Linux partities vergroten

Pagina: 1
Acties:

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 23:11
Hey allemaal,

ik ben op zoek naar een 'prtition magic'-achtige tool voor Linux.
Ik had namelijk een 20gb HD, maar die was oud, lawaaiig en onbetrouwbaar. Nu heb ik alles over gezet op een andere, 40gb HD.

Werkt allemaal super, speciaal tooltje voor gevonden, maar nu blijft de partitie 20gb en die mag gewoon 40gb worden zodat ik meer ruimte heb voor alles.

Hoe kan ik dat doen? (uiteraard liefst met behoud van data!) Bestaat er een soort Partition Magic tool voor linux?

Ik draai Fedora Core 2 met alle updates en GNOME.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

google geeft je op link #6 een verwijzing naar QTParted, hetgeen een front-ent is voor gparted.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Werkt allemaal super, speciaal tooltje voor gevonden
Magk je vragen hoe dat tooltje heet?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• RealAlcatraZ
ik heb uiteraard gegoogled maar kon niets vinden, ook op tucows geen succes.

tooltje heet g4u: http://rfhs8012.fh-regensburg.de/~feyrer/g4u/
en ook daar te downloaden ( http://rfhs8012.fh-regensburg.de/~feyrer/g4u/#reqs )
kon zo 1 op 1 kopie maken met alle bootsectors erbij, kan op cd of diskette (ik had m op cd-rw)

ik ga die tool eens proberen

interessant:
QTPARTED IS DEATH!
QTParted was for me just an hobby. I have received just 70 euros of donation... and i cannot spend time to develop it "just for fun". Not now.

• domi235

domi235

Magic!

QTParted is slechts een front-end, dan kun je het dus nog steeds "console-based" doen met gparted?

[ Voor 8% gewijzigd door domi235 op 07-03-2005 14:00 ]

• RealAlcatraZ
nieuw probleem:

configure: error: C++ preprocessor "/lib/cpp" fails sanity check
See `config.log' for more details.

als ik up2date cpp doe zegt hij dat ik al een up to date versie heb... en nu?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:40

Valium

- rustig maar -

Als ik jou was zou ik gparted gaan gebruiken. Dat is een alternatief voor qtparted, maar wordt nog actief ontwikkeld. Ook is het niet puur een frontend voor parted, maar ook voor een aantal andere tooltjes. Daardoor is het betrouwbaarder dan parted zelf.

Probleem blijft natuurlijk dat je geen veranderingen kan doorvoeren in partities die je op dat moment gebruikt. Ik denk dat je op zoek moet naar een morphix / knoppix CDtje.

Over je nieuwe probleem: een sanity check is iets anders dan te oud. Hij vind jouw cpp niet goed. Je zult dus een andere moeten hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Valium op 07-03-2005 14:34 ]

• RealAlcatraZ
ik heb gparted gevonden en daarvoor moet ik eerst parted hebben
bij ./configure zie ik die melding van mijn laatste post
zie ik ook bij gparted.

er is dus iets mis met c++, als ik up2date cpp doe zegt hij dus dat ie al up to date is, als ik cpp download van rpmfind heeft hij weer glibc nodig om te installeren...

help!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:40

Valium

- rustig maar -

gparted en parted zijn nogal nieuwe projecten en vereisen dus een redelijk nieuwe versie van de compiler en bibliotheken.
Fedora Core 3 is uit. Ik adviseer dat je overstapt. Dat geeft je ook de mogelijkheid om direct goed je nieuwe HD in te richten. Om je instellingen over te zetten hoef je alleen maar /home terug te kopiëren.

Wat je ook kunt doen is je huidige FC2 via een upgrade naar FC3 omzetten. Je moet je software-update tool alleen vertellen dat je FC3 wilt gaan gebruiken.

Mag ik trouwens weten welke tool je gebruikt hebt voor het overzetten van de oude naar de nieuwe HD? Lijkt me interessant om te kijken of er ook een mogelijkheid is om die uit te breiden zodat je direct grotere partities op het doelstation gebruikt.

• domi235

domi235

Magic!

Valium schreef op maandag 07 maart 2005 @ 15:00:
Mag ik trouwens weten welke tool je gebruikt hebt voor het overzetten van de oude naar de nieuwe HD? Lijkt me interessant om te kijken of er ook een mogelijkheid is om die uit te breiden zodat je direct grotere partities op het doelstation gebruikt.
tooltje heet g4u: http://rfhs8012.fh-regensburg.de/~feyrer/g4u/
en ook daar te downloaden ( http://rfhs8012.fh-regensburg.de/~feyrer/g4u/#reqs )
kon zo 1 op 1 kopie maken met alle bootsectors erbij, kan op cd of diskette (ik had m op cd-rw) :)

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
[quote]RealAlcatraZ schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:49:
Werkt allemaal super, speciaal tooltje voor gevonden, maar nu blijft de partitie 20gb en die mag gewoon 40gb worden zodat ik meer ruimte heb voor alles.

Hoe kan ik dat doen? (uiteraard liefst met behoud van data!) Bestaat er een soort Partition Magic tool voor linux?
quote]

Ik begrijp dat je een Linux tool wenst te gebruiken. Heb ik geen ervaring mee. Maar je kunt wat je wilt probleemloos doen met Acronis TrueImage. Eigen ervaring, heb n.l. in dezelfde situatie gezeten.

