[PHP] Na apt-get nog een mod installeren

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Moeilijk te zeggen of het nou een NOS of PW topic is... :)

Ik heb apache + php +mysql draaien op debian. Deze zijn geinstalleerd met behulp van apt-get. Nu kom ik er achter dat ik OpenSSL mee had moeten installeren. Overal wordt er hier ingestampt dat het niet netjes is om buiten de packet manager op dingen te gaan installeren, aangezien deze dan niet weet dat het bestaat.

Op de site die php.net aanraad voor OpenSSL (http://www.openssl.org/) kom ik een source tegen en that's it. Nergens online is er iets te vinden verder over de combinatie van PHP met SSL. Toch staat er op php.net dat ik dit mee moet compilen met PHP zelf als ik gebruik wil maken van https in fopen().

Wel is er veel te vinden over de combinatie van Apache met SSL. Mijn dilemma is nu dat ik alles netjes via de packet manager zou willen doen, maar daar simpelweg niet bijvoorbeeld php4-openssl te vinden is, zoals deze wel te vinden is voor mysql.

Na nu inmiddels 2 uur het internet afstruinen naar samples, demos, uitleg en alles wat er mee te maken heeft wordt ik een beetje moedeloos. Hoe kan ik bijvoorbeeld een update doen van Apache, zonder daarmee het principe van de packet manager onrecht aan te doen. Als ik download, configure, make en make install weet de packet manager van niets... hoe dan wel?

[ Voor 73% gewijzigd door Kaastosti op 07-03-2005 14:48 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-02 16:56

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
de debian package van php bevat al openssl, controle dmv 'php -i | grep -i ssl'

Apache met ssl staat gewoon in de packagemanager

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
PHP Warning: Unknown(): Unable to load dynamic library './php_openssl.dll' - ./php_openssl.dll: cannot open shared object file: No such file or directory in Unknown on line 0

Mjah bijna dus :P

Maar stel nu dat ik een nieuwe versie van PHP download (die dus niet met apt-get te installeren is), moet ik die dan met make-kpkg of make-dpkg oid converteren naar een package die de manager weer wel kan installeren? Tenminste, het lijkt me onwaarschijnlijk dat je verplicht bent om alles maar via een online server binnen te halen :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
misschien moet je
;extension=php_openssl.dll

uncommenten in php.ini en dan apache restarten?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Helaas, die staan al uncommented :) Zover was ik ook gekomen, maar het wazige is dat ik 'm niet terug zie komen in een phpinfo();

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Lijkt me logisch als hij het bestand niet kan vinden ;)
Dan zal het idd niet werken nee, heeft Debian dan niet nog een apart php-ssl pakket ofzo?
(ik ken Debian niet zo goed, kheb liever Gentoo dan heb je dat soort problemen niet ;))

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
maar daar simpelweg niet bijvoorbeeld php4-openssl te vinden is, zoals deze wel te vinden is voor mysql.
Dus

Ik dacht overigens dat dll files meer voor Windows waren en dat ik hier .so bestande moest hebben? Tenminste die kom ik nogal veel tegen, en dll files totaal niet.

[ Voor 41% gewijzigd door Kaastosti op 08-03-2005 11:28 ]

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
zoek eens met:
code:
1
apt-cache search openssl

van te voren ff een apt-get update doen natuurlijk.

I want to live forever, so far.. so good.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ja, die heb ik ook al eens gedaan... damned wat heb ik me toen op de hals gehaald. Het systeem is uiteindelijk iets van 2 uur bezig geweest met configure, make en make install, waarna ik er achter kwam dat er volgens mij niets bruikbaars tussen zat ;)

Installeert dat ding meteen openssl voor alle mogelijke applicaties die er ooit gebruik van zouden kunnen gaan maken of iets in die richting, want het duurde dus serieus te lang :P

En zelfs nu is er niets te vinden van een dll bestand wat ik zou kunnen gebruiken voor php.

---
In plaats van het downloaden van aparte meuk... ik ben er eigenlijk voor om gewoon een nieuwe versie te downloaden en deze te compilen met alle benodigde modules in plaats van de standaard apt-get instellingen (geen idee of je die ook tijdens de apt-get kunt veranderen).

