[Debian] Windows shares benaderen zonder rootrechten

Pagina: 1
Acties:

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Heren,

Ik ben op zoek naar een manier om Windows-shares te benaderen via linux zonder dat je rootrechten hebt. Als je wel rootrechten hebt kun je de share mounten met het smbfs filesystem, maar mounten mag niet zonder root. Is er een applicatie waarmee je dat eventueel mee zou kunnen doen?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Best basic dit, maar je kunt d.m.v het bestand /etc/fstab je partities / netwerkshares automatisch laten mounten, met bijvoorbeeld umask=000 kunje er dan voor zorgen dat iedereen deze shares mag benaderen.

man fstab en man mount zijn je vriend :)

//edit: alsje zelf geen root wachtwoord hebt wordt het moeilijk denk ik...

[ Voor 14% gewijzigd door domi235 op 07-03-2005 13:45 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Flake
Dat is het probleem namelijk ;)
Mét root kun je dit snel en simpel via mount oplossen. Maar ik vraag me af of er ook een mogelijkheid is zónder rootrechten (bijvoorbeeld een consolebased filebrowser voor windows shares oid)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:18

Cyphax

Moderator LNX
Vash schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:52:
Dat is het probleem namelijk ;)
Mét root kun je dit snel en simpel via mount oplossen. Maar ik vraag me af of er ook een mogelijkheid is zónder rootrechten (bijvoorbeeld een consolebased filebrowser voor windows shares oid)
Als je wilt mounten als user kun je sudo overwegen. :)
http://www.courtesan.com/sudo/
Sudo (superuser do) allows a system administrator to give certain users (or groups of users) the ability to run some (or all) commands as root or another user while logging the commands and arguments.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 07-03-2005 13:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Cyphax schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:54:
[...]

Als je wilt mounten als user kun je sudo overwegen. :)
http://www.courtesan.com/sudo/

[...]
Voor sudo hebje dus ook het root wachtwoord nodig :) Ik vrees dat je niet erg ver gaat komen...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:18

Cyphax

Moderator LNX
-DomiNator- schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:55:
[...]

Voor sudo hebje dus ook het root wachtwoord nodig :) Ik vrees dat je niet erg ver gaat komen...
Ik ging er wel vanuit dat je dat wachtwoord ook hebt (op je eigen systeem bijvoorbeeld)... heh anders heb je inderdaad gelijk. Maar het handige van sudo is dat je niet in hoeft te loggen als root.
Ik lees niets in de topicstart over of ie uberhaupt het rootwachtwoord weet of niet, dus ik nam aan van wel. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Als /usr/bin/smbmnt en /usr/bin/smbumount het SUID bit hebben aanstaan dan kan je deze gebruiken om window shares te mounten en unmounten.

Mounten: smbmount //computer/share mountpoint
Unmounten: smbumount mountpoint.

De mountpoint moet wel een directory van de user zelf zijn.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Flake
Dawns_sister schreef op maandag 07 maart 2005 @ 14:06:
Als /usr/bin/smbmnt en /usr/bin/smbumount het SUID bit hebben aanstaan dan kan je deze gebruiken om window shares te mounten en unmounten.

Mounten: smbmount //computer/share mountpoint
Unmounten: smbumount mountpoint.

De mountpoint moet wel een directory van de user zelf zijn.
Hier heb ik wat aan! Ik zal met de sysadmin overleggen of hij smbmnt en smbumnt als root SUID wil installeren :)

Dankuwel!

Voor de goede orde: SUID bit enablen doe je via chmod 4755, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Flake op 07-03-2005 14:36 ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:40

Valium

- rustig maar -

Voor de goede orde, het SUID bit hoeft niet gezet te zijn bij direct gebruik van smbmount.

Dat moet alleen als je geen schrijfrechten hebt in de map waar je wilt mounten. Als je smbmount in je eigen home gebruikt, is er niets aan de hand.

Getest op mijn eigen machine met smbmount zonder SUID bit:
smbmount //DIRCK/deelzooi /home/vincent/mnt/DIRCK/deelzooi -o ip=192.168.0.1,workgroup=vuurplaat,guest,rw

werkt 100%

• Flake
ik krijg dan deze fout:

smbmnt must be installed suid root for direct user mounts (1004,1004)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:40

Valium

- rustig maar -

ahum, iets te overhaast van mijn kant. Het programma smbmnt is wel SUID. Zo te zien is dat het enige programma wat SUID hoeft te zijn. De andere smb* programma's hoeven dat niet te zijn.

Yup, wanneer ik daar de SUID-bit afhaal krijg ik dezelfde fout als jij. My bad.
Je zult de systeembeheerder dus moeten vragen of smbmnt SUID gezet kan worden.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Valium schreef op maandag 07 maart 2005 @ 15:06:
Voor de goede orde, het SUID bit hoeft niet gezet te zijn bij direct gebruik van smbmount.

Dat moet alleen als je geen schrijfrechten hebt in de map waar je wilt mounten. Als je smbmount in je eigen home gebruikt, is er niets aan de hand.

[snip]
Dat heb ik dus getest maar dat doet smbmount gelukkig niet als SUID aanstaat. Zou ook wel een groot security gat zijn als users een windows share over /usr/bin/ of /etc/ zouden kunnen mounten.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

met de juiste instellingen in je /etc/fstab kan idere willekeurige user een bv ntfs filesystem mounten.

code:
1
/dev/hda5         /home/ntfs      ntfs        uid=0,gid=0,umask=000     0   0

en dan gewoon: mount /home/ntfs en klaar :) is wel read-only, en ik weet niet of dat de bedoeling is . . .

| Hardcore - Terror |

Pagina: 1