• RealAlcatraZ
Valium schreef op maandag 07 maart 2005 @ 15:00:
gparted en parted zijn nogal nieuwe projecten en vereisen dus een redelijk nieuwe versie van de compiler en bibliotheken.
Fedora Core 3 is uit. Ik adviseer dat je overstapt. Dat geeft je ook de mogelijkheid om direct goed je nieuwe HD in te richten. Om je instellingen over te zetten hoef je alleen maar /home terug te kopiëren.

Wat je ook kunt doen is je huidige FC2 via een upgrade naar FC3 omzetten. Je moet je software-update tool alleen vertellen dat je FC3 wilt gaan gebruiken.

tool staat nu al 2x in dit topic ;)

overstappen hm..weet niet, deze server draait helemaal, helemaal goed en super stabiel, er draaien 13 domeinen op, ik wil graag alles houden zoals het is.
Reden dat ik koos voor FC2 en niet voor FC3 was omdat Plesk (7.1.5 toen) geen rpm had voor FC3 en ik alles qua domeinen via Plesk doe. Nu heb ik wel 7.1.7 maar ik moet dan wel zeker weten dat Plesk en alles het blijft doen onder FC3.

Hoe stap je over naar 3 dan? Via yum? heb laatst yum -y update gedraaid en alles incl. de kernel geupdate.

ik heb inmiddels een rpm gevonden voor parted, leek me makkelijker, maar nu dit weer:

error: Failed dependencies:
libc.so.6()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libc.so.6(GLIBC_2.2.5)(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libc.so.6(GLIBC_2.3)(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libncurses.so.5()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libreadline.so.4()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libuuid.so.1()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3

en die dingen kan ik zo goed als niet vinden en als ik ze vind via een rpm finder dan hebben die ook weer iets anders nodig... om gek van te worden!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 18:17

Flydude

Mighty pirate

Vergeet het installeren van parted op je huidige partitie. Zoals eerder gemeld kan je parted alleen gebruiken als je partititie niet gemount is.

Download Knoppix, brandt dat en gebruik parted (of qtparted, die staat ook op de knoppix cd's).

Nogmaals: installeren van parted oid helpt je niets verder.

I am rubber, you are glue

• RealAlcatraZ
ok duidelijk

laat ik eens beginnen met Acronis True Image ;)

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

'tuurlijk... Als je liever met proprietary... Oh wacht, je maakt een grapje...

Toch?

• RealAlcatraZ
grapje of niet: that did the trick!
hele systeem is 1 op 1 overgezet, alleen heb ik nu wel 40gb ipv 20gb tot mijn beschikking

geweldig!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Kon dat met de demo?

• RealAlcatraZ
uh nee niet met de demo ;)

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Goed, ik ben een zeikerd, maar ik vind dit niet helemaal de 'linux-way'. We geven allemaal oplossingen voor een Open Source oplossing en jij neemt de 'demo' van een stuk proprietary software.

Vraag dan niets....

• RealAlcatraZ
Flydude schreef op maandag 07 maart 2005 @ 19:29:
Goed, ik ben een zeikerd, maar ik vind dit niet helemaal de 'linux-way'. We geven allemaal oplossingen voor een Open Source oplossing en jij neemt de 'demo' van een stuk proprietary software.

Vraag dan niets....
sorry, ik wil gewoon een oplossing voor mijn probleem en het probleem is nu toch opgelost?
of dat nou wel of niet onder linux gebeurt maakt mij niets uit, als het maar werkt.

Dank aan fractal!

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

maar nu dit weer:

error: Failed dependencies:
libc.so.6()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libc.so.6(GLIBC_2.2.5)(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libc.so.6(GLIBC_2.3)(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libncurses.so.5()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libreadline.so.4()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3
libuuid.so.1()(64bit) is needed by parted-1.6.9-3

en die dingen kan ik zo goed als niet vinden en als ik ze vind via een rpm finder dan hebben die ook weer iets anders nodig... om gek van te worden!
lijkt er op dat de compiler parted als 64bit wil compileren, probeer het eens als 32bit te forceren door de juiste flags te zetten. just a hunch...
duh, je hebt het al voor elkaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door SenZatioN op 07-03-2005 21:17 ]

My software never has bugs, it just develops random features...

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Flydude, ik zeik mee hoor!. Een beetje illegaal software downloaden om je Linux partitie te resizen... De aangereikte Linux oplossing (via knoppix) had zeker uitstekend gefunctioneerd. Je had dan toch ook net zo goed (en even illegaal) het programma dat je eerder noemde, parition magic, kunnen gebruiken?

Ik vond nog wel een ander mooi (OpenSource) programma, partimage; voor resizen blijf je evenwel toegewezen op gparted.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• RealAlcatraZ
Ik heb het nooit over illegale software gehad verder...wie zegt dat het illegaal is?
het kan gewoon niet met de demo en partition magic 7 die ik heb kent geen ext3, daarom zag hij de hele schijf als BAD. Misschien had PM 8 of 9 geholpen, maar ben er nu al uit verder, snap echt al die ophef niet hoor...
Pagina: 1