Toon posts:

[VB] Supersnelle invoer van data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een VB programma schrijven waarbij het heel belangrijk is dat gegevens heel snel ingevoerd kunnen worden.

Laten we er even vanuit gaan dat er adresgegevens ingevoerd moeten worden. Iemand moet dan dagelijks 100 nieuwe adressen toevoegen aan de database.

Ik zie zo twee mogelijkheden:

1. een invoergrid
2. tekstvelden waarin iedere keer doorgetabt kan worden

Zijn er ook nog andere creatieve oplossingen om dit te doen?

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:56

TwoR

Gekleurde stippen

optie 2 lijkt me inderdaad de beste.
Gewoon er voor zorgen dat de tabvolgorde goed staat en dat je op die manier er snel doorheen kunt tabben.

Verwijderd

Zorg ook voor goede constrains.

Zodra iemand in een veld zit en eruit wil met tab, check of het ingevoerde mogelijk is(bijv of een postcode wel goed is oid). zo niet, mag iemand niet uit het veld springen. Zo voorkom je ook sommige fouten.
Ook kun je ervoor kiezen niet speciaal op te hoeven slaan per persoon, maar gewoon als iemand in het laatste veld doortabt, automatisch op te slaan en dan weer naar het eerste veld te gaan met alles geleegd weer.

Beetje zoals het ook mogelijk is met Access-forms. Dat werkt erg prettig.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik inderdaad aan te denken (een automatische save, na wegtabben van het laatste veld).

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Dat zou inderdaad erg schitterend zijn!
Maar op zich is het denk ik niet onaardig om de gebruiker te laten bevestigen dat hij door wil. Dus na het laatste veld kom je op een opdrachtknop "Volgende >>" ofzo, en daarvandaan kun je niet doortappen (maar wel terugtappen om fouten te verbeteren) Dit kun je realiseren door na de opdrachtknop nog een control te zetten die wel .getfocus heeft, maar de focus altijd meteen teruggeeft aan de next-knop.
Als die next-knop dus de focus heeft, dat een enter of spatie genoeg is om alle velden leeg te halen en de focus te zetten op het eerste invoerveld.

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Save op [return] in willekeurig textvak (mits de verplichte velden ingevuld zijn) en dan opslaan en focus terug naar eerste veld met alles weer leeg?

Bij fouten textveld achtergrond rood maken, geen popups, dan pakken mensen toch weer de muis en dat vertraagt alleen maar.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Vooral als ze nog enigsinds DOS gewend zijn (boekhoudpakketten onder DOS O+ ) dan zou ik zeker ook met enter door willen tabben. On KeyPress: If key = #13 then geef volgende focus zeg maar.

Bij verkeerde invoer tab (of enter :P) zou ik Beep; aanroepen oid en alsnog doorgaan naar het volgende veld. Als ze ECHT snel (blind) in kunnen voeren zitten ze anders al 3 records verder voordat ze doorhebben dat die %$@ cursor nog in dat tekstvak staat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1