omkijken meer naar heb.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Lees gewoon de review op tomshardware en maak een keuze...

ik ga in ieder geval voor de Hyundai Monitor L90D+ 19" TFT

http://www.tweakers.net/pricewatch/58125

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de tips. Ik heb even goed rondgekeken en aan de hand van de reviews de knoop doorgehakt.

BenQ ;)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 17:40:
Thanks voor de tips. Ik heb even goed rondgekeken en aan de hand van de reviews de knoop doorgehakt.

BenQ ;)
Zou je misschien kunnen aangeven waarom? ik zit ook in dubio welke van de 2 ik misschien wil gaan kopen. Is het de DVI die de BenQ bied? :)

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik zou deze ook maar s overwegen: http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1764459,00.asp
Die heeft het nieuwste generatie (7e) lcd display van samsung aan boord en dat voor een super prijs.

hij wordt hier en hier besproken.

trouwens als je ook wilt vormgeven dan zou ik een lcd met 1280x1024 res koste wat t kost vermijden aangezien een circel dan een ei vorm krijgt. :r

[ Voor 18% gewijzigd door dadj op 07-03-2005 18:21 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, de DVI heeft mij eigenlijk over de streep gehaald. Verder hou ik wel van een beetje design, en daar kan BenQ wel mee over de brug komen.

• Noel
dadj schreef op maandag 07 maart 2005 @ 18:18:trouwens als je ook wilt vormgeven dan zou ik een lcd met 1280x1024 res koste wat t kost vermijden aangezien een circel dan een ei vorm krijgt. :r
|:( Onzin-alarm..

De resolutie is 5:4 en het scherm zelf is ook 5:4. Zelfde verhouding en er is dus GEEN vervorming.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hallo, we hebben een centraal 19" TFT topic: [rml][ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Deel 3[/rml]

Ontopic: De keuze is moeilijk gezien het gebleken is dat het gebrek aan een DVI ingang op de 913N geen nadeel is, scherm is prima scherp en zeer weinig ghosting. Als we daar dus niet op letten heeft de Samsung een voordeel t.o.v. de Benq, namelijk een grotere kijkhoek. Als je dat minder belangrijk vind zal design eerder de doorslag kunnen geven. Beide monitoren bieden in ieder geval prima waar voor het geld. De Tom's Hardware review is inderdaad erg nuttig: http://graphics.tomshardware.com/display/20050215/index.html
Onzin-alarm..
Ja, bovendien hebben alle 17- en 19" TFT's een resolutie van 1280x1024, dus er is geen andere keuze in die groottes. Dadj komt nieteens met alternatieven.

[ Voor 97% gewijzigd door Yokozuna op 07-03-2005 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het idee dat ik de juiste keuze heb gemaakt de BenQ. Ik sta te springen om m uit zijn doosje te halen en te voeden. _/-\o_

Bedankt voor de snelle input gasten.

Melvin

Verwijderd

goede keuze, ik heb net m'n fp937s+ binnen en looks the part 8)

Verwijderd

:O Hoi,

Mocht je nog niets hebben aangeschaft dan zou ik zeeer zeker de Viewsonic PRO-line eens bekijken. VP201 is een geduchte concurrent van een ieder zichzelf respecterend A-merk.

Bekijk bv. eens de review op www.gamepc.com . :*)

Staar je niet alleen blind op responsetijd maar kijk ook eens naar een item als pixelgarantie
en ergonomie 8)7 van het ''beestje''. Dat laatste lijkt misschien niet zo interessant maar je zegt zelf dat het scherm een jaartje of 5 mee moet gaan en dan is ergonomie weer wel interessant aan het worden.

Choose wisely! O-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:45:
:O Hoi,

Mocht je nog niets hebben aangeschaft dan zou ik zeeer zeker de Viewsonic PRO-line eens bekijken. VP201 is een geduchte concurrent van een ieder zichzelf respecterend A-merk.

Bekijk bv. eens de review op www.gamepc.com . :*)

Staar je niet alleen blind op responsetijd maar kijk ook eens naar een item als pixelgarantie
en ergonomie 8)7 van het ''beestje''. Dat laatste lijkt misschien niet zo interessant maar je zegt zelf dat het scherm een jaartje of 5 mee moet gaan en dan is ergonomie weer wel interessant aan het worden.

Choose wisely! O-)
Ik heb aan de hand van vele reviews een keuze gemaakt. Het is inderdaad een prachtscherm, valt alleen buiten mijn budget.

Thanks Anyway ;)

Verwijderd

lol

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 14:43 ]

• Noel
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 11:14:
[...]Je hebt ook verloop stukken van 15 pins d-sub naar DVI, je doet gewoon dat verloopstuk op je d-sub 15 pins aansluiting en dan aan de andere kant zit de DVI aansluiting en die doe je in je videokaart(DVI )
:? Leg dat nog eens uit aub...

Als je monitor geen DVI heeft, kan je mijn gedacht nooit een DVI link maken. En dus ook niet van de voordelen profiteren. Welke verloopstukjes je ook hebt...