De vraag is dan echter of die automatisch over de huidige versie heen komen te staan en hoe ik de packet manager hierin kan betrekken. Kan ik bijvoorbeeld van een gedownloade php en package maken en die later installeren, zodat deze netjes in de packet manager bekend is?

[ Voor 45% gewijzigd door Kaastosti op 08-03-2005 12:13 ]

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Het is echt te doen hoor met de package manager.

de vraag is welke apache-package heb je geinstalleerd? check met
code:
1
2
3
reinier@janus:~$ dpkg -l | grep apache
ii  apache         1.3.26-0woody6 Versatile, high-performance HTTP server
ii  apache-common  1.3.26-0woody6 Support files for all Apache webservers

Ik heb overigens ook geen ssl server draaien (is een secondary server). maar als je kijkt welke pakketten er zijn van apache (beetje ingekort):
code:
1
2
3
4
5
6
reinier@janus:~$ apt-cache search apache ssl
apache - Versatile, high-performance HTTP server
apache-common - Support files for all Apache webservers
apache-perl - Versatile, high-performance HTTP server with added Perl support
apache-ssl - Versatile, high-performance HTTP server with SSL support
libapache-mod-ssl - Strong cryptography (HTTPS support) for Apache

dus ik zou beginnen met apache-ssl te installeren
code:
1
apt-get install apache-ssl
frim schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 10:57:
misschien moet je
;extension=php_openssl.dll

uncommenten in php.ini en dan apache restarten?
Boven dit stukje staat
code:
1
;Windows Extensions
dus dat lijkt me niet van toepassing

Mistakes are proof that you are trying...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat is de grap nu juist :) Als ik die probeer te installeren krijg ik de melding
apache-ssl is already the newest version.
Die staat er dus al op, het ligt echt aan de php ondersteuning voor ssl. Als ik een aantal topics hier lees is die namelijk verantwoordelijk voor de support op https streams. Als ik nu de phpinfo() bekijk staan daar de streams php, http en ftp. Het is mogelijk om daar nog veel meer bij te krijgen, door het mee te compilen :)

Waar ik nog een beetje mee zit is dat ik, aangezien ik nog niet zo lang met linux bezig ben, niet weet hoe het nu zit met de packet manager. Als je apt-get gebruikt is het duidelijk, maar er zijn zat mensen die zelf alles er in bouwen... gebruiken die geen packet manager of gebruiken die weer een ander programma om het er alsnog in te zetten?

Als ik nu een configure, make en make install doe... wordt die dan automatisch over de huidige versie heen gezet, wordt de pm ge-update, of wordt het een compleet los programma waar niemand iets van af weet :)

[ Voor 19% gewijzigd door Kaastosti op 08-03-2005 13:14 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je zelf een pakketje moet compileren, dan kan je het Debian source pakketje downloaden (apt-get source) en dan met dpkg-buildpackage het pakketje compileren. Je kan dan zelf een beetje hengelen in het pakket om de (voor jou) juiste opties aan te zetten.

Daarna installeer je het gemaakte pakketje, zodat de dpkg je pakketje gewoon kent. Misschien heb je iets aan deze link?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
En _dat_ ziet er uit als precies wat ik nodig heb :) Ik had al iets gevonden over debian source packages, maar had nog geen idee hoe ik er aan kon komen. Mijn dank is groot, ik heb weer een puzzelprojectje er bij!

Vraagje hierover...
1. Ik download de source
2. Ik vertel wat ik wel en niet meegecompiled wil hebben
3. Ik build de .deb file

Dat eerste is gelukt. Het laatste gaat met dpkg-buildpackage... maar hoe vertel ik 'm welke dingen ik wel en niet er in wil hebben. Is dat gewoon ./configure --with-mysql etc, waarna deze settings mee worden genomen in de uiteindelijke deb file? Sorry dat ik hiermee een beetje offtopic ga, maar dit ik wel hetgeen ik naar op zoek ben. Om daar nou weer een heel apart topic voor te openen lijkt me onzin (en ja, er zijn al meer topics over, maar daar staat dit ook niet duidelijk :))

[ Voor 60% gewijzigd door Kaastosti op 08-03-2005 14:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
OpenSSL zit gewoon in de debian build:

openssl
OpenSSL support enabled
OpenSSL Version OpenSSL 0.9.7e 25 Oct 2004

'--with-openssl=/usr'

aldus phpinfo() op een debian sarge bak. Kan zijn dat PHP 4.1.2 uit debian stable nog geen openssl meegecompileerd had overigens.

Waar heb je openssl eigenlijk voor nodig in PHP? Om een SSL webserver te kunnen draaien? Daar hebben we apache-ssl of libapache-mod-ssl voor.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nee, ik moet met fopen() een https-stream openen. Dat kan alleen als je OpenSSL meecompiled met PHP, wat standaard niet gebeurt. Als ik 'm met apt-get installeer kan ik dat niet opgeven en er bestaat geen php4-ssl op openssl package, vandaar dat ik deze wil proberen zelf te maken :)

• _JGC_
Je kunt evt ook met php4-curl aan de slag, grote kans dat die wel SSL support heeft :P

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ben ik ook al mee bezig geweest, wilde niet ideaal werken, vandaar dat ik fopen wilde proberen. Toen stuitte ik op het https / openssl probleem en ben daar op doorgegaan.

Verwijderd

Hoe installeer je die php support met apt eigenlijk ?, Daar kan ik niet echt inkomen :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat was gewoon "apt-get install apache-ssl php4-mysql mysql-server"
En toegegeven, daarna nog wat kleine settings wijzigen om het allemaal actief te krijgen. Maar die packages zijn dan in ieder geval bekend bij de pm. Als ik het zelf compile en install is dat niet het geval. Op die manier werkte ik eerst, maar toen werd ik door half NOS teruggefloten dat dat toch echt niet kon ;)

Waarom is er gvd niet gewoon een php_ssl.so die ik kopieer naar een /php/modules dir en vervolgens in de php.ini module=php_ssl.so uncomment. Klaar, zo simpel zou het kunnen zijn, maar neeee ik ben nu al twee dagen aan het zoeken naar een manier om dit netjes voor elkaar te krijgen.

Ik was redelijk enthousiast over Linux, maar door dit soort dingen neemt dat enthousiaste toch redelijk snel af. Het kan ongetwijfeld, het is alleen zo verdomde ontoegankelijk voor een beginnen linux gebruiker :|

[ Voor 41% gewijzigd door Kaastosti op 08-03-2005 16:06 ]

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:26
Kaastosti schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:00:
Dat was gewoon "apt-get install apache-ssl php4-mysql mysql-server"
En toegegeven, daarna nog wat kleine settings wijzigen om het allemaal actief te krijgen. Maar die packages zijn dan in ieder geval bekend bij de pm. Als ik het zelf compile en install is dat niet het geval. Op die manier werkte ik eerst, maar toen werd ik door half NOS teruggefloten dat dat toch echt niet kon ;)

Waarom is er gvd niet gewoon een php_ssl.so die ik kopieer naar een /php/modules dir en vervolgens in de php.ini module=php_ssl.so uncomment. Klaar, zo simpel zou het kunnen zijn, maar neeee ik ben nu al twee dagen aan het zoeken naar een manier om dit netjes voor elkaar te krijgen.

Ik was redelijk enthousiast over Linux, maar door dit soort dingen neemt dat enthousiaste toch redelijk snel af. Het kan ongetwijfeld, het is alleen zo verdomde ontoegankelijk voor een beginnen linux gebruiker :|
Daar zit ik ook wel mee, ik krijg het wel werkend, maar niet helemaal netjes hoe het eigenlijk hoort :P

en als je toch graag zelf compiled zonder teruggefloten te worden moet je eens Slackware proberen :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik zit hier op stage, alle systemen zijn Debian :) Nou kan ik redelijk wat voorstellen, maar een hele reconfiguratie van het serverpark naar Slackware lijkt me toch niet helemaal haalbaar :P

• Bramster
Kaastosti schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:31:
Ik zit hier op stage, alle systemen zijn Debian :) Nou kan ik redelijk wat voorstellen, maar een hele reconfiguratie van het serverpark naar Slackware lijkt me toch niet helemaal haalbaar :P
'tis een uitdaging

;)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
...maar niet echt haalbaar ben ik bang.