Verwijderd

-Noel- schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 14:17:
[...]

:? Leg dat nog eens uit aub...

Als je monitor geen DVI heeft, kan je mijn gedacht nooit een DVI link maken. En dus ook niet van de voordelen profiteren. Welke verloopstukjes je ook hebt...
Vind leuk dat je zo opsinaat reageert...

Waarom bestaan die koppelstukken dan :D....

En wist je dat het inbouwen van een DVI aansluiting IN de monitor maar een paar euro kost (uiteraard kan dit alleen in de fabriek ingebouwd worden, en is volgens mij (weet ik niet zeker) alleen voor videokaarten zonder DVI aansluitiong, als kaart wel zo'n aansluiting hebt kun kun je er gebruik van maken, met een koppel stuk van 15 pins naar DVI en visa versa of van DVI naar DVI etc)????

En ja hoor ik heb er zeker wel wat aan hoor, en zie het verschil ook.... Heb net een testje gedaan:
Test zonder koppelstuk (DVI): De letters vond ik en een paar andere mensen wat vager
Test met koppelstuk : Ziet duidelijk verschil in de letters, zijn veel leesbaarder, en overal gelijklijnen zijn rechter etc....

Conclusie: De link word zeker gemaakt;)!!!!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-08 09:14
Dat verloopstukje krijg je inderdaad bij je videokaart om van een DVI-uitgang een D-SUB-uitgang te maken, waar je dan vervolgens de D-SUB VGA-kabel van je monitor op aansluit.
Je profiteert dan dus niet van de voordelen van DVI, je gebruikt dan namelijk geen DVI,
maar een DVI-signaal dat wordt vergalt door een analoge aansluiting.

De mogelijkheden van prettigst naar minst prettig:

DVI-uitgang -> DVI-kabel -> DVI-ingang
DVI-uitgang -> DVI-A kabel -> D-SUB ingang
D-SUB uitgang -> D-SUB kabel -> D-SUB ingang
DVI-uitgang -> D-SUB verloopstukje -> D-SUB kabel -> D-SUB ingang

:)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

lol

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 14:44 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-08 09:14
Het is gewoon zo. ;)

TFT's zijn digitaal. Zolang het signaal digitaal uit je graka komt en het niet-geconverteerd digitaal je TFT in gaat is de kwaliteit het best.
Als je op de digitale uitgang van je graka een DVI-A kabel aansluit haalt die de analoge informatie uit het digitale signaal waardoor je alleen wat extra mogelijkheden van digitaal signaal mist. Toch gebruik je zo wel een gedeelte van digitale kwaliteit.
Van de analoge uitgang van je graka naar de analoge ingang van je TFT: het signaal moet in de TFT nog worden omgezet naar een digitaal signaal. Daardoor verlies je kwaliteit.
Het slechtste geval is nog wel van digitale uitgang naar analoog signaal, naar TFT, waar het vervolgens weer digitaal wordt gemaakt. Je verliest dan 2 keer kwaliteit.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Je hebt geen gelijk, maar heb geen zin om er verder op in te gaan ;)

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

MellerD, je hebt totaal GEEN gelijk. Een digitaal signaal blijft op deze manier niet digitaal. Ik denk dat jij het beste nog wat op Internet kan rondstruinen voordat je een nieuwe post maakt.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
yepz het voordeel van dvi is juist dat je tft regelt waar het pixeltje geplaatst wordt, je hebt dus altijd gecentreerd beeld en optimale contrasten, omdat je monitor zelf bepaalt hoe de kleuren/beeldkwaliteit op je tft weergegeven wordt.
met een verloopstukje, regelt je kaart dat er een analoog signaal naar buiten moet, meer niet, de pinnetjes van je dvi worden zo gebruikt op je kaart dat er een analoge aansluiting overblijft van je videokaart. je kaart geeft dus de informatie (kleuren, contrasten etc), dat beeld wordt geprojecteerd op je monitor, of het helemaal recht in de pixels zit en ofdat de monitor blij is met de contrasten kleuren die je dure matrox (bij wijze van spreken) stuurt dat is dan een beetje de vraag. de monitor moet het er maar mee doen en projecteerd het analoge beeld op je monitor.

vergelijk het met geluid dat sluit je digitaal aan, in princiepe doet je geluidskaart/dvdspeler alleen de data van de muziek doorsturen, hoe het weergegeven wordt doet NIET de dac van je geluidskaart/dvdspeler maar je versterker waar het digitale signaal binnenkomt!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Met DVI wordt het signaal zo min mogelijk geconverteerd -> beste signaal.

Als je een digitaal signaal eerst omzet naar analoog en daarna door de TFT weer om laat zetten naar digitaal, dan ben je gewoon omslachtig bezig, daarom DVI. Als VGA uitgangen verleden tijd zijn dan zal dat ook wat schelen in de kosten van videokaarten.

-> goedkoper + beter. DVI for standard.
Pagina: 1