Maar ik ben nu nog steeds erg benieuwd naar hoe het werken met debian sources werkt. Ik heb inmiddels Google gehad, debian site en GoT, maar nergens staat gewoon in leken taal wat er gebeurt of hoe het werkt.

Men duikt direct de commando's in, waarvan ik graag wil weten waar ik ze voor nodig heb of waar ze vandaan komen. Ik heb de source, ik heb de build-dependancies en ik weet hoe ik een .deb file moet bouwen. Dat was allemaal af te leiden uit verscheidene handleidingen en de documentatie.

Het enige wat niet echt ten sprake komt, en laat dat nu precies hetgene zijn waarom ik deze moeite neem, is hoe ik die source voordat ik er een deb van maak aan kan passen op mijn wensen. Moet ik gewoon een configure draaien met mijn wensen, moet ik een bestand ergens wijzigen met alle settings... geen idee, nergens te vinden.

Men gaat er denk ik van uit dat mensen die op deze manier bezig gaan per definitie thuis zijn in de hele opbouw en structuur van Linux, wat in mijn geval gewoon niet zo is. Misschien dat ik de verkeerde sites heb bekeken, maar alternatieve (lees: n00b) handleidingen en sites zijn meer dan welkom. Ik wil erg graag weten hoe het werkt, maar dan ook wel precies dat ik weet wat ik doe, niet dat ik gewoon een partij commando's uitvoer 'omdat het op een site staat'. :)

• Bramster
het lijkt mij dat het "maak er een .deb van" commando in plaats van "make", ik zou zeggen doe gewoon eens een ./configure en probeer het :)

zo is mijn php gecompiled op Slackware
code:
1
'./configure' '--prefix=/usr' '--disable-static' '--with-apxs=/usr/sbin/apxs' '--sysconfdir=/etc' '--enable-discard-path' '--with-config-file-path=/etc/apache' '--enable-safe-mode' '--with-openssl' '--with-mhash' '--enable-bcmath' '--with-bz2' '--with-pic' '--enable-calendar' '--enable-ctype' '--with-gdbm' '--with-db3' '--with-imap-ssl=/usr/local/lib/c-client' '--with-imap=/usr/local/lib/c-client' '--enable-dbase' '--enable-ftp' '--with-iconv' '--with-exif' '--enable-exif' '--with-gd' '--enable-gd-native-ttf' '--with-jpeg-dir=/usr' '--with-png' '--with-gmp' '--with-mysql=shared,/usr' '--with-gettext=shared,/usr' '--with-expat-dir=/usr' '--with-xml' '--enable-wddx' '--with-mm=/usr' '--enable-trans-sid' '--enable-shmop' '--enable-sockets' '--with-regex=php' '--enable-sysvsem' '--enable-sysvshm' '--enable-yp' '--enable-memory-limit' '--with-tsrm-pthreads' '--enable-shared' '--disable-debug' '--with-zlib=/usr'

ik zie mezelf ook totaal niet als linux-guru, maar imo leer je meer door zelf compilen enzo en vooral veel proberen dan een package manager te gebruiken

• _JGC_
Pakket veranderen is niet moeilijk:

apt-get source php4
vi debian/rules
pas configure regel iets aan
dpkg-buildpackage

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
code:
1
vi debian/rules

Ah ik heb 'm gevonden :) Daar staat inderdaad iets van een COMMON-CONFIG... zijn dat dan de rules die hij standaard hanteert als ik 'm nu zou builden? Want daar staat gewoon heel fijn openssl bij... echter nu bestaat die directory die er achter staat wel. Geen idee of dit ook de normale rules zijn bij de versie die je normaliter apt-get.

Bij een eerdere poging dpkg-buildpackage begon hij te miepen over dependancies. Ik heb toen "apt-get build-dep php4" geloof ik gedaan (of iets wat er op leek), waarna echt een ongelooflijke teringzooi aan programmatuur werd geladen. Daarna kwam de dpkg-buildpackage een stuk verder.

Een andere vraag... moeten al die commando's in dezelfde dir worden uitgevoerd als ik de apt-get source php4 heb gedaan? Dus allemaal in /home/mijndir?

[ Voor 34% gewijzigd door Kaastosti op 09-03-2005 14:07 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Niemand meer commentaar? :) Is er ergens een noob handleiding voor het zelf bouwen van custom deb packages?

Pagina: 1